Russische teksten vanuit Quark geplakt in InDesign

Probleem:

[img:edfebb8fac]http://members.home.nl/daniel.benjamins/russisch.jpg[/img:edfebb8fac]

Bovenste regel staat in Quark, onderste regel moet dezelfde tekst zijn.
De tekst is met gekopieerd vanuit Quark en geplakt in InDesign, maar blijkbaar gaat er iets mis.

Er wordt gebruik gemaakt (in beide programma’s) van het Univers Cyrillic font.
In Quark wordt de tekst dan (volgens mij) goed weergegeven, maar in InDesign niet.

Heb in InDesign bij de Paragraph en Character Styles alles al omgezet naar “Russian”, maar dit helpt niet!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het is al weer een tijd geleden voor me, maar volgens mij moet je het niet plakken, daar gaat het fout. Je maakt in Indesign een tekstkader en plaats (appeltje D) de tekst. En dan de tekst omzetten in het juiste lettertype.

Succes,

Mieke

[quote:0ad9d4a6f6="mieke"]Het is al weer een tijd geleden voor me, maar volgens mij moet je het niet plakken, daar gaat het fout. Je maakt in Indesign een tekstkader en plaats (appeltje D) de tekst. En dan de tekst omzetten in het juiste lettertype.

Succes,

Mieke[/quote:0ad9d4a6f6]

Bedankt voor je tip, maar dit zou een erg bewerkelijk iets zijn.
Er moeten in totaal ongeveer 150 pagina’s worden gemaakt en elke pagina bevat 1 a 2 tekstvakken…
Hopelijk is er een andere tip welke wat sneller gaat!

Je kan de tekstvakken toch doorkoppelen en in een klein letterype kunnen invoeren, in een keer omzetten. Met automatische tekstkaders moet het volgens mij dan zo klaar zijn.....

Een boek van 1500 pagina’s omzetten kost nu eenmaal wat tijd!

Ik hoop dat je een makkelijker alternatief vindt.

sorry, bedoel 150 pagina's!

Zou je tip ook werken als je:

• het gehele Quark-bestand opslaat als TXT
  • dit TXT-bestand plaatst op het PB (pasteboard) in InDesign
  • de goede lettertypen selecteert
  • per pagina de teksten in de al bestaande (van andere taal) tekstvakken plakt

?

en je xpress file openen in indesign, heb je dat al geprobeerd?

Ik heb dit ook vaak gehad met bestanden vanuit QXP naar .AI. Omzetten naar .EPS en dan via texteditor/appleworks/simpletext (boehoe) openen.

Zo iets zou moeten werken, het is geen fontprobleem alleen een vertaalprobleem.
Als je beschikt over Word lukt het ook via knippen en plakken.

De tip van WasFrans wast witter en sneller volgens mij! Open toch het xpress doc in InDesign! :lol: Of is de versie te hoog? Heb je bv geen xpress 5 en is je origineel xpress 6 zodat je niet naar beneden kan bewaren? (xpress 6->5->4 open in IND)...

Het origineel staat in Quark 6. Ik had alle brochures (5 talen a 150 pagina's) al wel (op een andere locatie) omgezet naar 5 en toen naar 4, maar omdat ik al 1 goede basis had in InDesign, heb ik vanuit Quark 6 alle teksten gekopieërd en geplakt in de InDesign-basis. Ondertussen al wel weer alle Quark 4-files weggegooid... :oops:

Ik ga vanavond eens proberen om de teksten vanuit Quark 6 in Word (Open Office) te plakken en daarvanuit weer InDesign te plaatsen.

als je toch gaat knippen en plakken heb je aan texteditor genoeg, dat werkt gewoon maar het lijkt me nog steeds sneller om de quark files te downgraden en te openen met indesign :)

[quote:3b7ab9d775="was frans"]als je toch gaat knippen en plakken heb je aan texteditor genoeg, dat werkt gewoon maar het lijkt me nog steeds sneller om de quark files te downgraden en te openen met indesign :)[/quote:3b7ab9d775]

Het zal toch Open Office worden, aangezien ik thuis met een PC werk :slight_smile:
Zal dat vanavond eerst eens proberen en anders maar de bestanden weer omzetten naar eerst 5, dan 4 en dan openen in InDesign.

[quote:8e3f6427a3="Daniel / !pet"]Zou je tip ook werken als je:

• het gehele Quark-bestand opslaat als TXT
  • dit TXT-bestand plaatst op het PB (pasteboard) in InDesign
  • de goede lettertypen selecteert
  • per pagina de teksten in de al bestaande (van andere taal) tekstvakken plakt

?[/quote:8e3f6427a3]

Dit werkt dus niet…
Ook plakken in Word / Open Office en daarna plakken in InDesign werkt niet…
Nu maar de bestanden omzetten naar Quark4 en dan openen in InDesign!

heb je de mogelijkheid van copy pasten naar teksteditor al geprobeerd? dus niet opslaan als txt vanuit quark, maar gewoon copy pasten naar teksteditor en dan copy pasten naar indesign, dan het juiste lettertype selecteren en dat zou moeten werken, lukte mij altijd met grieks, russisch etc.

Jep, dat werkt bij mij ook! Je kunt in IDCS ook aangeven [i:772cea7d07]wat voor soort tekst[/i:772cea7d07] je wilt importeren. Die kun je ook eens versuchen.

Teksteditor heb ik niet omdat ik thuis met een PC werk. Of bedoel je "een" teksteditor als bv. Word of Open Office? Dat laatste heb ik al geprobeerd, maar geeft hetzelfde resultaat...

nee bedoelde teksteditor op de mac.... maar kun je anders eens een voorbeeld sturen van een klein stukje russische tekst in een quark file, je kunt me pb-en voor mijn e-mailadres

Mss heb je wat aan dit topic: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=6715&highlight=cyrillisch

misschien ook wel een goeie voor bij de FAQ?

Ja idd. Schrijf er ook een artikeltje over op mn site(je) :lol: 8)