s-ata........ata

kan de ATA schijf uit mijn imac g3, tijdelijk in mijn imac g5?

en voor de expert die hierop gaat antwoorden nog een vraag. de Maxtor 250 Gb HD die bij de Lidl te koop is heeft als aanduiding P-ATA. Wat is dit nu toch weer en zou ie in een dual 1Ghz G4 passen

Nee, wel extern in een firewire/usb kastje met ide interface... Kan de imac (mits firewire) wel aansluiten en in target mode opstarten (T indrukken tijdens starten) en via firewire kabel aan je mac koppelen...

Grtz!
suc6

@ korne: P-ata heeft de zelfde aansluiting als S-ata. Lukt dus niet in een G4 met ATA.... Grtz!

[quote:91b17000d3="korne"]en voor de expert die hierop gaat antwoorden nog een vraag. de Maxtor 250 Gb HD die bij de Lidl te koop is heeft als aanduiding P-ATA. Wat is dit nu toch weer en zou ie in een dual 1Ghz G4 passen[/quote:91b17000d3]

zal denkelijk wel een drukfout zijn?? p-ata nog noooooooooooooooooittttttt van gehoord…

[quote:0c0dbc6cf8="Macwagen Polo"]@ korne: P-ata heeft de zelfde aansluiting als S-ata. Lukt dus niet in een G4 met ATA.... Grtz![/quote:0c0dbc6cf8]

Dat dacht ik toch niet hoor… P-ATA is Parralel ATA in plaats dus van S-ATA, ofwel Serial ATA.
En parralel ATA is inderdaad… De oude variant, eentje die volgens mij gewoon moet werken in een G4.

das dus het probleem ik heb geen firewire op mijn imac g3, waarop tiger geintsalleerd moet worden. maar de schijf kan er ook niet eventjes in, om gebruik te maken van de dvd speler van mijn imac g5? de aansluiting is dus heel anders?

[quote:dbc9b305fb="bakvis"]das dus het probleem ik heb geen firewire op mijn imac g3, waarop tiger geintsalleerd moet worden. maar de schijf kan er ook niet eventjes in, om gebruik te maken van de dvd speler van mijn imac g5? de aansluiting is dus heel anders?[/quote:dbc9b305fb]

Nee dat gaat inderdaad niet. Miscchien nog een kennis in de buurt met een G4?
Overigens kan je toch de DVD laten omruilen voor CDs??? Bij APple. Kost wel een paar euro’s.

de cd's zijn alleen gevoelig voor wel of geen firewire, en mijn imac g3 heeft geen firewire, dus zal hij de cd's ook niet pakken...... ik weet niet meer hoe ik het er ooit op moet gaan krijgen.....

Ja, maar ik denk dat Tiger gewoon niet werkt op een iMac zonder firewire. Als FireWire een requirement is, dan zal dat wel ergens mee te maken hebben. Het is niet alleen een installatie vereiste, maar ook een functionerings vereiste. Tiger installeert niet, maar werkt ook gewoon niet ben ik bang. Het zal bij Panther moeten blijven.

noppe, het maakt in die zin niet uit of er een firewire aansluiting opzit, als het erop zit, draait het gewoon, ook al zit er geen firewireaansluiting op, alleen zo moeilijk om het er eenmaal erop te krijgen...

Maarrr... wat is het probleem?

• Je hangt de disk uit de G3 met een extern firewire kastje aan je G5.
  • Je start de G5 op van CD, installeert Tiger op de firewire disk.
  • Na de installatie trek je de disk weer uit het firewire kastje en hang je em in de G3.

Als het goed is werkt het nu allemaal. Het kost je alleen een externe firewire behuizing, maar die zijn niet zo duur en evt raak je ze ook wel weer kwijt…

Dat er geen firewire in de G3 zit zal hooguit een kernel message (geen panic) opleveren tijdens opstarten, dit kun je checken met de logs (console in utilities/hulpprogramma’s) of opstarten in verbose mode (apple-v)

grtz bart

bestaan er dan externe firewire kastjes, met een s-ata aansluiting?

Niet nodig want de schijf vande G3 is geen S-ATA.