S/PDIF met Logitech Z-5500

Een maat van me met een Asus moederbord met onboard S/PDIF heeft een logitech Z-680, ook met S/PDIF COAX aangesloten. Hij krijgt met z'n computer dus nooit 5.1, alleen stereo. Ik heb op dit moment een Z-5500 in bestelling staan en ik heb ook een Asus moederbord met S/PDIF. Krijg ik datzelfde probleem straks ook, en zoja, is daar een oplossing voor?

Ik kon met de zoekfunctie eigenlijk niets vinden over dit specifieke probleem.

Ik vrees dat er hier, op dit Apple forum, weinig mensen zijn die jou kunnen helpen met je vragen over een Asus moederbord ...

Probeer eens op Tweakers.net of een andere PC website met forum.

Het gaat niet zozeer om het Asus bord denk ik, maar meer over S/PDIF in het algemeen.

[quote:ebc7580415="Chriz"]Het gaat niet zozeer om het Asus bord denk ik, maar meer over S/PDIF in het algemeen.[/quote:ebc7580415]

Er zit zo’n aansluiting op mijn MSI moederbord maar 'k heb geen 5.1 boxen en dus geen ervaring hiermee.

Voor zover ik weet is S/PDIF alleen bedoeld om door te lussen naar bijvoorbeeld een stereo, of om het geluid van een spelconsole (Playstation 2) door te geven naar de computer die het vervolgens aan de boxen doorgeeft. Zit er geen "normale" speakeraansluiting op? Probeer het daar anders ook eens mee.

[quote:b245abfd42="Chriz"]Een maat van me met een Asus moederbord met onboard S/PDIF heeft een logitech Z-680, ook met S/PDIF COAX aangesloten. Hij krijgt met z'n computer dus nooit 5.1, alleen stereo. Ik heb op dit moment een Z-5500 in bestelling staan en ik heb ook een Asus moederbord met S/PDIF. Krijg ik datzelfde probleem straks ook, en zoja, is daar een oplossing voor?

Ik kon met de zoekfunctie eigenlijk niets vinden over dit specifieke probleem.[/quote:b245abfd42]

Het geluid op je Asus-bord wordt geregeld door een Realtek audiochip, dat is althans het meest voorkomende merk voor AMD-moederborden. Als het goed is heb je een Asus-cd met daarop de drivers en andere software wat bij het moederbord hoort.

Er zit ook een Realtek-programma bij. Daarmee kun je de geluidsinstellingen veranderen zodat je surround kunt weergeven. Analoog is dat geen enkel probleem, ik weet alleen niet of de S/PDIF ook meerkanaals ondersteunt. Het lijkt me van wel, maar het kan ook zijn dat ie alleen stereo-uitvoer heeft.

Wat verder een oplossing kan zijn: op de Logitech luidsprekers zitten ook allerlei knopjes om de boel in te stellen. Wellicht kun je via de handleiding uitvinden of je de speakers in een bepaalde stand moet instellen wanneer ze op de S/PDIF van een computer zijn aangesloten. Veel succes ermee.

Als je geluidskaart 5.1 uitstuurt over S/PDIF en de Logitech kan dat ook daadwerkelijk onvangen, over S/PDIF dan zou het moeten werken.

Maar Dolby over S/PDIF moet wel door beide apparaten echt ondersteund worden! Vaak zit het stekkertje er wel maar is de ondersteuning niet aanwezig en krijg je alleen stereo…check dat
bij de fabrikant!

Verder is het dan een kwestie van de goede instellingen en drivers, het moet kunnen werken!

succes

Dank voor de tips! Ik laat het nog weten!