Safari en Javascript

Het lijkt wel alsof niet alle Javascript commando's door Safari worden ondersteund. Als ik een testbestandje maak met een javascript functie en een anchor om het aan te sturen lukt het me wel om window.open(); uit te voeren, maar history.back(); of document.[formulier].submit(); lijken niet te werken.

Doe ik iets fout of werken deze commando’s inderdaad (nog) niet in Safari?

Nee, je doet volgens mij niets verkeerd.

Hoewel in je Safari prefs ‘Enable JavaScript’ aangevinkt is, werken deze commando’s niet…

Lijken me toch wel zeer basis-scripts…

Nou, dat wordt dan wachten op de final versie (Safari is nog bèta).

Toch wel jammer dat Apple ons straks blij maakt (na de release van Safari 1.0) met iets wat eigenlijk al in deze versie had moeten zitten, toch???

Ik heb voor die 2 commando's wel 2 oplossingen.

Bij de form.submit() weet ik wat er mis ging. Ik gooi om <form> tags altijd een <div style=“display:none;”> heen, omdat in sommige browsers een <form> of </form> tag ook meteen een enter toevoegd, en die kan ik meestal niet gebruiken. Met de display:none property ziet Safari de form tag niet meer. Weghalen van de <div> lost dan het probleem op.

Probleem 2 komt doordat het hele history object niet bestaat denk ik. Maar history.back() of history.go(-1) kan ook nagemaakt worden met de HTTP_REFERER variabele als je server-side scripts kan gebruiken zoals php. Een link terug kan dan op deze manier:

<a href="<?= $_SERVER[‘HTTP_REFERER’] ?>">terug</a>

Nadeel van deze methode is dat de browser dan de hele pagina opnieuw laadt en dat dit niet echt in de history teruggebladerd wordt.

Kwestie van wachten op de uiteindelijke release of een eventuele tussentijdse patch lijkt me inderdaad. Thanks voor je reactie! ;]

Idd mooi opgelost, maar als je zo voor elk specifiek probleem een oplossing moet gaan programmeren...

Lang leve de code-ellende! :cry:

Is het voor de ontwikkelaars nou zo moeilijk om alle browsers naast elkaar te leggen en de beste dingen uit al die browsers samen in één browser te stoppen? Dat willen we toch allemaal?

Waarom worden codes anders geïnterpreteerd door verschillende browsers?
Neem een voorbeeld aan Flash: op elk platform onder elke browser hetzelfde.
Nou weet ik wel dat dat totaal niet te vergelijken is met HTML, java, JavaScript etc., maar toch…

We lopen rond op de maan (tenminste, da’s ook al weer uit de mode, maar toch) en we kunnen niet eens een browser in elkaar flansen die JavaScript snapt…

It’s a strange world…

Het is mij ook opgevallen dat ik niet gebruik van Hotmail kan maken. Daar is kennelijk ook javascript voor nodig die Safari nog niet ondersteund. Nu maar hopen op de final versie!

[quote:ee6f344307="WilcMan"]Idd mooi opgelost, maar als je zo voor elk specifiek probleem een oplossing moet gaan programmeren...

Lang leve de code-ellende! :cry:
It’s a strange world…[/quote:ee6f344307]

Nee… dit hoeven wij niet te doen. Wij moeten ons aan alle afsprake wat betreft javascript en HTML houden. Als we dit doen, en dat doen we, zit apple met zijn tot-nu-toe-noch-knake browser verkeerd. Dus de code die we al geschreven hebben gaan we echt niet aanpassen. Apple zou zich aan de regeltjes moeten houden. Gelukkig is het maar een beta. IE moest er ook 5.2 versies over doen om een beetje fatsoenlijk pagina’s weer te geven. En ik vind dat deze browser (IE) wel wat leuke extra’s heeft… Noujaah. dat zit eigelijk in het MSHTML. Die kan veel leukere dingen doen met css die niet zijn afgesproken. Daarnaast doet deze browser ook nog alles zoals het is afgesproken.
Het is jammer dat chimera en Safari / phoenix nog beta’s zijn. Chimera browst beter dan IE, maar toch: het blijft een beta, dus niet klagen :slight_smile:

DZI en psis!

We vertrouwen erop dat Apple de boel nog in orde maakt zodat we idd ook kunnen ‘genieten’ van de gekleurde scrollbalken en transparante Flashmovies…

Het blíjft een bèta!

Ik hoop eigenlijk niet dat ze die gekleurde scrollbalken doen. In de pagina zelf vind ik het niet erg, maar de hele pagina (dus de scrollbalk aan de rechterkant van een venster) moet echt altijd dezelfde kleur zijn, die is deel van de applicatie, niet van de pagina.

Sorry dat ik het zeg,

Maar als Safari zulke gebreken heeft in de JavaScript is Apple niet zo goed bezig natuurlijk. Het lijkt me ook een beetje raar om voor elk javascriptje wat niet werkt een ingewikkelde oplossing te gaan zoeken, terwijl het bij de overige 95% van de internetgebruikers wel gewoon werkt.

Just my 0.2$