Safari en talen

Een vraagje, als je command+I doet op icoontje van safarie en je talen kiest, mag je dan de overbodige talen verwijderen? En zo ja, zal dit snelheidswinst opleveren? (en mag ik dit ook bij alle andere programmas doen)

ik geloof dat het wat uit maakt als je een taal uitschakelt, hierdoor zul je problemen krijgen in het lezen van de tekst als je op een site komt met die uitgeschakelde taal. wat snelheid betreft denk ik dat dat niet uitmaakt.

Snelheidswinst is niet het eerste waar je aan moet denken. Door het verwijderen van taalbestanden die je toch niet gebruikt, zal je schijfruimte winnen. Je kan elk programma apart met Appeltje-I 'behandelen', maar makkelijker is een utility als bijvoorbeeld [url=http://perso.club-internet.fr/phupe/english/YOIndex.html]Youpi Optimizer[/url] te gebruiken. Youpi Optimizer scant je harde schijf an zoekt van alle programma's, alle taalbestanden op. Het groepeert deze per taal en geeft je de mogelijkheid niet gewenste talen te verwijderen. Als je een beetje verzameling programma's hebt, kan dit al gauw honderden MB's schijfruimte winnen!

Over wat bmac schreef: dat heeft er niets mee te maken: html is (volgens mij) onverschillig in welke taal er gepubliceerd wordt en Safari pleurt gewoon de html in een venster. Anders is het als het over talen gaat met andere lettertekens zoals Cyrillisch, Chinees, enz. Maar daar gaat het hier ook niet over.
Want: de taalbestanden van Safari (en elk ander OS X programma) bepalen in welke taal het [b:1650eef857]programma[/b:1650eef857] zich aan de gebruiker presenteert (de menu’s en helpteksten moet je dan aan denken). :wink:

Trouwens, hier op de site (MacOSX.nl dus) staat onder Truuks op de homepage ook een artikel [url=http://www.macosx.nl/?p=tips-besparen]hierover[/url]. :wink:

Wat Paul schreef klinkt plausibel, daar had ik zo snel niet aan gedacht. Zo zie je maar weer waar zo`n Forum goed voor is. Dat met die schijfruimte vind ik een beetje onzin, bij die gigabytes van tegenwoordig valt zo iets toch niet in het gewicht toch ?. Wat mij betreft de talen er gewoon laten staan , het zij je heb schijfruimte nodig.

Oeps ik heb vergeten te vertellen dat ik zelf bij de OSX installatie alleen engels en duits heb geiinstalleerd, en naderhand nederlands. :o

Als je met (bijvoorbeeld) Youpie Optimizer de talen verwijderd die je niet gaat gebruiken, bijvoorbeeld org. chinees, dan houd je zo ongeveer 200 mb ruimte over.

En wat doe je nou met 200 mb? 4 mp3-albums? Zelf vind ik het af en toe wel koel om m’n mac op japans te zetten, al was het alleen maar om m’n windows ‘vrienden’ te laten zien wat hun pc pas in 2005 krijgt :stuck_out_tongue:

Wat Paul_B schrijft klopt als een bus. Je kan alle talen verwijderen die je wilt, maar snelheid zal dit niet opleveren en een chinese website zal je nogsteeds kunnen lezen. Dit komt omdat de tekstcoderingen op een andere plaats staan dan het dutch.lproj bestand.

De ware reden dat safari nog zo traag is, komt omdat het een beta is. Van de zomer komt hopelijk een versie 1.0 uit, dan zal safari ook compleet nederlands zijn en stukken sneller werken (nieuwe render-engine misschien?).

Dus wees geduldig of probeer een andere browser als opera, mozilla of omniweb.