Safari is traag in tegenstelling tot wat Apple beweert

Ik kreeg vandaag een nieuwbrief van Apple waarin onderandere stond dat Safari 1 van de snelste webbrouwsers is. Ik ben nieuwsgierig wat anderen hiervan vinden. Ik heb meerdere mac's met Safari getest onder Tiger. De internet verbinding werdt geregelt door proxysurfers, kabel (rechtstreeks) en adsl via DHCP. Ik vergeleek Explorer, Opera, Safari en Firefox. Safari bleek in tegenstelling tot wat Apple beweert, vreselijk LANGZAAM in ALLE testen. Wat vooral opviel was dat pagina's wel tot 5x langzamer geladen worden dan in explorer. Firefox en Opera bleken het snelst te zijn en de content van pagina's beter weer te geven. Ik zou graag alleen antwoorden willen op de snelheid, en niet op de weergave van de pagina in een webbrowser, want ook daarin loopt Safari achter.

Jeetje, uit mijn ervaring is FireFox het snelst, Safari komt daar vlak achteraan, en Internet Explorer als laatste en niet zo'n beetje ook. Tvens download ik met Safari ook het snelst en draaid ie JAVA en Flash ook het beste.

Probeer deze eens

http://www.scifience.net/safarispeed.html

Firefox voelt sneller,maar Safari is echt gevoelsmatig veel sneller dan Explorer.

Ik gebruik Safari als standaard,met Firefox als “back-up”,gewoon omdat ik Safari iets prettiger vindt.

Safari 1.3 (v312) voldoet prima bij mij. Ik heb ook Camino, maar die vind ik trager en gebruik ik eigenlijk alleen om websites te testen.

[quote:2ec8eee4d7="Petje"]Safari bleek in tegenstelling tot wat Apple beweert, vreselijk LANGZAAM in ALLE testen. Wat vooral opviel was dat pagina's wel tot 5x langzamer geladen worden dan in explorer.[/quote:2ec8eee4d7]

Dat laatste duidt erop dat er iets mis is met je setup. Maak eens een nieuw gebruikersaccount aan en doe de tests dan nog eens. En wat bedoel je met ‘alle testen’?

Safari 1 snel? Nee. Safari 2 snel? Ja.

[quote:8ec51ff98b="Nietzman"]Safari 1 snel? Nee. Safari 2 snel? Ja.[/quote:8ec51ff98b]

1.3 is ongeveer net zo snel als 2.

Apple bedoelt de render snelheid. Niet de downloadsnelheid, want dat kan niet door een browser beïnvloed worden. Als je iets download van een brakke server in Oezbekistan, gaat het echt niet sneller door een andere browser te nemen.

Om varierende download snelheden uit te sluiten zul je in de test dus vanaf 1 machine met verschillende browsers, een aantal pagina’s moeten ophalen van een webserver op een lokaal netwerk. Liefst een webserver + netwerk waar voor de rest niemand op zit.

Ook zul je op all browsers de cache aan moeten zetten, en tenminste 1 maal voor de test de betreffende test doorlopen zodat de browsers de kans hebben gekregen om de pagina te cachen. Andere optie is om overal de cache UIT te zetten, maar dan meet je dus ook nog een stukje downloadsnelheid mee.

Alléén dan kan je garanderen dat de download snelheid telkens hetzelfde is, en je dus werkelijk de rendersnelheid van de browser test. In mijn geval komt dan inderdaad Safari 2 als snelste uit de test, zolang je geen JAVA site opent.

proxyservers, alles leuk en wel, maar die dingen kunnen je geen goeie eerlijke tests laten maken... Als je een nieuwe site opent in Safari dan wordt eerst door de proxyserver gekeken of van die betreffende site al iets in de proxyserver cache aanwezig is, zoniet, dan haalt ie het op en stuurt het gelijk ook door naar Safari, elke volgende browser die je nu gebruikt maakt gebruik van hetgeen in de proxyservercache staat en hoeft dus niet te wachten totdat alles opgehaald is....dus......je krijgt een vertekend beeld, zeker als je telkens eerst met Safari begint.....

Ik tel bij zo'n 'meting' ook altijd de tijd op die ik nodig heb om de interface van een programma te doorgronden. En dan wint Safari glansrijk. Over alle andere browsers blijft een 'Windows zweem' hangen wat betreft minder logische interface. Firefox is wel een hele goede tweede.

haha dan is de gebruiker meer traag dan de browser :)

Bij mij is Safari veruit de snelste. Firefox gebruik ik alleen maar om naar Safari-onvriendelijke websites te komen. Als ik Petje was, zou ik toch maar eens Safari-Speed op mijn machines loslaten.

[quote:82bc648247="Pliep"]haha dan is de gebruiker meer traag dan de browser :)[/quote:82bc648247]

En bedankt! :wink:

Fiirefox is na iCab de allertraagste bowser die ik ken. Shiira de snelste op de voet gevolgd door Safari en Mozilla, daarna Camino en Internet Explorer.

Ik begrijp die hype rond Firefox niet zo, toegegeven: het customizen - extensies toevoegen is erg leuk, maar maakt de browser alleen maar nóg trager.

Ik denk dat het "trage" effect bij safari ook te maken heeft met een zeer groot aantal slecht geprogrammeerde sites. Safari weigert gewoonweg sites goed weer te geven. En ja, als er java is verwerkt in de site laat safari het ook afweten. Het lijkt erop dat safari snel lijkt omdat het sites kan voorladen in de tabs (rrs) en dan laad de pagina natuurlijk wel snel. Maar zoals al in de opening aangegeven. Safari lijkt toch trager bij verschllende werkstations en met verschilllende internet aansluitingen. Ik was niet in staat om met 1 station exact dezelfde test te doen met verschillende internet aansluitingen. Maar in mijn vriendenkring klaagt iedereen over het trage safari. Vandaar de opening van dit bericht over safari.

Nu wordt het een warrig verhaal. Eerst was het nog: "Wat vooral opviel was dat pagina's wel tot 5x langzamer geladen worden dan in explorer." Geef dan eens een voorbeeld, want ook in tests als [url=http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html]deze[/url] slaat Safari geen slecht figuur.

welke versie van safari test je dan? En welke sites?