Safari kleuren zijn niet gelijk.

Mijn website kan ik op allerlei computers bekijken, alleen op bij Safari komt hij niet over zoals het moet. Zie de volgende afbeelding....

[img:845dd84507]http://members.lycos.nl/robsappeltjes/test.jpg[/img:845dd84507]

Bij rondje nummer 1 zie je het “lichtere” grijs, dit is als achtergrond ingesteld in Dreamweaver.
Bij ronde nummer 2 zie je dat om de ibook heen een “donkerder” grijs zichtbaar is. Dit heb ik er in Photoshop omheen gezet. Naderhand heb ik deze afbeelding ingesteld als achtergrond voor de bijbehorende pagina’s.

Zowel de achtergrond in DW en de achtergrond in Photoshop heb ik ingesteld met de cijfer/letterwaarde, ik heb dus niet in Photoshop aangegeven 10% rood, 50% groen, etc etc.

Wanneer ik de pagina’s bekijk in IE, Mozilla of Opera dan werkt het prima en is het dus wel goed zichtbaar. Enkel in Safari en IE 5.5 onder windows 95 gaat het helemaal fout.
De site is het best te bekijken 1024x768.
In mijn onderschrift staat nogmaals de link.

Kan iemand me helpen…

:apple: Robsappeltjes :apple:

Dit heeft waarschijnlijk te maken met Colorsync (of ICM onder WinTel). Een aantal browsers kunnen beelden op basis van ingesloten icc kleurprofielen corrigeren naar je monitor (safari onder panther standaard, IE via voorkeuren).

Je achtergronden hebben echter geen ingesloten icc profiel, waardoor deze niet ge-colormanaged kunnen worden, en er verschil optreedt met het plaatje dat wel ge-colormanaged wordt.

Probeer eens je ibook photo op te slaan ‘zonder’ ingesloten icc profiel (hoor mij nou ?! :o )
als het goed is zijn de verschillen dan weg, alhoewel er op dat moment ook geen icc kleurbeheersing wordt uitgevoerd.

Groeten,

Erik

Maar wat makkelijker is het doorzichtig maken van het plaatje. Dit kan je doen met behulp van GraphicConverter. Open het plaatje. klik in de toolbox de "Transparency" en vervolgens klik je op de achtergrond die doorzichtig moet worden. En vervolgens sla je de afbeelding als *.GIF op. Dit heeft bij mij wel goed gewerkt. Veel plezier verder. 8)

ehm dit probleem komt omdat webkleuren en de kleuren in PS van elkaar verschillen in sommige browsers. Dit word vaak opgelost om een afbeelding van 10 bij 10 pixels (of kleiner) te maken en die te vullen met jouw gekozen kleur grijs deze sla je op en voeg je als achtergrond afbeelding in je website toe... je zal zien overal dezelfde kleur grijs :wink:

Gok: Je hebt het plaatje in Photoshop met 'save' bewaard, en niet met 'save for web' . In het eerste geval worden er allemaal extra data (EXIF) bewaard in de jpg. Zo kan ik bijvoorbeeld zien dat de foto gemaakt is met een Fuji FinePix S304.

Bij die data zit ook een kleurprofiel. Nou wil het geval dat Safari heel braaf dat kleurprofiel volgt, en daar dan rekenig mee houdt bij het weergeven. ANdere browser doen dat niet, en zo ontstaat het verschil.

Als je je plaatje in Photoshop met ‘save for web’ bewaart worden die EXIF gegevens niet bewaard. Dan is je probleem meteen opgelost, en je jpg waarschijnlijk ook meteen een stuk kleiner, want Save for Web werkt beter.

Dit laatste klopt, heb het getest. Dit was een leuk raadseltje. Kan begrijpen dat je hier je hoofd over beekt.

Tja, dat zijn ook maar dingen die je net moet 'weten'... Robsappeltjes, veel succes met je website verder!

Bedankt voor alle tips, het probleem is opgelost !

Ik hoop snel weer een aantal foto’s te kunnen maken met mijn fuijfilm finepix s304 :wink:
Dan zijn alle links actief.

Nu snap ik waarom ik het niet voor elkaar kreeg om mijn avarter zo klein te maken, de optie Save For Web biedt de oplossing.

:apple: Robsappeltjes :apple: