Safari negeert voorkeuren?

Afgelopen weekend heb ik een clean install op mijn iMac uitgevoerd. Alles werkt nu weer prima, op Safari na. Als ik bv naar Geenstijl.nl ga zie ik in Safari niet alle video’s bij de berichten, maar wel via Chrome. Iemand zei me dat ik in voorkeuren de optie ‘stop plugins om stroom te besparen’ uit moest zetten, wat ik gedaan heb, maar geen verschil.
Ook viel het me op dat Safari na afsluiten bij het opstarten altijd mijn favorieten pagina laat zien ipv de laatst geopende pagina('s), wat ik wel heb aangegeven in voorkeuren.

Zie ik ergens iets over het hoofd of is Safari gewoon eigenwijs?

Waarschijnlijk blokkeer je Cookies altijd en voor iedereen. ?

Aanverwant probleem:
Ik gebruik Safari zelden. Maar die keren dat ik Safari gebruik, blijkt mijn startpagina met Google, steeds gekaapt te worden door Apple ( http://www.apple.com/ ). Buitengewoon vervelend, en een voet-tussen-de-deur-zetterij, die mij in het geheel niet bevalt. Op de keeper beschouwd is dat spam!

^Sedkit, probeer eens adwaremedic te draaien, want dat klinkt niet zo als het hoort… iets op je computer (of jijzelf) reset de instellingen van safari.

Had je hier al niet eerder een draadje aan besteed?
Onzin natuurlijk om Apple van spam te beschuldigen in deze, want dit is ‘niet normaal’ gedrag.

Als je Safari opstart, en hij doet dat met Apple, staat die pagina dan ook als startpagina in voorkeuren>Algemeen?
En als je dan Google weer instelt, Safari herstart, is er dan wat veranderd?

Het lijkt alsof je elke keer met een nieuwe ‘instantie’ van Safari opstart; kan het zijn dat je Safari elke keer opstart vanuit een DMG? Of vanuit een andere plaats dan de map Programma’s?

Waarom zou je Safari in een DMG zetten?

Weet ik niet SunKeeper; misschien op die manier een keer gedownload of zo.
Sedikit werkt met een ouder OS, en misschien komt Safari daar zo nog binnen als je 'm opnieuw download (weet ff niet meer hoe het toen ging).
Het gebeurt mensen wel vaker met andere software.

@Goeiedag,
Het klopt dat ik dit al eerder meldde, bij de buren dacht ik. Ik kreeg er geen afdoend antwoord op. Let wel, het is voor mij geen halszaak, omdat ik Safari nauwelijks gebruik. Ik meld dit “probleem” hier terloops, omdat dit ook met de voorkeuren van Safari te maken heeft.
Ik gebruik (tot volle tevredenheid GoeieDag!) OS X 10.6.8. Hoe het ook zij, Safari behoort het op een normale manier te doen. En zolang jij met je almachtige kennis ( :wink: ) mij niet uit kunt leggen hoe het komt dat Safari steeds na enkele keren met Google te hebben gestart, en daarna steeds die Apple-pagina als startvenster opduikt, ben ik zo vrij om dat op de keeper te beschouwen als spam. Dat is ongevraagd de voet tussen de deur zetten. En wat je bedoelt met “…opstart vanuit DMG” is mij een raadsel.

Shmoo, ik heb het nu op ‘Sta altijd toe’ en beide problemen zijn opgelost. Het was dus inderdaad iets simpels.
Bedankt!

Sedikit, ik probeer je toch te helpen. Maar (wederom) reageer daar nauwelijks op. Ook geef ik geen enkel waardeoordeel over jouw gebruik van 10.6.

Hier dan nog eens de vragen:
1- Als je Safari opstart, en hij doet dat met Apple, staat die pagina dan ook als startpagina in voorkeuren>Algemeen?
2- En als je dan Google weer instelt, Safari herstart, is er dan wat veranderd?
3- Het lijkt alsof je elke keer met een nieuwe ‘instantie’ van Safari opstart; kan het zijn dat je Safari elke keer opstart vanuit een DMG? Of vanuit een andere plaats dan de map Programma’s?

Je weet niet wat een DMG is? Dat is toch de manier waarop jij al jaren (3 partij) software binnenhaalt op een Mac.
Je weet wel, op deze manier:

Uitleg bij MacMiep; zij geeft duidelijk aan hoe je Google Chrome vanuit een DMG installeert (stukje naar beneden scrollen):
http://www.macmiep.nl/MAVERICKS/MAVERICKS-5-software.html

@sedikit: Hier iemand met hetzelfde probleem, plus een oplossing.

@TheBigZ,
Dat is grappig: de persoon die daar hetzelfde probleem heeft, was ik! GoeieDag refereert hierboven naar. De oplossing waar ik daar zo blij mee was, was een dode mus. Want na een paar herstarts verscheen Apple weer!

@GoeiDag,
Ik geef altijd antwoord, meestal (als ik het niet vergeet) met een bedankje erbij. Ik waardeer altijd zeer de moeite die men neemt, dus ondanks alles (grapje!!), ook nu weer van jou.
antwoorden op
vraag 1 : ja
vraag 2: dan staat het startvenster bij een aantal starts op Google. Maar na die paar starts, plotseling weer op Apple
vraag 3: ik start niet op vanaf een DMG. Deze Safari hoort bij het systeem, legaal met een install DVD geïnstalleerd, en trouw ge-update. Deze opmerking ontgaat me dan ook geheel: “Dat is toch de manier waarop jij al jaren (3 partij) software binnenhaalt op een Mac.” Ik start op vanuit Programma’s (via het Dock)

Maar nogmaals: ik kan ermee leven, want ik prefereer Firefox en gebruik nauwelijks Safari.

[quote=sedikit url=http://www.onemorething.nl/community/topic/safari-negeert-voorkeuren/#post-2829389 time=1430744649]Aanverwant probleem:
Ik gebruik Safari zelden. Maar die keren dat ik Safari gebruik, blijkt mijn startpagina met Google, steeds gekaapt te worden door Apple ( http://www.apple.com/ ). Buitengewoon vervelend, en een voet-tussen-de-deur-zetterij, die mij in het geheel niet bevalt. Op de keeper beschouwd is dat spam![/quote]

Ik heb op SL hetzelfde probleem, mijn instellingen :

Gedeelde smart is halve smart Nicos!

Gelukkig is het maar een kleine smart, een “smartje” dus…

Is er een extensie bij jullie in gebruik die dit kan veroorzaken?

PS: “Ik start op vanuit Programma’s (via het Dock)” Dan kan het nog steeds uit een DMG gaan, zoals bij mensen wel vaker gebeurt. Maar hier blijkbaar niet.

Mijn enige extensie in Safari is AdBlock.
Heb 'm uitgezet.

@GoeieDag,
Het “probleem” blijft, ook met uitschakeling van alle extensies. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je straffeloos de Safari kunt herinstalleren. Zelfs zonder de “foute” versie eerst helemaal weg te moeten gooien. Misschien dat ik dat maar eens ga proberen.

@Nicos: ik heb nu ook sinds jouw posting google.com als startpagina. Tot nu toe een blijvertje.
Maar ik laat het verder aan anderen over wat zinnigs erover te zeggen. Succes.

De oplossing: in de Bladwijzerbalk stond een andere Google.nl dan in het startvenster. Ik heb er geen verstand van over het waarom, maar Google.nl heeft na dat .nl verschillende toevoegingen. Ik heb zowel de Google in de Bladwijzerbalk, als in de Voorkeuren/Startvenster gelijk gemaakt. Beiden zijn veranderd in https://www.google.nl/. Sinds 4 dagen geen problemen meer!
Edit: na 6 dagen alles nog steeds ok.!