Safari vs Chimera

Ik ben helemaal Safaried, ik ben tot over mijn oren verliefd op Safari. Ik heb zelfs mijn favoriete browser tot nu toe (chimera) uit de dock gezwiert. Ik ben eens even de forums afgezwalpt om te kijken wat iedereen er zo van vind en wat me heel hard opviel is dat iedereen enkel vergelijkingen maakt met chimera. Vele zijn negatief tegenover safari. Maar wat me het meest opvalt is dat IE en Netscape, ... nauwelijks vernoemd worden. Dat bewijst dat Jobs gelijk had op zijn keynote. "There is still lot that can be changed about browsers" De hoofdrolspelers in de browser-war komen zelfs niet meer aan bod in het debat.

Dit is voor mij al een teken dat Safari echt wel een grote toekomst wacht. Safari mag voor mij een cross-platform browser worden. Niets zou cooler zijn dan een Safari dat Explorer van zijn eigen platform duwt.

:mrgreen: Mag ik mij in het geheel bij de vorige spreker aansluiten :mrgreen:

Het komt waarschijnlijk ook omdat de fora die jij bezoekt nou niet door de gemiddelde gebruiker bezocht wordt. EN omdat Netscape al een tijdje niet meer door veel mensen worden gebruikt en IE door de wat gevorderde Mac gebruiker een plaatsje lager krijgt dan Chimera.

Maar misschien komt het dat mensen wat negatief zjin omdat het gebaseerd is op KHTML van Konquerer en dat dat niet echt gezien wordt als een goede engine, of in ieder geval niet zo goed als de Gecko engine. Veel mensen hadden dan Gecko in gedachte als de engine. Misschien een teleurstelling voor sommige.
Het komt denk ik ook doordat het nog een beta is en het nog niet de volledige CSS en DOM goed ondersteund. Kijk bijvoorbeeld maar naar www.tweakers.net met Safari.

Maar er zijn ook mensen razend enthousiast over de goede ondersteuning van Java en andere plug-ins. Verder is de hele open source wereld ook erg opgetogen omdat Apple alle verbeterde code, en die wordt heus nog wel flink verbeterd, vrijgeeft.

En dan kan ik het zelf nog niet eens testen… :cry:

Ik zou mijn Windows vrienden idd graag uit-:lol: als Safari het van IE wint....

[quote:77c51d6063="Sage"]Maar misschien komt het dat mensen wat negatief zjin omdat het gebaseerd is op KHTML van Konquerer en dat dat niet echt gezien wordt als een goede engine, of in ieder geval niet zo goed als de Gecko engine. Veel mensen hadden dan Gecko in gedachte als de engine. Misschien een teleurstelling voor sommige. Het komt denk ik ook doordat het nog een beta is en het nog niet de volledige CSS en DOM goed ondersteund. Kijk bijvoorbeeld maar naar www.tweakers.net met Safari.[/quote:77c51d6063]

Dit is de Public Beta van Safari, rechts bover zit een knop waarbij je bugs kan melden van pagina’s die nog niet goed renderen (dat betekend [b:77c51d6063]feedback[/b:77c51d6063], nog nooit zoiets van Microsoft gehoord!).

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar Safari is wel degelijk gebaseert op Gecko. Bewijs? Zie de USER AGENT:

[code:1:77c51d6063]Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-us) AppleWebKit/48 (like Gecko) Safari/48[/code:1:77c51d6063]

Wat je kan verwachten is dat er in de toekomstige versies van Safari veel & veel minder render fouten zitten. Het tweakers.net geval is inderdaad nog een fout. Maar vaak is het ook een IE-standaard, iets wat eigenlijk niet hoord, doet IE toch “goed”. En ja, regels zijn regels.

Adriaan

Adriaan: De USER-AGENT van een browser kan en mag liegen over zijn identiteit. Dit zie je bijvoorbeeld terug in OmniWeb: in de Preferences kan je instellen hoe OmniWeb er uitziet voor een webserver en JavaScript. Deze feature is soms erg handig gezien het feit dat je vanuit JavaScript code deze velden kan controleren en aan de hand daarvan bepaalde routines blootstelt. Ook webservers gebruiken de USER-AGENT: soms wordt een browser zelfs toegang tot een website geweigerd als hij niet van een bepaald merk/soort is. In zo'n geval denkt een webserver (of liever gezegd: het programma dat de webpagina's uitspuugt) dat een browser geen Flash of JavaScript aankan (terwijl hij dat WEL kan), en neemt dan de beslissing dat het de moeite niet loont om verder te gaan. Dit is volgens mij ook het geval bij Hotmail.com.

Safari is gebaseerd op KHTML. KHTML is ontwikkeld door de KDE groep, die de KDE desktop (een X11 window manager) ontwikkelt. Hierin zit Konqueror, een webbrowser/file-browser, die KHTML gebruikt.

Mijn excuses voor mijn eventueel irritante betweterigheid,
Jerphaes

Na het installeren van Safari Enhancer kan ik aangeven hoe de User Agent zich gedraagt.

Wil dat in simpel nederlands zeggen dat ik zo kan zien hoe een gerenderde pagina er in MSIE 6.0 WIN of Netscape 7.0 uitziet of heb ik dat verkeerd?

Ik word namelijk gek van de interpretatie van de codes van verschillende browsers op de verschillende platformen.

Als je hiermee een andere browser kunt ‘emuleren’ is dit een perfecte ‘testbrowser’.

Bovendien de snelste :smiley:

Zou er ook een Windows versie komen.??? :wink:

Ik vind Safari echt een schitterende browser, maar zolang daar geen tabjes in komen blijft Chimera voor mij toch numero uno! :P

Nu is het wel zo dat tweakers zich niet aan de w3-standaards houdt, dus daar kan het ook mee te maken hebben:

http://validator.w3.org/check?uri=www.tweakers.net

Heb al een bericht gelezen op kfm-devel dat iemand bezig was de khtml en kwq code werkend te krijgen on VC++. Er zaten nog wat fouten in bij het compileren, de maintainers van bovenstaande code zullen de source aanpassen zodat deze ook op het Windows-platform gecompiled kan gaan worden.

Grote kans bestaat dus dat er binnenkort ook een browser beschikbaar is voor Windows die gebruik maakt van de khtml-engine.

Safari kan helaas niet geport worden naar Windows (mits Apple de source vrijgeeft, of zelf port) omdat Safari maar voor de helft open-source is, de rest (interface) closed…

als apple safari voor windows uitbrengt, zouden ze wel eens ferm tegen de schenen van MS kunnen schoppen! Dus, dat doen ze zeker niet!

en trouwens, windows gebruikers hebben geen behoefte aan een andere browser! IE geeft alle sites perfect weer, renderen gaat ook vlot…

het enigste minpuntje (was bij mij toch zo vroeger) dat hij VEEEEl te veel crashte!!

opera is een goed alternatief voor windows!!!

[quote:64e9809fe1="boesboes"]opera is een goed alternatief voor windows!!![/quote:64e9809fe1]

Nog beter is Phoenix. Dat is net zoiets als Chimera en werkt ook met nightly builds. Overigens bestaat Phoenix ook voor de Mac, maar dat is wel heeeeeel erg obscuur.

Zie hier: http://www.mozilla.org/projects/phoenix/

Ik heb gehoord dat bepaalde pagina's zoals b.v. www.tweakers.net nog niet goed worden weergegeven in safari. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de browser nog in de betafase zit en hier snel verandering in zal komen bij de definitieve versie. :)

[quote:cbde528b7d="Beathoven"]Ik heb gehoord dat bepaalde pagina's zoals b.v. www.tweakers.net nog niet goed worden weergegeven in safari. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de browser nog in de betafase zit en hier snel verandering in zal komen bij de definitieve versie. :)[/quote:cbde528b7d]

snel even de nieuwe beta v51 loaden,die doet nl wel.

[quote:7d8b1a2ffc="Adriaan Mol"]Dit is de Public Beta van Safari, rechts bover zit een knop waarbij je bugs kan melden van pagina's die nog niet goed renderen (dat betekend [b:7d8b1a2ffc]feedback[/b:7d8b1a2ffc], nog nooit zoiets van Microsoft gehoord!).

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar Safari is wel degelijk gebaseert op Gecko. Bewijs? Zie de USER AGENT:

[code:1:7d8b1a2ffc]Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-us) AppleWebKit/48 (like Gecko) Safari/48[/code:1:7d8b1a2ffc]
[/quote:7d8b1a2ffc]

Had vrijwel dezelfde code (duh), maar echt zonder de vermelding like Gecko…