Samba-probleem met iBook en Linux-server [opgelost]

Probleem: ik zie m'n server (genaamd *, werkgroep WORKGROUP) wel verschijnen onder Netwerk in de Finder. Deze linux-server draait een samba daemon, en vanaf mijn andere linux-machine kan ik er prima verbinding mee maken. Als ik in de finder op * dubbelklik, krijg ik keurig een lijstje met de shares die ik heb aangemaakt. Kies ik er een en klik ik op 'ok', dan verschijnt er een dialoogvenstertje voor m'n wachtwoord. Ik voer hier keurig m'n gegevens in (de gegevens van de linux-bak, toevallig identiek aan die van m'n ibook), met werkgroep WORKGROUP. Ik krijg nu telkens de foutmelding [b:8b897d22ba]De alias '*' kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.[/b:8b897d22ba].

Wat betekent deze foutmelding in iets technischer termen? En vooral: wat moet ik doen om hem niet te krijgen?

Gewoon via Go -> Connect to server een verbinding maken..zo doe ik dat ook met mijn Samba machine :)

(alhoewel ik eigenlijk een AppleScriptje gebruik om al m’n verbinding automatisch te herstellen tijdens het opstarten)

En wat tik ik bij "Ga -> Verbind met server" in? Als ik gewoon het ip intik, zegt hij "Verbinding mislukt. Geen reactie van de server. Probeer het opnieuw.". Tik ik "SERVERNAAM", dan krijg ik na drie seconden zoeken naar de server dezelfde foutmelding.

heb je een dhcp server? heeft deze vaste ipnrs of heb je een leasetime ingesteld? het lijkt erop dat je adres niet meer klopt. heb je een andere ip of heb je ergens een type fout/ spatie staan?

daan.

Ik heb geloof ik geen DHCP-server. Ik heb elke computer een eigen ip-adres gegeven, met subnetmask 255.255.255.0. Ik heb geen tikfouten gemaakt. Vanuit een shell werkt ping [i:cad9785cca]serverip[/i:cad9785cca] prima, dus het ip klopt wel. Verder vindt er blijkbaar wel communicate tussen de server en m'n ibook plaats, want hij ontvangt wel de lijst met shares.

Mijn oprechte excuses: ik gebruikte het verkeerde wachtwoord. Ik schaam me diep! :oops: