Sampletank XL

Zijn er hier mensen die sampletank gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Overweeg om het pakket aan te schaffen .

Hier nog een benieuwde!! Lees er wel goeie dingen over maar het zier er toch naar uit dat m'n voorkeur uitgaat naar MOTU Mach V.

Ja ik heb sampletank XL met alle sounds. belangrijke motivatie voor mij was een sampler die in Logic (AU) en in Protools (RTAS) werkt.

over de geluiden:
heel erg veel en veel goede: goede ac. pianos, veel goede ritmesounds, eigenlijk van alles veel het het meeste goed bruikbaar. allen de strijkers zijn een beetje kunstmatig. als je een echt orkest wilt imiteren (zoals ik af en toe) moet je een echte strijkers library kopen. overigens worden akai CD’s goed geimporteerd sinds de laatste update, zodat je eindeloos veel samples kunt toevoegen.

de interface vind ik niet mooi, maar het werkt allemaal zoals het hoort. met de synth functies kun je de sounds extreem tweaken, leuk als je van experimenteren houdt, voor mij is het niet zo belangrijk.

de effecten zijn een zeer zinvolle toepassing en zijn behoorlijk goed (bijv de lesley bij de orgeltjes).ze vreten niet te veel CPU.

sampletank als geheel vreet wel behoorlijk wat cpu, vooral bij langere samples zoals strijkers. als je aan de grens komt krijg je tikken. uit het toewijzen van verschillende outputs per part kom ik niet uit… op zich niet onoverkomelijk. In logic los ik het hele probleem op met de freeze functie, zo kom je nooit CPU tekort. in Protools neem ik de audio gewoon even op als ik tekort kom.

Belangrijk: sampletank ondersteunt geen harddisk streaming, dus alles gaat in het RAM en dat loopt aardig op.

Nog belangrijker: eerst je RAM geheugen uitbreiden (en andere hardware uitbreidingen die je toch al wilde) en dan pas Sampletank authoriseren. de authorisering werkt namelijk met een hardware key die elke keer verandert als je bijvoorbeeld geheugen of een airportkaart toevoegt… en je hebt maar 3 gratis codes, na 3 keer is de koek op!! de helpdesk (via email) reageert snel.

IK brengt zeer regelmatig gratis updates uit, je moet dan even registreren en inloggen. op die site haal je ook je authorisatiecode op.

al met al ben ik wel tevreden, vooral vanwege de fijne sounds en effecten. ik heb ge-upgrade vanaf de protools software bundle, dus dat was niet eens zo duur.

Als je je sample plugin zeer intensief en als hoofdklankbron wilt gebruiken, is het wellicht beter om er een te nemen met harddiskstreaming, maar voor een goede klankbron erbij is het prima.

groeten Joost

Hey Joost,

Bedankt voor het duidelijke verhaal! Hier heb ik wat aan! Ook ik gebruik veel strijkers en blazers. Het liefst moeten die zo natuurgetrouw mogelijk klinken. Met name het ontbreken van harddiskstreaming bij Sampletank baart me zorgen. Jij of iemand anders nog ervaringen met andere software?

ik heb ook de EXS24 die alleen binnen logic werkt. is ook prima en met name de programs -of sample instruments, hoe je ze ook noemt) zijn daarin veel beter zelf te editten dan in sample tank. en ondersteunt HDstreaming. het aantal bijgeleverde samples is wel minimaal dus je moet flink bijkopen. alternatieven: ik zou zeker kijken naar Native Kontakt, wel even kijken of hij naast VST ook AU en/of RTAS ondersteunt.

Ik kan iedere audio liefhebber aanraden eens serieus te kijken naar motu's Mach 5 sampler - een werkelijk prachtig stukje software!!

ik ben erg te spreken over sampletank!