Ik wil een Samsung SSD T5 als opstartschijf gebruiken, maar ik heb geen idee hoe ik Mac OS daarop kan installeren. Ik heb de ssd al eerder als opstartschijf gebruikt met Big Sur (ik weet niet meer hoe in toen gedaan heb), tot mijn iMac hem niet meer herkende. Ik heb hem nu gewist en geformatteerd en de software van Samsung er niet op gezet. Met Mac OS Uitgebreid (journaled) en GUID-partitie-indeling. Als ik nu Big Sur wil downloaden gaat de download naar de interne harde schijf, maar niet naar de externe ssd. Hoe zorg ik ervoor dat de download naar de externe ssd gaat?
Dit al eens goed gelezen ?
Ja alles gelezen, maar ik kom er niet uit. Het lukt me niet. Video van 9to5Mac doet het ook niet bij mij. Ik ben nu anderhalve dag bezig, blijkbaar doe ik iets verkeerd
Je download eerst de macOS Installler naar je interne schijf / SSD. Als je de Installer gaat draaien, kies je de externe SSD als bestemming, in plaats van je interne schijf / SSD.
Dat heb ik gedaan maar dat werkt niet. Vanavond heb ik ook nog een bootschijf gemaakt met een nieuwe USB-stick (lukte niet) en heb ik nog Carbon Copy Cloner gebruikt maar dat werkt ook niet.
ER is iets mis met die SSD-schijf
Ik denk dat er niets mis is met die SSD. Maar er komt wel wat meer bij kijken om een externe opstart schijf te maken:
https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-monterey/amp/
Hij hoeft geen externe opstartschijf te maken. Alleen bij installatie de juiste bestemming selecteren.
Als je Big Sur op je interne schijf gekregen hebt dan kan je toch vanaf die interne schijf met SuperDuper of CCC een opstartbare image maken op die APFS geformatteerde externe Samsung. Dan met ALT opstarten vanaf die image en die image op Big Sur laten staan of updaten naar Monterey . Bij opstartschijf in systeemvoorkeuren dan ook die Samsung als opstartschijf instellen zodat je mac altijd van die schijf opstart.
Inderdaad, dat is nog makkelijker. Dan heb je meteen alles geinstalleerd wat je nu ook al hebt.
Ook dat lukt niet bij mij. CCC kloont slechts een deel van het systeem.
Hoe bedoel je, slechts een deel?
Stopt het klonen?
Sinds APFS zijn er nogal wat veranderingen geweest voor het klonen. Daarom de vraag : heb je de laatste versie van CCC en staat het programma juist ingesteld om een volledige opstartbare image te maken ?
Is je externe HD juist geformatteerd ( APFS)?
Ik heb ze beiden maar werk vrijwel altijd met SuperDuper hetgeen ik veel eenvoudiger vind.
Ik kloon mijn harde schijf naar de SSD en CCC ‘ontdekt’ 234 GB maar kloont slechts 187 GB.
Het grootste deel van Systeem slaat hij over.
Ik heb versie 6.1.4, lijkt me de nieuwste, ik heb hem een paar dagen geleden gedownload.
Externe SSD is geformatteerd als APFS. Of het programma juist ingesteld is om een volledig opstartbare image te maken weet ik niet. Waar en hoe kan ik dat instellen?
Ik heb juist nog even nagezien hoe CCC ingesteld staat maar deze versie 5.1.28 kan ik niet meer openen en versie 6 is een betalende upgrade. Omdat ik ,zoals gezegd, CCC zelden gebruikt heb en me dat programm niet beviel ga ik het dus ook niet opgraden maar verwijderen. Ik werk al bijna 20 jaar naar volle tevredenheid met SuperDuper , geen toeters en bellen , gewoon eenvoudig werken. Maar ik neem aan dat CCC ook wel een “voorkeuren” heeft of iets dergelijk waar je kan instellen wát het programma kopieert en van waar naar waar. Sinds APFS wordt er in kloonprogramma in 2 delen gekopieerd , data en systeem , en volgens mij kan je ook in CCC kiezen wat je wel of niet wil kopieren en of je een complete opstartbare versie wil. Dus ik zou best even nazoeken hoe dat bij jou ingesteld is. Of even beroep doen op iemand die wel CCC gebruikt.
Ik heb het nu met Superduper geprobeerd en die kloont de hele schijf en maakt hem bootable. Ik zie de SSD zelfs als ik in systeemvoorkeuren de opstartschijf moet kiezen. Hij start daarna op maar komt uiteindelijk toch met de interne HD aan als opstartschijf.,
Normaal kan je via systeemvoorkeuren/opstartschijf de gewenste opstartschijf kiezen. ls je dat niet gelukt ?: heb je al eens het opstarten van je computer geprobeerd met de ALT/OPTION toets ingedrukt. Dan moet je de beschikbare opstartbare schijven te zien krijgen ( zowel interne als externe als HD of SSD) en daar kan je dan die externe SSD selecteren.
De SSD staat op mijn bureaublad en is ook te vinden met Schijfhulpprogramma (alle volumes zijn geactiveerd). Via systeemvoorkeuren is de SSD-schijf niet te zien als opstartschijf. Met de alt-knop herstarten is de schijf niet zichtbaar.
Dan is de schijf niet bootable en zijn niet de juiste procedures gevolgd.
(zoals eerder in dit draadje aangegeven).