Satelliet speakers vs. conventionele 'grote' speakers

Okay, totaal niet Apple gerelateerd maar ik heb geen zin om een user aan te maken op een website die daar wel voor bedoeld is:

Namelijk een vraag over speakers. Ik heb een hele mooie Harman/Kardon receiver (AVR-138) met een 5.1 speakerset van JBL daarbij, dat zijn van die alom bekende satelliet speakers. Ik ben eigenlijk best tevreden over het geluid wat daar uit komt, maar ik denk dat het beter kan! Ik overweeg om de front links en rechts speaker te vervangen voor 2 van die grote 3-weg systemen, jeweetwel.

Gaat dat veel verschil maken? Ik heb namelijk het gevoel dat ik er dan ineens een hele reeks extra tonen bij krijg die ik met mijn satellietspeakers + subwoofer net mis (de mids bijvoorbeeld?).

Wat zijn jullie ervaringen? Aanbevelingen wat betreft merk? Graag wel enigzins ‘budget’ (dwz geen speakers van € 600 each).

Het maakt wel degelijk verschil. Ga eens luisteren bij een goede HiFi zaak bij je in de buurt. Heb hier Monitor Audio staan. Klasse spul!!!! [url]http://www.monitoraudio.nl/index.html[/url]

dat gaat zeker verschil maken als je een luidspreker koopt met bass-midden en hoge tonen luidsprekers erin. de kleine speakers naast je computer kunnen nooit een bass toon of middentoon genereren. Dat krijg je wel met een z.g.n. zuilluidspreker (en daar is ook weer zat variatie en prijsverschil in) eigenlijk moet je met je receiver/verster naar een goede audiozaak gaan en daar verschillende luidsprekers aan hangen. Reken maar dat je het verschil kan horen met je setje wat je nu hebt staan

Een echte full 5.1 of hogere speakerset hoort in HiFi begrippen altijd te bestaan uit 2 volledige speakers als front L + R. Als je immers gewone stereo muziek luistert, dan wil je ook hier volledig van genieten d.m.v. volwaardige speakers.

Als je 5.1 set uit JBL bestaat, dan kun je best verder borduren op dit merk. Mijns inziens heeft JBL prima kwaliteit speakers tegen echt goed betaalbare prijzen. http://www.jbl.com/NL-NL/Products/Pages/ProductList.aspx?SID=FLS

[quote:ef95a2b848="Henriboersema"]eigenlijk moet je met je receiver/verster naar een goede audiozaak gaan en daar verschillende luidsprekers aan hangen. Reken maar dat je het verschil kan horen met je setje wat je nu hebt staan[/quote:ef95a2b848]

Bij de echt goeie zaak laten ze jou een paartje thuis uitproberen. Dan pas kan je echt het verschil horen. Er is geen 600 Euro per stuk voor nodig, maar ik zou het voor een paartje zeker wel uittrekken, anders ga je hooguit in kwantiteit erop vooruit. Probeer merken als KEF, B&W, MA, Canton.

En vergeet zeker ook niet dat het ook met audio/speakers zo is dat over smaak niet valt te twisten. Er bestaan tal van ijle lange topics over "welke speakers goed zijn", maar dat is puur persoonlijk. De klank/weergave is iets wat elk persoon als eigen ervaart, plus het type muziek wat men luistert.

Een gegeven blijft dat een audioset net zo goed klinkt als de kwaliteit speakers die er aan hangt.
Een peperdure audioset met hieraan €10,00 PC speakers wordt hem niet. De balans moet er zijn.

Ik heb hier 2 hoofdspeakers ([url=http://canton.de/download/test/Karat790DC_HifiVideoTest.htm]Canton Karat 790DC[/url]), en alleen al de basspeakers daarin maken menig .1 overbodig. Keurig neutraal frequentiespectrum (22-40000 hz, tot 50Hz een aanloopje, daarna goed vlak) en met een goede versterker (HK's zijn daar goed in) krijg je een waanzinnig geluid. Denk alleen dat je de 3 sattelieten snel weg doet. Zeker qua centerspeaker wil je iets goeds als je aan de 3-weg kolommen gaat.

Satellietspeakers hebben als grootste nadeel dat ze door de afmetingen van de speakerconussen niet voldoende dynamisch gedrag kunnen geven. Een snare trom (of een pistoolschot) heeft heel veel energie onderin het middengebied. Er moet relatief veel lucht in beweging worden gebracht om dat goed te laten horen. De speakerconussen werken als zuigers van een pomp: de oppervlakte en de 'slag' (hoe ver naar voren en naar achteren ze kunnen) zijn bepalend voor de hoeveelheid lucht die in beweging kan worden gebracht. Satellietsystemen kennen hier hun beperkingen doordat de grootste luidspreker in de satellieten noodgedwongen erg klein zijn. Het verhaal is dat de subwoofer dat overneemt maar door de eigenschappen van ons gehoor gaat dat pas onder de 80 Hz redelijk goed. In mijn ervaring zijn (satelliet-)luidsprekers waarvan grootste luidspreker-unit kleiner is dan ongeveer 15 cm niet in staat 'muziek te maken'. Waarmee niet is gezegd dat elke luidspreker meet een 15 cm of grotere woofer ook meteen goed is. Kijk eens in ons testarchief op http://www.vi-fi.nl/overvifi/testarchief/luidsprekers.php voor wat goede keuzes.

Hee, ben jij de Hans Beekhuyzen, bekend in het vaderlandse HiFi-wereldje? Welkom in ons nederig stulpje!

Voor het overige: ben het eens met wat je schrijft, met de volgende nuancering: bij de gemiddelde surroundopzet bij een computer is de luisterafstand zo klein dat kleine units wél weer voordelen hebben. Bij grotere systemen ga je verder binnen de circa 1 meter afstand ook de verschillende units horen. En ook een 3" kán wel laag weergeven, alleen niet zo hard :wink:

guilty as charged;-) We zijn het overigen sowieso eens. In http://www.vi-fi.nl/overvifi/inhoudsopgaven/vifieditie47.php#0000009c83087740d schreef ik hoe je een 'groot' stereo hoofdsysteem prima kunt aanvullen met (relatief) kleine surround speakers. Dat kan omdat de meeste energie uit de linker en rechter hoofdluidspreker komt. Het gaat eerder om energie in het lage midden dan om het laag. Want dat kun je met een of meer sub's oplossen. 3" is overigens wel erg klein (maar beter dan niets als je niet zoveel ruimte hebt). De discussie in dit draadje ging echter of de linker en rechter hoofdluidsprekers, vandaar mijn antwoord.

www.hansbeekhuyzen.nl