Save for web 2,3 mb???

Hoi luitjes,

Ik heb in illustrator een ontzettend grote tekening gemaakt (8000x8000 pixels), als ik nu save for web doe krijg ik een png van 2.4mb? Ligt dit aan de grote van de tekening of kan het nog ergens anders aan liggen? Ik laad het plaatje in flash in, en 2.4mb is gewoon niet in te laden…

Groeten
Jonas

Dat is voornamelijk door de grootte. Probeer anders eens PNG-8 of JPG of GIF? Afhankelijk van je kleurgebruik kan dat best goed gaan, en een hoop bestandsgrootte schelen.

8000 x 8000 ????

da’s een veelvoud van je scherm, qua grootte.

Save for web is geen magisch kunstje dat je filesize een tiende verkleint, hé.
Da’s puur png/jpg fileformaat.

2,4 Mb…

Jongens, toch.
Als een klant met zo’n PDF afkomt, zit ik al wat te prutsen om het toch iets kleiner te maken.

Movies van 3 Mb kunnen al vrij lang zijn :slight_smile:

probeer eens met een 800x800 tekening.

Heb jij je flashmovie dan ook 8000 x 8000 gemaakt?

Jeps, flashmovie is ook zogroot, of toch 1 mc in de flashmovie. Stage zelf is 1200x800, dus das goed te doen.

Site

Hier wordt hetzelfde principe gebruikt…

JOnas

het is wel duidelijk dat het door de hoge resolutie komt.

da's gewoon 100% gezet, ja. Maar dat die image 8000 x 8000 is? don't think so.

Ik snap niet goed waarom je in illustrator over pixels en resolutie praat.

Illustrator Is volledig vector-georienteerd, dus vergroten/verkleinen geeft geen kwaliteitsverlies, en een illustrator-file wordt maar zo groot als dat er complexe zaken/meer objecten worden getekend.

Bedoel je dat je bitmap zaken hebt gebruikt, of dat je uw illustrator bestand wil gaan gebruiken in een photoshop-file?

Even wat meer info :slight_smile: Mss kan je het vectorbestand importeren in photoshop in een 1024x1024 canvas (zeg maar iets) en dan save for web, zal je al een heel eind zijn.

Volgens mij scheelt het niet veel bij bio-bak.nl, mss 6000x6000?

In iedergeval, dat is het principe waar ik nu ook met bezig ben, ik ga ff naar de resolutie kijken, want 2.4mb is toch beetje heel groot!

Bedankt voor de reacties.

JOnas

Daar heb je mss wel een punt :-), maar als ik de tekening in flash vergroot dan word de inhoud van de tekening ook groter e, en dan klopt het niet meer... Ookal blijven de verhoudingen hetzelfde. Tenzij ik alles veel kleiner ga tekenen, dat kan ik nog wel doen... Maar dan moet ik ff uitzoeken hoe groot enz!

Bedankt voor de tip :slight_smile: want das idd wel waar… Het is vector dus dat maakt eigenlijk niet zo uit!

JOnas

Probeer eens: de vectoronderdelen van de ai file naar .swf exporteren (blijft dan vector), en alle effecten (gloeitjes, dropshadows etc) apart te exporteren. Een stuk verkleinen en dan save voor web op lage kwaliteit. Die stop je in je MC in een laag eronder.

[quote:40488561e3="chonazz"]Jeps, flashmovie is ook zogroot, of toch 1 mc in de flashmovie. Stage zelf is 1200x800, dus das goed te doen.

Site

Hier wordt hetzelfde principe gebruikt…

JOnas[/quote:40488561e3]

Dit is leuk voor de rekening! 1 keer die site laden is meer dan 5 MByte!!

Ik neem aan dat als je "save for web" gebruikt dat het dan de bedoeling is dat je plaatje op een website komt. Vraag jezelf eens af hoe groot (in pixels) het moet worden. Verklein het plaatje naar die maat en doe daarna pas "Save for web".

Over je site: meer dan 6 MB laten laden voordat je überhaupt iets van content ziet is onacceptabel. Leuk voor flash freaks, maar mij zie je niet terug op je site en modemgebruikers ook niet,. En mensen met een datalimiet ook niet.

Goed site-ontwerp betekent ook rekening houden met technische factoren zoals dataverkeer.

Hallo,

Toevallig heb ik zo’n zelfde site gemaakt (gaat waarschijnlijk morgen o.i.d. online) Echter hebben wij echt foto’s op de achtergrond. Het concept had ik overigens nog niet eerder gezien, bij die BioBak site zie ik het voor het eerst.

Wat ik in jouw geval zou doen is Flash 8 gebruiken (ivm schaduws, etc) en dan gewoon de .ai importeren. Is namelijk gewoon vector en flash is dat ook (wat hij niet snapt wordt een png). Op deze manier heb je een klein bestand en kan je het op die manier gebruiken.

Uiteraard kan een oudere versie van flash ook, alleen zal er dan waarschijnlijk meer omgezet worden naar PNG.

Ik zelf heb 2048*2304 en dit zijn 6 pagina’s. Eventuele extra foto’s zoals producten e.d. laad ik dynamisch in.

Ik vind het best een grappige site... veel stomme plaatjes! :P

[quote:dc87976832="chonazz"]Hoi luitjes,

Ik heb in illustrator een ontzettend grote tekening gemaakt (8000x8000 pixels), als ik nu save for web doe krijg ik een png van 2.4mb? Ligt dit aan de grote van de tekening of kan het nog ergens anders aan liggen? Ik laad het plaatje in flash in, en 2.4mb is gewoon niet in te laden…

Groeten
Jonas[/quote:dc87976832]
kun je de afbeelding niet slicen en dan in een movieclip stoppen??
bijvoorbeeld 4x4=16 kleinere afbeeldingen.
En dan daarnaast nog dropshadow etc vanuit flash zelf doen.

Ik heb er geen idee van hoe het komt, maar m'n flashmovie is maar 300kb. Dus dat valt opzich nog heel goed mee!

Voorlopig houd ik het zo, en als het bestand nog groter word dan ga ik het idd moeten slicen, en appart inladen ja!

Bedankt voor jullie uitleg.

Groetjes
JOnas

jow,

toch efkes zeggen dat ik dit echt wel cool vind! Daar zit zeker wel veel werk in, moedig dat je hieraan bent begonnen ook :stuck_out_tongue:

leuk om af en toe nog eens te zien dat het creatieve gedeelte van webdesign voor sommige mensen even belangrijk is.

nog van dat!