Scanners onder OS X, een ramp of doe ik het fout?

Ik heb een nieuwe scanner gekocht omdat mijn vierde scanner nu de geest heeft gegeven, waarschijnlijk te lang aan een Wintendo gehangen.

Nu zat er alleen software bij voor OS 8 (lekker actueel). Op zich werkt dat wel onder Classic, maar natuurlijk zou ik het liefst gewoon onder OS X scannen. Is scanner support onder OS X echt nog zo knudde, of zie ik gewoon iets over het hoofd? Hoe werkt scannen onder OS X normaal gesproken? Het zou toch vanuit iPhoto direct moeten werken, of moet je dan toch echt OS X drivers hebben voor de betreffende scanner, die er dus niet zijn.

Het gaat in mijn geval om een Canon D660U met negatief-scanner. Op de Canon site is sowieso al geen driver te vinden anders dan de OS 8 driver die ik al op CD had.

VueScan gebruiken. Doe ik ook met mijn Canon canoscan 656u. Word zeer goed ondersteund door de makers. Ondersteund ook dia scan. Even zoeken op versiontracker. Is shareware.

Er zijn nu ook drivers voor native osx voor de 656u te vinden op de canon site. zijn die vuescan drivers beter?

Dat Canon zuigt wat betreft X drivers voor (oudere) scanners, is bekend. Maar dat je een scanner koopt zonder eerst te checken of deze met OS X werkt, vind ik niet getuigen van doortastendheid. Zeker omdat je hier toch redelijk wat verhalen de revue hebt (kunnen) zien passeren iRuben. :roll:

Het ergste van alles: Canon gaat sommige modellen gewoon nooit ondersteunen in OS X, ik weet zo niet meer precies welke. Maar in elk geval ook een aantal uit die 6xx serie. :frowning:

Als het nog kan zou ik de scanner ruilen voor een LiDE model.
Zie ook de ‘real world’ review van RailHead design:
http://www.railheaddesign.com/pages/oldNews/2003/01_January_2003/ending_01_31_2003.html Kijken bij do. 30 jan.

[quote:f99bceffa0="Castor"] Maar dat je een scanner koopt zonder eerst te checken of deze met OS X werkt, vind ik niet getuigen van doortastendheid.[/quote:f99bceffa0]

Tja, sommige vinden dan ze de hardware maar aan moeten passen aan de software die ze gebruiken. Persoonlijk heb ik gekozen voor een scanner die op mijn wensen aansluit en precies doet wat ik wil.

Ik heb altijd de (misschien ijdele) hoop dat de hardware in de toekomst wel ondersteund zal worden of dat een of andere slimmerik een work-around weet. Voor dit laatste probeer ik dat de gezamelijke kennis op MacOSX.nl even.

Ik ga dat VueScan maar een even proberen.

Kijk, daar hebben we tenminste wat aan!!! VueScan gedownload, runnen, en WERKEN! Bedankt voor de tip!

[quote:f53bc71cff="iRuben"]Persoonlijk heb ik gekozen voor een scanner die op mijn wensen aansluit en precies doet wat ik wil. [/quote:f53bc71cff] Behalve native in OS X werken dus? ;) Effe serieus: ik zou balen als een stekker - je krijgt dan toch het idee dat men je met inferieure/incomplete spullen afscheept, of heb jij daar geen last van?

Overigens, Vuescan is inderdaad een reddende engel voor slachtoffers van de ‘drivermaffia’. Maar ik moet zeggen dat mijn scans uit vuescan een stuk slechter waren dan die met de Canondriver (oa Colorsync, doet veel voor de Canon). Ik zou wel adviseren op Canondrivers overstappen als die beschikbaar komen.

[quote:db36fdba08]Maar ik moet zeggen dat mijn scans uit vuescan een stuk slechter waren dan die met de Canondriver (oa Colorsync, doet veel voor de Canon). Ik zou wel adviseren op Canondrivers overstappen als die beschikbaar komen.[/quote:db36fdba08]

Mmm, ben het daar niet mee eens. Ik heb mijn scans vergeleken met canon drivers voor OS9 incl colorsync en Vuescan in Osx.
Ik zie geen verschil met Vuescan. Daarintegen heb je in Vuescan veel meer mogelijkheden om de zaak te optimeren.