Scanners voor osx

Hallo,

Sta op het punt ofwel :
Epson 3200 ofwel Canon 9900F (driver voor osx staat aangekondigd voor april van dit jaar) te bestellen.

Beide toestellen zijn maar beperkt beschikbaar, maar wachttijd speelt nu niet zo’n grote rol, als ik maar een toestel heb dat voldoet aan de verwachtingen (folderbeschrijving).

Iets verder las ik dat canon-scanners soms problemen geven??? Epson scanners ook???

Ik heb een epson stylus color 880 printer en ben er eigenlijk wel tevreden over, dus epson heeft misschien een stapje voor???

dank
davedive

zelf heb ik een epson 1640 SU scanner, ik scan vanuit photoshop 7 met de epson twain plug-in die te downloaden is van de epson-site werkt prima

Helix

Hallo Helix,

Betekent dit dan ook dat zonder de plugin, dit niet zo vlot zou lopen?

Ik ben niet van plan om photoshop 7 aan te schaffen (gezien elements2 bij de scanner geleverd wordt). Ik veronderstel dat die plug-in dus niet met elements2 werkt??

bedankt
davedive

[quote:9689563b52="davedive"]Iets verder las ik dat canon-scanners soms problemen geven??? [/quote:9689563b52]

Valt wel mee, 't apparaat is goed genoeg (zelfs die goedkope die ik heb). Alleen de besturingsprogramma’s liggen achter. Er is nog geen osX-software voor de scanner van het type (815) dat ik heb. Maar Vuescan is een goede oplossing voor dit probleem. Misschien dat het voor de 9900F al opgelost is.
Er zijn meer leveranciers van randapparatuur die zich weinig van osX aantrekken (zie de problemen met HP-printers). De oplossing is meestal gewoon iets downloaden.

:cry:

heeft nou niemand hierover iets meer te vertellen ?

Canon belooft veel mbt drivers, ik zou op het moment geen scanner kopen waarvan de drivers nog niet beschikbaar zijn.

Zelf heb ik een ruim jaar op drivers voor mijn Canon zitten wachten. Maar die had ik dan nog onder OS 9 aangeschaft, dus kan ik het nog begrijpen. Zo’n nieuwe zonder drivers vind ik belachelijk beleid van Canon. Nu loopt het weer als een tierelier en behaal ik weer de oude vertrouwde Colorsynced kwaliteit met mijn scannertje, daar niet van.

Vuescan is mooi als alternatief voor niet-scannen, maar de drivers zijn niet goed genoeg IMHO. Dwz ze leveren bij mij lang niet zo’n goede kwaliteit als de échte Canon driver.

Maar ik hoor ook over Epson scanners dat men ze niet aan de praat krijgt/kreeg met native X drivers.

Dit zijn voor mij gouden tips. Inderdaad : wachten tot de driver van canon uitkomt lijkt mij niet zo'n slecht idee(alhoewel de vingers 'tintelen' : ik zou ook kunnen in os9 opstarten, want het worden sowieso 'batch'scanningssessies).

Wat toch wel verwonderlijk is en goed om weten is dat epson problemen heeft met de native X-drivers

Van harte bedankt voor je inbreng Castor

Davedive

Mijn zus heb ik net een imac aangesmeerd. Nu wou ze een printer en scanner. Zag ik een epson C42ux gebundeld met de epson perfection 660. Bij de printer zitten netjes de drivers voor osx geleverd. Maar bij de scanner zitten alleen drivers voor windows, zelfs niet voor os9. Kan op het net ook niets vinden. Vuescan werkt ook niet. What up epson??? Heeft iemand deze scanner aan de praat gekregen onder osx???

Davedive,

Ik heb me vrij recent de Epson Perfection 3200 Photo aangeschaft en heb er nog geen seconde spijt van. Er zit echter enkel een USB2.0 kabel in de doos, dus een firewire kabel zul je nog extra moeten bijkopen.

De scanner is eerst en vooral heel trendy grijs. Staat heel mooi naast mijn Powermac. Voor zover ik kan zien is de software voor Windows als voor Mac van gelijk niveau. Ik kan rechtstreeks vanuit Photoshop 7 scannen maar er zitten ook CD’s met SilverFast SE en PhotoShop elements bij.

Ik ben hobby fotograaf en gebruik deze scanner om negatieven en dia’s in te scannen. Er zitten 3 mallen bij: voor 6 dia’s, twee volledige negatiefstroken van 6 negatieven en nog eentje voor vlakfilm en rolfilm. De resultaten zijn verbluffend! En door de Firewire interface is scannen supersnel. De Epson Scan software installeert een ColorSync profiel voor de scanner. Tot nu toe heb ik altijd probleemloos kunnen scannen en heeft deze scanner zijn verwachtingen van de folder ruimschoots ingelost.

Mijns inziens: Kopen dit ding! :smiley:

Groeten,

Ringo

Wauw,

Draai je de software in osx ? welke versie heb je dan ?

Nog een vraagje over die befaamde plugin in photoshop 7 : Zal die plugin ook werken in elements 2.0, want ik heb geen en zal vermoedelijk ook niet de volledige versie van photoshop kopen. Dus is dit wel ondubbelzinnig noodzakelijk dat vanuit photoshop elements 2 het ook lukt.

Graag dringend antwoord, ik kan al niet wachten om mijn bestelling te plaatsen :smiley:

Van harte bedankt voor het delen van uw ervaringen.
Davedive

Nog een vraagje echter waar de 'winkel' geen antwoord kon op geven :

Welke software is gebundeld ? : elements 2, maar zit er ook een ocr-programma bij of moet dit nog aangeschaft worden?

Wat als je dus gewoon scant naar ocr (eventueel extern programma dat je er zelf bijgekocht hebt) ?? dan gaat dat niet via de plugin van photoshop, gaat het scannen dan nog?

Bedankt voor je antwoord Ridesmet

davedive

ik heb zelf epson 1250 perfection 1250, meegeleverde drivers waren een hoop ellende... inmiddels werkt het , en daar mee is het gezegd, met de nieuwste versies van [let wel!] de amerikaanse epsonsite. de nederlandse site voor drivers is prut. :evil:

Q: Which EPSON scanners are supported by Mac OS X native mode directly?

Notice: In order to use Twain 5.75A, you must install an OS X-compatible and Twain compliant scanning application, such as Adobe Photoshop 7 or Photoshop Elements 2. OS X compliant scanning software is not included on the scanner installation CD that came with your product. If you do not have any third-party OS X scanning software, Apple provides a standalone scanning utility called Image Capture.

Special Note: Twain 5.75A supports 10.2 to 10.2.3.

dit zijn fragmenten van de epson site. hieronder de link misschien heb je er wat aan davedive

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supAdvice.jsp?BV_SessionID=@@@@0353465424.1046907354@@@@&BV_EngineID=fadcgijhgemmbfdmcfjgckidnf.0&noteoid=17764

Om het maar kort te houden,[b:3fe37beb1d]Ja,de plug in werkt ook met PS Elements 2[/b:3fe37beb1d] Wel even twain 5.75A downloaden.

hartelijk dank voor de info

davedive