schaduw schalen in illustrator

Hallo,

ik heb vrij groot een logo opgezet… als ik dit logo kleiner wil schalen richting visitekaartje formaat begint ie te eikelen… de schaduw ziet er niet uit!.. vreemd is dat de schaduw bij de cirkel wel goed is geschaald en bij het staande witte vlak en tekst niet.

Doet niet echt vector-achtig aan…

Wasup?

[img:cc5a8c63af]http://www.bemoved.nl/fouteschaduw.tiff[/img:cc5a8c63af]

hmm,.. dat heb ik nog nooit gehad..

wat ik altijd doe is gewoon de vectordingen in illustrator maken en de schaduwen etc in photoshop doen…

ja deed ik eerst ook altijd.... nu juist eens op toegelegd om alles in ai te doen en dan krijg je dit. :oops:

Bekend probleem bij mij. Enige oplossing: verwijder het effect van je geschaalde object en zet er dan opnieuw het effect overheen. Dus voortaan beter eerst schalen en dan pas je effect. "t is niet anders. Of is dit misschien opgelost in CS2?

gratverdegratver.... maar bedankt anyways

maarre.... waarom de ene schaduw dan wel goed en de andere niet?

let op dat je je instellingen van je rastereffecten in illustrator op 300 dpi hebt staan.

Je zou in principe je schaduw als die gemaakt is in illustrator gewoon moeten kunnen schalen.

Wees ervan bewust dat er effecten en filters bestaan. Bij allebei kun je een schaduw maken, maar bij de een wordt dat een raster, bij de ander kun je er nog wijzigingen op los laten. Ik weet zo uit m'n hoofd even niet wat beter werkt. En zoals net al is gemeld, moet je je rastereffecten op 300 dpi zetten. Doet wonderen en als ik je logo zie, dan lijkt het me dat dat het probleem is. Op een groot formaat valt een lage resolutie niet zo op, maar als je het verkleind wel. In je startup bestand (Illustrator/insteekmodules/adobe illustrator opstart cmyk of rgb) kun je dat soort dingen al instellen (maar ook de swatches die geladen worden, je voorkeuren, de vensters die open moeten zijn als je een nieuw document opent etc).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en zo niet, dan houdt het op.

kijk dat zijn de tips!....fanks, ik ga het gelijk proberen! :lol:

ik heb net een testje gedaan.... het "effect" loopt te kutten.... het "filter" schaalt wel normaal.

waar vind ik die instelmogelijkheid voor 300dpi nou precies?

Bij het menu-item: Effect > Instellingen van rastereffecten document

Heb ik iets mislezen, maar selecteer je object > doe rechtermuisknop op dat object > kies transform > scale. Geef een waarde in en vink "scale strokes en effects" aan.

scale strokes stond aan.... da's het probleem niet