Schakelen tussen gebruikers & vraag over beeldscherm

Sinds afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste mac (emac, 1ghz, pather, 728 mb geheugen) en ben 'm al aardig aan het verkennen. Nu merkte ik het volgende op.

Als ik schakel tussen gebruikers zie je een prachtige ‘kubus’ achtige animatie. Nu vindt dit echter alleen plaats op het moment dat er geschakeld wordt naar een gebruiker die op dat moment nog niet ingelogd is. Als er geschakeld wordt naar een gebruiker die reeds is ingelogd dan ‘knippert het beeld’ alleen maar om overte schakeln naar de nieuwe gebruiker.

Edit: beide gebruikers maken gebruik van een andere beeldschermresolutie.

Dit kwam nogal vreemd over en jullie zullen ongetwijfeld zoiets hebben van ‘so what’ maar graag verneem ik van jullie of dit ‘normaal’ is.

Ik zag dat er al een topic was over dit ‘rotatie’ probleem (http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=10042&highlight=roteren), maar dat beantwoorde niet helemaal mijn vraag, vandaar deze nieuwe posting.

Het lijkt alsof dit gebeurd is nadat ik extra geheugen heb bijgeprikt - waarbij ik even vergeten was het netsnoer te verwijderen…- maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dit niet zeker weet. Weet ook niet of dit er iets mee te maken kan hebben of dat het echt een ‘software-issue’ is. Daarnaast merkte ik ook dat het beeld wat ‘scheef’ stond. Ik kon dit echter herstellen via de voorkeuren door iets te roteren. Als ik de ‘fabrieksinstelling’ koos dan kreeg ik weer een iets gekanteld beeld. Iemand enig idee of dit ‘normaal’ is.

Ten eerste: welkom bij in de wondere wereld van Apple, en uiteraard ook hier op het forum!

Staat in “Systeemvoorkeuren” > “Accounts” > “Inlogopties” > “Activeer snelle gebruikersoverschakeling” aangevinkt? (Dan krijg je rechtsboven in je scherm een menu om te “switchen” tss. gebruikers)

Wat het “scheve” beeld betreft, dit lijkt mij niet normaal. Als het roteren van accounts niet kan verholpen worden, dan is er misschien iets mis met een video-kaart of video-ram. In dat geval zou ik niet te lang wachten om mijn dealer te contacteren.
Het inprikken van geheugen: Heb je je er van vergewist je statische electriciteit van je af te zetten?

Gefeliciteerd! :apple: De stekker kan er normaal gesproken best in blijven zitten voor de apparatuur maar niet voor je eigen veiligheid. :wink: Een geheugenreepje heeft eerder last van statische lading afkomstig van jouw handjes door fleecetruien, kunstof bureaustoelen etc. als je een metaal deel in de kast aanraakt of een geaard punt in huis is de lading zo goed als weg. Het risico valt dus best wel mee. Geheugen kan best wel tegen een stootje, alleen kan je soms in de loop van de tijd vage klachten krijgen doordat het niet meer goed functioneert. Waarschijnlijk vermoed je dit laatste doordat je schrijft dat je de stekker in de wandcontactddoos hebt laten zitten tijdens het inbouwen.

Dit sluit uiteraard niet uit dat er ook een gewoon defect (af fabriek/shop) in je nieuwe geheugen kan zitten.

Waarom haal je het er niet weer even uit en test het fast-userswitchen, dan weet je zeker dat het niet aan het geheugen ligt.

Zo ja: terug naar de winkel en een nieuw reepje halen. Macs schijnen (evenals veel pc’s) overigens soms wel kritisch te kunnen zijn m.b.t. merken geheugen. Ga in geval van twijfel even na of er bekende conflicten zijn.

[edit] iemand was me voor…

Ik heb voordat ik de geheugenmodule ging plaatsen mijzelf eerst ontladen zoals in de handleiding staat aangegeven. (alhoewel de computer niet op een geaard stopcontact is aangesloten) (in het systeemoverzicht staat overigens keurig het extra geheugen vermeld)

Wat het schakelen tussen de gebruikers betreft. De instellingen voor het ‘fast user switchen’ staan goed. Stel nu dat er toch iets mis gegaan is met het bijplaatsen van geheugen, Kan dit dan invloed hebben op de videokaart. M ijn ituitie zegt dat dit meer een ‘softwarematige’ willekeur is dan dat het echt iets met de hardware te maken heeft.

Ik denk dat je de twee "problemen" toch best van elkaar splitst. Het "eventueel iets verkeerd gaan bij het bijplaatsen van de module" en de module op zich.

Bij het “verkeerd plaatsen” denk ik niet direct dat dit invloed kan hebben op je videokaart.
Een slechte module kan er echter wel voor zorgen dat er iets misgaat in je computer. Je kan dit het beste testen door de bijgeplaatste module er uit te nemen, opnieuw opstarten, en dan zien of je nog problemen hebt. Als dit niet het geval is, dan is er iets mis met de module. (Het feit dat het keurig vermeld staat in je “about” box, is daarom geen garantie dat ze ook goed werkt) .Als dit wél zo is, dan ligt het probleem elders. Het gebeurt (jammer genoeg) regelmatig dat er slechte geheugenmodules zijn. Misschien eerst in die hoek ff. zoeken?

Dat fast user switching kubus effect, dat krijg je niet aangezien beide users een andere resolutie hebben. Hij kan niet overspringen naar een andere resolutie en dan ook nog een kubus tekenen.

[quote:e26089c7d2="colpolyp"]Dat fast user switching kubus effect, dat krijg je niet aangezien beide users een andere resolutie hebben. Hij kan niet overspringen naar een andere resolutie en dan ook nog een kubus tekenen.[/quote:e26089c7d2]

Heb het inmiddels veranderd en dat heeft geholpen!
Dank! Ik kon dit pas nu aanpassen daar ik het vanmiddag niet kon testen.