scherm iBook

Ik heb sindskort een iBook. Vergeleken met mijn iMac G5 valt de helderheid van het scherm nogal tegen. Maar omdat ik toch geen afbeeldingen ga bewerken op de iBook is het niet echt een ramp. Ik ben er verder erg tevreden over.

Het viel me echter op dat bij het opstarten van OS X (bij het laadbalkje) juist voordat het inlogscherm komt het blauw van de achtergrond een stuk helderder is, net voordat het inlogscherm komt springt ie over naar iets donkerder.
Lijkt net of er opeens het contrast (of hoe ik het moet zeggen) terug gedraaid wordt. Het blauw wordt iets grauwer, niet echt meer sprankelend.

Is dit altijd zo of klopt er iets niet?

Het viel me ook op dat als ik dat spel speel met die bal (dat standaard bij de iBook geleverd wordt) dat dan het scherm ook veel helderder lijkt en de kleuren mooier lijken.

Ik heb al eens het scherm gekallibreerd maar dat helpt ook niet echt. Wijzigen van de helderheid van het scherm doet ook niks. Ik heb ook verschillende standen van het energiebeheer gebruikt om te kijken of die de helderheid kunnen beperken, maar dat is ook niet het geval.

Het betreft een iBook 12" (1,33 gHz, van de introductie van paar weken geleden).

Is meer mensen iets vergelijkbaars opgevallen? Hopelijk heeft iemand idee of ik dit probleem kan oplossen, of dat het helemaal geen probleem is. Misschien zit er softwarematig ergens iets fout? :?

die laptopschermen zijn sowieso veel minder vel. Zet je calibratie maar eens helemaal uit, dat wil wel eens helpen. Als je scherminstelling op sRGB profiel staat dan is het wat donkerder.

[quote:f01da241f4="Zout"]die laptopschermen zijn sowieso veel minder vel. Zet je calibratie maar eens helemaal uit, dat wil wel eens helpen. Als je scherminstelling op sRGB profiel staat dan is het wat donkerder.[/quote:f01da241f4]

Correctie, ibookschermen, powerbookschermen zijn wel degelijk zeer goed. :slight_smile:

Feit, test eens een paar kleurinstellingen, spellen zullen automatisch een bepaalde instelling gebruiken, mss niet het zelfde dan je OS standaard gebruikt in het normaal werken.

Ik maak er vanavond wel eens een foto/filmpje van. Kan het Pram/smu resetten helpen?

zie ook: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=53132&highlight=

[quote:453e4bdc5c="b2xtreme"]Het viel me echter op dat bij het opstarten van OS X (bij het laadbalkje) juist voordat het inlogscherm komt het blauw van de achtergrond een stuk helderder is, net voordat het inlogscherm komt springt ie over naar iets donkerder. [/quote:453e4bdc5c] Dat is normaal.

OS X gebruikt kleurprofielen, en op het moment dat het kleurprofiel geladen wordt veranderd de kleur van je scherm, omdat voor dat moment je de kleuren zonder kleurprofiel ziet.

Je kunt het kleurprofiel van je monitor aanpassen in de systeemvoorkeuren.

Scherm kallibratie had ik al gevonden.

Blijkbaar gebruikt OS X bij het laden/spellen dus geen of een ander profiel dan bij gebruik. Dit levert betere kleuren op (naar mijn mening).

Dan zal ik maar eens kijken of ik met kallibratie nog meer uit het scherm kan halen! :slight_smile:

Ben erg tevreden met mijn iBookje! Puike machine! En best nog wel snel vergeleken met mijn iMac. Wat ik vreemd vind is dat de iMac met 768 MB ram vaker page-outs heeft dan mijn iBook met 512 MB ram terwijl ik niet echt veel heftige dingen extra erop doe… het heeft waarschijnlijk toch allemaal meer ram nodig dan ik verwacht…

[quote:d581f95d01="Chasnam"][quote:d581f95d01="Zout"]die laptopschermen zijn sowieso veel minder vel. Zet je calibratie maar eens helemaal uit, dat wil wel eens helpen. Als je scherminstelling op sRGB profiel staat dan is het wat donkerder.[/quote:d581f95d01]

Correctie, ibookschermen, powerbookschermen zijn wel degelijk zeer goed. :)[/quote:d581f95d01]

Het ging hier om een vergelijking met een iMac G5. Dan zijn toch echt alle laptopschermen veel minder fel. Het is waar dat de powerbook schermen (vooral de 15" en 17") een stuk beter zijn dan die van de iBook. Maar in vergelijking met een iMac G5 (vooral de 20") of de Cinema Displays, is er nog een wereld van verschil in helderheid.

Probeer supercal eens om je scherm te callibreren. Dit werkte bij mijn ibook erg goed.

wat is supercall precies?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12756

Thanks Ron Can, supercal werkt perfect op mijn iBook. Ik heb nu niet meer het gevoel dat alles net een tikkeltje onscherp is.