Scherm iMac G5

Ik heb eergisteren mijn iMac G5 20" besteld en ik zat nu zowat te denken over het scherm van de iMac. Weet er iemand wat juist het merk is van dat scherm?

alvast bedankt,

Pieter

LG.Philips ( [url=http://www.tweakers.net/nieuws/37113/?highlight=dell+apple+]bron[/url] )

Ik gok dat de 20" hetzelfde is als de iMac display

even wat wetenswaardigheden;

Het scherm van iMac G5 rev. B is niet hetzelfde als die van Rev. A… en ook niet gelijk aan een 20" cinema display.

Het 17" model heeft een laptop scherm, kijkhoek, helderheid en contrast zijn dan ook een stuk lager dan van het 20" - Het 17" is dus gewoon een stuk slechter! (ja, klinkt vreemd omdat kleinere schermen vaak eerder gebruik maken van nieuwste technieken etc.)

Het scherm van mijn nieuwe 17" iMac G5 1.8GHz Rev. B is beter dan gelijk welk laptop scherm ik al ooit gezien heb. De kijkhoek is enorm groot! Het scherm is ook beter dan alle desktop flatscreens die ik al gezien heb. Zeer goede herderheid :)

Het is een marteling voor mijn ogen als ik terug moet kijken naar het scherm van mijn (tevens redelijk nieuwe) Acer laptop.

ja het blijven goede schermen.. maar toch, kijk eens in een apple winkel waar 20" en 17" naast elkaar staat, en je ziet het verschil.

Van afstand; de helderheid
Van zijkant; de kijkhoek. Waar de 17" stopt, gaat de 20" nog ver door (een van de belangrijkste redenen voor mij om een 20" te nemen, afgezien van de grootte) In veel computerwinkels (dixons, dynabite, vobis etc.) worden ook nog geen 20" schermen van deze kwaliteit verkocht.

...en het scherm van een 20" of 23" Cinema Display is [i:ad8dcb38ca]heel veel[/i:ad8dcb38ca] beter van kwaliteit dan het scherm wat in een iMac of een PowerBook wordt gebruikt.

Zeker in termen van egaliteit van kleur en inkijkhoek. Maar ja, daar betaal je dan ook voor…

Schermen in laptops zijn een compromis tussen stroomverbruik en lichtopbrengst. Je batterij zou het geen half uur uithouden als er een Cinema Display in zou zitten, ik dacht dat mijn 23" scherm een 90W adapter nodig heeft…

Arnoud

[quote:2e1efd2ded]Het 17" model heeft een laptop scherm, kijkhoek, helderheid en contrast zijn dan ook een stuk lager dan van het 20"[/quote:2e1efd2ded]

Hoe kom je aan deze wijsheid?

[quote:3c7c2a4ed5="Jolla"]ja het blijven goede schermen.. maar toch, kijk eens in een apple winkel waar 20" en 17" naast elkaar staat, en je ziet het verschil.

Van afstand; de helderheid
Van zijkant; de kijkhoek. Waar de 17" stopt, gaat de 20" nog ver door (een van de belangrijkste redenen voor mij om een 20" te nemen, afgezien van de grootte) In veel computerwinkels (dixons, dynabite, vobis etc.) worden ook nog geen 20" schermen van deze kwaliteit verkocht.[/quote:3c7c2a4ed5]

Natuurlijk is het 20-inch scherm beter maar het 17-inch model is ook al super! :slight_smile:

Omdat ik mijn PowerBook niet heb kunnen verkopen voor een deftige prijs wilde ik geen 20-inch iMac G5 kopen. Ik wilde niet al mijn geld in Mac steken. Ik moet af en toe dubbele investeren doen vermits ik ook een PC nodig heb. Moest ik enkel maar een Mac nodig hebben dan kocht ik wel een PowerMac G5 + 20 of 23" Cinema Display 8)

Als ik jou was zou ik gewoon gaan genieten van je nieuwe Mac. Mij zijn ook wel verschillen opgevallen tussen de 20" iMac en het 20" cinema-display, maar ik kan je wel vertellen dat ik de laatste op 50% van de helderheid gebruik en dat ik nog wel wat moeite heb met het afregelen van de kleurballans in het middengebied. Toch vind ik het een geweldig scherm. Elk scherm heeft z'n nukken, maar het dizzy beeld van de HP-schermen op de zaak zul je bij een Apple-scherm niet aantreffen (misschien daarom had HP op de laatste beurs in Amsterdam allemaal Apple-schermen staan?)

[quote:28b1b1684f="Mak"]

Hoe kom je aan deze wijsheid?[/quote:28b1b1684f]

Ik had dit een keer gelezen (sorry, kan even geen referentie vinden, dus je moet mn woordt er maar voor nemen, als je wil) - en ik ben er daarna op gaan letten in de winkel… en naar mijn mening is het verschil duidelijk te zien. Ook de specs op de apple site zijn voor een 17" meer richting een (zeer goed) notebook scherm.

17"
kijkhoek: 120° horizontaal 90° verticaal
Helderheid: 200 cd/m²
Contrastverhouding (standaard): 400:1

ter vergelijking 20"
kijkhoek: 170° horizontaal 170° verticaal
Helderheid: 230 cd/m²

Vooral die kijkhoek is opmerkelijk.

Oooh ja, dat geloof ik wel! Het scherm van de 20 inch is wel wat scherper en duidelijk beter... Het ging me juist om de zin dat een iMac een laptopscherm heeft... Dit heb ik nog nooit ergens gelezen...

[quote:49837184f3="Jolla"][quote:49837184f3="Mak"]

Hoe kom je aan deze wijsheid?[/quote:49837184f3]

Ik had dit een keer gelezen (sorry, kan even geen referentie vinden, dus je moet mn woordt er maar voor nemen, als je wil) -.[/quote:49837184f3]

Hier is het trouwens!

Ze gebruiken dus verschillende schermen. Ook verschillende merken dan misschien? Ik las laatst op een ander forum dat ze ook Samsung gebruiken. Wat zit er nu precies in de iMac G5 20"? Ik heb al erg lang zitten zoeken op internet naar een overzicht van de onderdelen van de iMac, maar zonder resultaat :? Ik heb vorige week een iMac besteld en het is wel leuk om te weten wat je nou eigenlijk in huis krijgt.

Contrast valt me van beide een beetje tegen.

[quote:2242ae3af3=“Jolla”][quote:2242ae3af3=“Mak”]

Hoe kom je aan deze wijsheid?[/quote:2242ae3af3]

Ik had dit een keer gelezen (sorry, kan even geen referentie vinden, dus je moet mn woordt er maar voor nemen, als je wil) - en ik ben er daarna op gaan letten in de winkel… en naar mijn mening is het verschil duidelijk te zien. Ook de specs op de apple site zijn voor een 17" meer richting een (zeer goed) notebook scherm.

17"

ter vergelijking 20"

Vooral die kijkhoek is opmerkelijk.[/quote:2242ae3af3]

[quote:798e66c698="Meck"]Contrast valt me van beide een beetje tegen.

[quote:798e66c698=“Jolla”][quote:798e66c698=“Mak”]

Hoe kom je aan deze wijsheid?[/quote:798e66c698]

17"

ter vergelijking 20"

Vooral die kijkhoek is opmerkelijk.[/quote:798e66c698][/quote:798e66c698]
Idd, ik had toch ook wel verwacht dat het wat hoger lag, maar niet dat ik problemen heb met het scherm, ik vind het subliem.