Schermafbeelding maken, het PDF'je wordt zó groot!

Als ik een schermafbeelding maak (cmd+shift+3) dan wordt er een PDF op het bureaublad geplaatst, zoals dat hoort. Maar een PDF is juist ontworpen om klein te zijn, maar die PDF'jes die op mn bureaublad worden geplaatst zijn ruim 1MB!! Terwijl ik ze ook wel eens van 200kB heb gehad.. Het kán dus veel kleiner!

Er zal wel wat misstaan in de instellingen, maar waar…??

Wie weet het?

ALs ik een schermafabeelding maak gebruik ik : shift+ Apple+4. Ik heb een 17" scherm en met het zonet beschreven commando is bij mij een volledige schermafdruk maar 400 Kb groot. :innocent:

Klopt: De grote hangt af vanaf wat je neemt bv een wit stuk of een groen stuk, wit is dan veel kleiner dan het groene stuk, dit met beide methodes.

PDF is er in de eerste plaats voor platform-onafhankelijke uitwisselbaarheid :innocent:

Bij ColorSync kun je nieuwe profielen aanmaken voor het maken va`n PDF. Kijk maar eens bij 'filters' en dan 'voeg toe'. Onder tabje PDF kun je dan de instellingen van PDF regelen.

[quote:d3c50fb560="dada1958"]PDF is er in de eerste plaats voor platform-onafhankelijke uitwisselbaarheid :innocent:[/quote:d3c50fb560]

Jah, dat weet ik, “Portable Document Format”, maar InDesign bestanden kan ik als [i:d3c50fb560]Screen[/i:d3c50fb560] exporteren (72dpi, klein bestandje) en ook als [i:d3c50fb560]Press[/i:d3c50fb560] en dan zijn ze veel groter. Het lijkt me zo stom dat je dan nergens de settings voor de Schermafbeelding kunt wijzigen…

In Panther kun je afbeeldingen met Voorvertoning exporteren en één en ander comprimeren, wel een omweg, maar toch 8)

PDF kan op 2 manieren een beeld opslaan, met jpg of tiff techniek. wellicht gebruikt het tiff.

Ander punt is het feit dat er niet van te voren wordt gecomprimeerd,
niet iedereen wil een zo klein mogelijk bestand. Nu heb je achteraf
nog de mogelijkheid om te comprimeren, maar als dat van te voren wordt
gedaan is er geen weg terug…

het was laatst nogal vaag... ik nam een schermfoto met command shift 3 en selecteerde met graphic converter denk ik maximaal een kwart ervan en sloeg die opnieuw als jpg op en dat nieuwe in oopervlakte veel kleinere bestand werd iets van 650kb ipv de pdf die 220 kb was ofzo.

hoe kan dat echt??