Schermafdrukken maken met Grab als DVD Player runt

Ik krijg een vreemde foutmelding als ik een schermafdruk wens te maken met Grab terwijl er een DVD speelt:

[b:806a295120]Screen grabs are unavailable during DVD playback. Please quit DVD Player first.[/b:806a295120]

Als ik probeer met de gekende sneltoetsen lukt het ook niet, maar dan krijg ik geen foutmelding en staat er nergens een screenshot PDF-bestand.

Hoe kan ik een screenshot maken? Ik gebruik Mac OS X 10.2.8. Schermafdrukken maken zonder dat DVD Player open staat lukt wel. Zeer raar.

Ik gebruik daar "DVD Capture" voor. Geen idee eigenlijk waar ik het vandaan heb. Het "about" venster geeft alleen "Copyright 2002 digitallyOBSESSED". Wellicht kun je het met deze info in Google of VersionTracker vinden...

Snapz X pro is een handig programmaatje hiervoor in de nieuwste versies kan je zelfs filmpjes maken, maar als je dat niet nodig kan je dat best weglaten (vrij duur)

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11530]SnapzPro X[/url] een oplossing?

Screenshots maken van dvd zal niet lukken. Daarvoor heeft men de Macrovision techniek uitgevonden, die zorgt ervoor dat je nooit meer te zien krijgt dan een donkergroen vlak op je screenshot. Geloof mij niet, probeer het gewoon... Ik kon me ook nauwelijks voorstellen dat het mogelijk was, maar Macrovision zit blijkbaar tussen de video player en het display.

Die Macrovision valt overigens wel te verwijderen, maar dan moet je wat hardware aanschaffen. Er bestaan apparaatjes voor (meestal worden die nogal eufemistisch “video stabilizer” o.i.d. genoemd). Bij analoog-digitaal omzetters zoals de Canopus is vaak een “anti-Macrovision” optie ingebouwd (stiekem, de manual noemt die optie niet).

Je kunt ook softwarematig aan de gang gaan, maar bereid je dan wel voor op een hoop werk… Je kunt de videobestanden van de dvd plukken (exclusief geluid, dat staat in aparte bestanden) en die wel omzetten naar “normale” quicktime video die je kunt screenshotten.

Wanneer je een DVD af speelt met VLC player kun je wel een schermafbeelding maken.

ππ

FreeSnap werkt perfect ... en gratis.

Ach de link : [url=http://www.efritz.net/FreeSnap.dmg.sit]Download FreeSnap[/url]

[quote:645a1ea347="johnny_cash"]gewoon je dvd met VLC afspelen en je kunt ook gewoon screenshots maken. hoef je geen "extra" geld uit te geven.[/quote:645a1ea347]

Met andere programma’s lukt het zonder problemen om een schermselectie te nemen. Bedankt voor de tips, had er nooit aan gedacht.

Ik heb naar de AppleCare helpdesk gebeld voor een probleem met mijn PowerBook gisteren, tevens het DVD schermafdrukprobleem aangekaart. Ze waren er niet van op de hoogte dat zo’n foutmelding tevoorschijn kwam. In hun interne documentatie was er niets over te vinden. Ze hebben het zelf getest en bleek ook bij hun niet te werken. De helpdeskmedewerker heeft nota geplaatst op hun intern forum. De Macs hebben geen hardwarematige techniek om screenshots van DVD beelden, het blijkt er softwarematig in geprogrammeerd te zijn.

Ben wel wat teleurgesteld omdat de functionaliteit niet werkt van schermafbeeldingen nemen terwijl DVD Player actief is. In de Apple documentatie is er nergens een nota van te vinden die duidelijk beschrijft dat het niet mogelijk is.

Mocht ik niet per ongelijk een schermselectie genomen hebben, ging ik nooit weten dat het niet mogelijk was. De Apple helpdeskmedewerker heeft zeer goed geholpen, maar ben niet 100% tevreden. Anderen bepalen wat ik wel of niet mag screenshotten :evil: . Lijkt me meer iets voor Microsoft zo’n toestanden. Ik heb geen idee of het met Windows mogelijk is om screenshots te nemen van een DVD, ik kan het niet testen want gebruik geen DVD.

Het probleem is te omzeilen door VLC of een ander progje te gebruiken. Probleem mooi opgelost, maar toch heb ik er gemengde gevoelens over :o .

Hoe triest ook, de Apple helpdesk is erg 'on-Apple'. Volgens mij zijn het gewoon een stel uitzendkrachten die klakkeloos oplezen wat er in hun manual staat. Ik heb er zelf meerdere malen helemaal niets aan gehad. Ze vertelden slechts dingen die ik al lang wist. Ik weet zeker niet alles van Macs maar van de helpdesk van Apple zelf had ik zeker meer verwacht.

Zo is het in de Apple wereld ook al lang bekend dat je, volgens de officiële weg, niet kan cappen van DVD’s. Ik heb het hiet in het forum volgens mij al meerdere keren voorbij zien komen als vaststaand feit en niet als nieuwtje.

Het probleem is het gelazer dat Apple zou krijgen als ze het wel zou toestaan. Als Apple het nl zou toestaan dan staan ze hun gebruikers toe om iets illegaals te doen. De beelden zijn auteursrechtelijk beschermd en daar mogen we officiëel niet aan komen. Hoe vervelend dat ook is.

Zelf heb ik er ook een hekel aan ook beknot te worden in mijn vrijheid maar gelukkig zijn er ‘derden’ die proggies maken waar je de beveiliging mee kan omzeilen. En gelukkig is er dit forum waar je erachter kan komen hoe het heet en waar je het kan halen :wink:

Ik ben blij dat je een oplossing hebt gevonden voor je probleem :slight_smile: