Schijf EHBO in Leopard werkt niet

Hallo Forum,

Na installatie van Leopard op mijn MBP (versie1)2HGZ-2GBRam, en het installeren van de update 10.5.1, wilde ik de bevoegdheden controleren en herstellen.
Dit is mijn vaste routine VOOR en NA een update/upgrade.

Schijf EHBO (versie 11.0-252) weigert echter z’n taak uit te voeren, na de opdracht “Herstel schijfbevoegdheden” springt de voortgangsbalk een cm vooruit , blijft in die positie stil staan en geeft aan dat de verwachte resterende tijd 1 minuut zal zijn. Maar zelfs na een kwartier is de balk geen mm verschoven.
Het programma is niet bevroren want het herstellen kan gewoon worden gestopt.
Na een herstart met de installatie DVD lukt het herstellen met Schijf EHBO wel en dan verandert de voortgangs balk ook in een ronddraaiende zuurstok.

Wat is er aan te doen dat Schijf EHBO niet alleen vanaf de installatie DVD maar ook vanaf de HD werkt ?

Alvast bedankt,

Wim.

Hallo Wim,

het is bekend dat schijf EHBO in Leopard zich anders gedraagt dan in Tiger. Het kan bijvoorbeeld heel lang duren voordat de permissies hersteld zijn. Ook komt het voor dat de voortgangsbalk lijkt stil te staan terwijl achter de schermen het herstelproces gewoon aan de gang is. Je kunt eens zoeken op www.macfixit.com, daar is al veel over dit onderwerp geschreven.

gebruik de zoekfunctie en gij zult vinden ;-)

Dit is echt al 1000X behandeld op dit forum. En waarom wil iedereen nu altijd de bevoegdheden herstellen? Dit lost echt niet veel problemen op en kan tevens nieuwe introduceren

Bedankt voor jullie reacties, helaas heb ik geen Pro account van MacFixit dus daar kan ik het antwoord niet vinden. Natuurlijk had ik al eerder gezocht in het Forum met de zoekwoorden "schijf EHBO Leopard" maar daarmee niets gevonden terwijl met deze zoekwoorden toch een breed scala van vragen en antwoorden hadden moeten worden getoond. Dus......

Wim.

hier bijvoorbeeld:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=113140&highlight=schijfhulpprogramma+leopard

Je moet zoeken op schijfhulpprogramma en leopard

Yes !

De indicatie van “geschatte tijd 1 minuut” verdween na iets meer dan een kwartier, de tijd werd herzien op “5 minuten” en er kwam informatie waar Schijf EHBO mee bezig is in de info box. Alhoewel die tijd niet helemaal correct is (want na die 5 minuten wordt er 3 minuten aangegeven) is na ca. 25 minuten het herstel, met een lange reeks Waarschuwingen over SUID bestanden die waren veranderd en niet konden worden aangepast, afgerond.
Over die waarschuwingen maak ik me geen zorgen, alles werkt tenslotte prima.

Met andere zoekwoorden is mij duidelijk geworden dat er meer mensen met hetzelfde Schijf EHBO probleem zitten.
Vreemd dat Apple dit probleem(pje) niet voor de lancering van Leopard heeft aangepakt, met al die beta testers moet dit bekend zijn bij Apple …

Wim.

Schijf EHBO is een term uit het OS 9 tijdperk. :)

Het probleempje is uiteraard bekend bij Apple. Maar voordat probleempjes worden opgelost, komen eerst de echte problemen aan de beurt.

Zo waar dat Schijf EHBO al dateert van een periode toen niemand nog ooit had gehoord van OSX met zijn hele serie roofdieren. Maar Schijf-EHBO is ook het onderdeel van het OSX Schijfhulpprogramma waar in het geval van Leopard het probleem in zit ;-)

Wim.

[quote:15c3e7688f="basiel"] [u:15c3e7688f]En waarom wil iedereen nu altijd de bevoegdheden herstellen?[/u:15c3e7688f] Dit lost echt niet veel problemen op en kan tevens nieuwe introduceren[/quote:15c3e7688f] Omdat hij dan de [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751-nl]volumebevoegdheden[/url] hersteld :satisfied:

[b:15c3e7688f]Opmerking over Mac OS X 10.5 Leopard[/b:15c3e7688f]: wanneer de computer wordt gestart vanaf de Leopard-installatie-dvd, kunnen de bevoegdheden voor de thuismap van een gebruiker opnieuw worden ingesteld met het hulpprogramma “Wachtwoord opnieuw instellen”.