Schijf gewist ... installatie lukt niet meer.

Op een iMac 266 wilde ik in een klap de twee partites samenvoegen en OS 8, 9.2 en 10.1 vervangen door Jaguar (om die weer te upgraden naar Panter, want daar heb ik alleen een upgrage van). Voorafgaand aan het installatieproces opende ik daarom de Disk Utility, voegde de partites samen, en wiste vervolgens de hele hap. Dat laatste was misschien niet zo slim, hoewel ik mij meende te herinneren het eerder te hebben gedaan... Het installatieprogramma van Jaguar ziet de schijf nu niet meer als een geschikt volume en zet er een rood uitroeptekentje bij. Wat moet ik in hemelsnaam doen om het systeem er toch weer op te krijgen? (De mac zit in een netwerkje met twee andere iMacs.) Help!

Kun je wel opstarten van de installatie cd?

Dan kun je namelijk disk utility draaien om te kijken of er iets mis is…

1) niet in paniek raken! 2) toch eerst een 'oud' syteem erop zetten. 3) de desbetreffende firmware-update bij Apple downloaden (heb ff geen tijd om een URL voor je te zoeken) 4) precies de aanwijzingen volgen die apple voorschrijft, daarna is je computer klaar om 10.2 erop te zetten

Is de shijf per toeval groter als 8 gig ? Als di het geval is zul je hem toch moeten partitioneren aangezien OS X bij deze iMacs niet geinstalleerd kan worden op een partitie die groter is als 8 gig.

Tweede waar ik aan denk, in wat heb je de schijf geformatteerd (lelijk woord) ?

Hee, het lijkt toch te lukken! Ik heb de schijf - inderdaad 25 gb groot, de iMac is een keer opgewaardeerd, vandaar ook het werkgeheugen van 160 mb - weer verdeeld, met een partite van 7 gb voor Jaguar. Het licht gaat weer op groen, de installatie is begonnen. Bedankt voor de tip! (Ging mijn hart toch even lelijk tekeer; hoe moet dat als het echt oorlog wordt...)

Om het even helemaal duidelijk te stellen, je moet dus OS X op de eerste partitie installeren (en deze mag niet groter zijn dan 8 gig). Dit is omdat Apple niet verwachtte dat er grotere schijven in zouden geplaatst worden (of zoiets).

De 8 GB is in oudere modellen of zo, dacht ik te lezen in de Lees mij op de CD zelf eh. Ik heb et hetzelfde aan de hand.

Nu kan ik nog wel een tipje geven en dat is om je gebruikersmap op de andere partitie te zetten. Hier is ergens een draadje over te vinden (want eerst had ik van alles buiten Desktop en Library een alias gemaakt naar de andere partitie, maar Library werd ook groot. Hierdoor heb ik de ganse gebuikersmap verhuist naar mijn data partitie)

Ik zat het mij net af te vragen, hoe dat moet met bijvoorbeeld de iTunes-bilbliotheek. Kan dat zomaar, je gebruikersmap verplaatsen? Vindt Panther die dan weer terug? En wat zou er gebeuren als ik, na installatie, de Panther-partite weer groter maak, bijvoorbeeld 15 gb? Kan dat, of loopt de zaak dan vast?

Wat sowieso gaat zijn de mappen Documenten, Muziek, Webpagina's, Films, Afbeeldingen op een andere partitie zetten en op de OS-partitie in de gebruikersmap daar aliassen zetten. Bureaublad en Bibliotheek leverde wel wat probs op, dus niet doen! (Reden weet ik niet echt, destijds 10.2.3)

Als je de ganse thuismap op een andere partitie wil zetten moet je je gebruikersinfo bij de NetInfoManager wijzigen van adres, dus bij mij van /Users/3sje naar /volumes/Data HD/Users/3sje, als je hier niet zo in thuis bent, zoek even op het forum, heb het hier gevonden hoor. Want dit kon ook via de Terminal (maar dat weigerde die bij mij, nu had ik daarvoor ook al wat geklommerd hoor :slight_smile: dus mijn Pantherke was al wat in de war vrees ik :-))

Later je partitie groter maken? Dan ben je volgens mij al met een ander schijfprogrammaatje aan het werken dan dat van Apple, niet? (Daarmee kan je toch geen flexibele partities mee maken, of is dat al veranderd?)
Een tweede vraag die ik me dan afvraag is of Panther nog wel gaat opstarten! Als die weigert te installeren op bepaalde schijven, zodat je zeker een 8 GB-partitie nodig hebt omdat het OS op de eerste 8 giga moet staan, heb ik wel wat twijfels of je dit dan naderhand zomaar zou wijzigen! Lijkt me wat riskant en kan er niet veel over zeggen buiten deze bedenking.

-> Trouwens, je kan de iTunes-maplocatie zelf wijzigen in de voorkeuren van iTunes bi geavanceerd.