Schijf niet herkend via USB hub

Hoi allemaal,

Ik (en mijn MBP late 2013) heb een raar probleem, vind ik. Ik heb een USB 3.0 hub met externe voeding waar mijn externe harde schijven aan hangen (2x 1TB zonder externe voeding). Dat ging tot een poosje terug altijd goed. Nu worden de schijven niet meer weergegeven, ook niet het Schijfhulpprogramma.

Het gekke is: als ik de schijven rechtstreeks aansluit worden ze wel herkend, toch lijkt de hub niet stuk want USB-sticks die ik in de hub steek kan ik gewoon herkennen en openen. Een externe harde schijf lijkt mij niets meer dan een grote USB stick dus wat er nu fout gaat!? (met de topics die op mijn vraag lijken kom ik er ook niet uit)

Ben benieuwd naar jullie ideeën, alvast dank!

Er is wel verschil, een harde schijf heeft meer stroom nodig dan een usb-stick. Dus als de voeding niet in orde is dan doen de harde schijven het niet.

1 like

Eens met @ome-kor

Hebben je externe schijven een eigen voeding? En zo ja, zit die er dan wel goed in? Zo nee… Dan geeft je USB HUB te weinig power aan je schijven. En je Mac poort wel voldoende.

Anders zou ik ook geen logische verklaring hebben.

Bovenstaande antwoorden slaan de spijker op de kop. Ondanks dat een hub b.v. 5 tot 7 poorten heeft is dat geen garantie dat je er ook veel devices op aan kunt sluiten. Elk device trekt een aantal ampère en de hub (al dan niet met een eigen voeding) heeft daardoor een limiet. De oplossing is dan om devices die op één hub stonden te verdelen over twee of meerdere hub’s. Dus i.p.v. bijvoorbeeld 5 stuks op 1 hub maak je daar 3 van op hub 1 en 2 op hub 2. Van alle apparaten die doorgaans op een hub staan trekken HDD’s de meeste ampère en al helemaal als ze zelf geen voeding hebben. (Of te wel de portable HDD)