Schijf opschonen; wildcards / vergelijking op bestandsnaam

Ik ben wat oude meuk binnen mijn fotomap aan het opschonen voordat ik alles ga importeren in iPhoto; het gaat om ca 55Gb aan foto's (na serieuze opschoning) maar daar zitten nog wat dubbelen tussen en voor het mooie wil ik ook nog wat andere overbodige bestanden weggooien. Maar ik heb geen idee hoe ik dit het handigst kan doen...

Wat wil ik weggooien:

• alle thumbs.db bestanden
  • alle bestanden met extensie .xmp

en de lastigste:

• alle bestanden met bestandsnaam structuur CRW*.jpg waar ook een CRW*.crw van bestaat in dezelfde map.

En nog wat variantjes die ik wel kan verzinnen als op bovenstaande voorbeelden suggesties zijn gekomen.

Dank alvast!

Via weergave in lijst en dan op soort selecteren??!

Oh, even voor de duidelijkheid; de bestanden staan in honderden verschillende mappen.... 8)

Gebruik slimme mappen. Daar kun je selecteren op extensie.

Via Spotight heb je ook nogal wal mogelijkheden....

[quote:915668c677="Yaris"]Gebruik slimme mappen. Daar kun je selecteren op extensie.[/quote:915668c677]

Jaa…daar kom ik een heel eind mee, thanks!

probleempje 1 en 2 zijn inmiddels opgelost (6850 artikelen zijn weggegooid).

Probleempje 3 is wat lastiger, lijkt te doen, maar kom wat probleempjes tegen.

Ik zeg in Slimme Map-filter: laat me alles zien wat begint met CRW en dan kan ik daar een lijst van maken en alle ( 2026*2 is >4000 ) bestanden handmatig stuk voor stuk selecteren en weggooien. Niet ideaal, maar het is iets…
Complicerende factor is dat ik nu op een USB-schijf aan het opschonen ben en ik van de fotomap een kopie heb staan (just2bsure) met de originele situatie. Met het SlimmeMap-filter kan ik niet vinden hoe ik alleen de bestanden van de Externe HD kan filteren… (en dan nog het liefst alleen de versies waarvan zowel een CRW.jpg als een CRW.crw bestaat).
Kan dat ook of wil ik nu weer teveel? :mrgreen:

Bij het aanmaken van slimme mappen zie je een grijze balk waarin staat: "Servers Computer Thuismap Andere..." Klik op Andere en daar staat: "Klik op het plusteken of sleep een map of schijf naar de onderstaande lijst." Hij zal dan enkel in die bepaalde map of schijf zoeken.

Hmm...dat zie ik niet, ik krijg een horizontale balk met de keuze "Deze Mac"/<gebruikersnaam> en " inhoud"/"naam", wat jij beschrijft kan ik niet ontdekken...

Ik werk nog met Tiger. Maar in Leopard moet je toch ook de mogelijkheid hebben om één bepaalde map of schijf te selecteren?

In Leopard is die mogelijkheid er inderdaad uit gehaald. Zie http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5904679 voor een workaround.

[quote:daa1ec9e2f="mikekiwi"]Ik zeg in Slimme Map-filter: laat me alles zien wat begint met CRW en dan kan ik daar een lijst van maken en alle ( 2026*2 is >4000 ) bestanden handmatig stuk voor stuk selecteren en weggooien. Niet ideaal, maar het is iets...[/quote:daa1ec9e2f] Kun je niet alle bestanden in de slimme map selecteren en in één keer verwijderen?

Dank voor je tips op deze late zaterdagavond!

Als ik cmd-F doe in een Finder-venster, heb ik wel de mogelijkheid om dan de externe schijf te selecteren.

En nee, ik kan/durf ze niet allemaal te verwijderen. Er zijn ook een paar crw.jpg’s waar ik geen crw.crw meer van heb om het maar eens zo uit te drukken…

De eerste twee zijn zeer snel (is vaak met de terminal) uit te voeren; [code:1:452415a683]find ~/ -iname "thumbs.db" -exec rm {} ; find ~/ -iname "*.xmp" -exec rm {} ;[/code:1:452415a683]

Wil je eerst een controle overzicht, dan bv;

[code:1:452415a683]find ~/ -iname "thumbs.db" -exec ls -l {} ;[/code:1:452415a683]

Voor de laatste opdracht ontbreekt me de kennis voor een terminal opdracht maar met onderstaande code genereer je een gesorteerd lijstje op de Desktop van alle crw* bestanden in je Home directory waardoor je de .jpg en .crw bestanden bij elkaar ziet staan;

[code:1:452415a683]find ~/ -iname "crw*" | sort > ~/Desktop/list-crw.txt[/code:1:452415a683]

Even voor de duidelijkheid; met de terminal opdrachten gaan de bestanden [b:452415a683]niet[/b:452415a683] via de Trash. De duizenden bestanden vliegen met een noodsnelheid je schijf af :slight_smile: