Schijfbeschadiging

Ik hernoem een map in Aliasmenu (os9) en de computer hangt. Ik hoor de harde schijf een lawaaimaken alsof hij iets aan het kopiëren is. Ik herstart. Open de Map Alias Menu items en hij blokkeert weer. Herstart. Nu hoor ik die schijfactiviteit bij opstarten en hij blokkeert weer. Dan maar van een andere partitie opgestart onder OS9 en disk utility (EHBO) zijn werk laten doen. Niets gevonden. Dan Norton Utilties 6.0.3 en de Disk doctor blijft hangen op het moment dat hij 10% van de partitie heeft gescand . Maar na 5 minuten gaat hij dan toch verder. Norton blijft wel achteraf hangen nadat het proces heeft voltooid. En ik moet force quit doen. Begin opnieuw en weer na 10% van de partitie te hebbben gecontroleerd hoor ik dat "schrijfwerk". Partitie gewist. Helpt niet. .... Het is een IBM Deskstar 40 GB harddisk die altijd goed gewerkt heeft in mijn andere Macs. Het enige verschil met de vorige computers is dat de computer waarin ik die schijf heb gestoken een oudere ROM versie heeft...

Probeer het bureaublad eens opnieuw op te bouwen.

Heb je geen DiskWarrior ofzo, want ik hoor nooit echt goede verhalen over Norton

Inderddad, Norton is HORROR

Zet overal startup items neer en doet z’n werk niet eens goed. Vroeger was 't best goed hoor, maar mijn OSX versie heb ik maar weer aan de wilgen gehangen.

In OS9 zou norton toch wel z’n werk moeten doen…

[quote:459d0bea4d="awi"]Inderddad, Norton is HORROR

Zet overal startup items neer en doet z’n werk niet eens goed. Vroeger was 't best goed hoor, maar mijn OSX versie heb ik maar weer aan de wilgen gehangen.

In OS9 zou norton toch wel z’n werk moeten doen…[/quote:459d0bea4d]

Ik installeer geen Filesaver of andere extensies van Norton. En 6.0.3 doet het op mijn andere GB Beige prima, zelfs met Jaguar. Maar Panther gebruik ik daar niet (meer) op.
Ik ben momenteel bezig de schijf te initilialiseren met de write zeros optie. Eens zien wat het wordt. Op mijn andere G3 Beige (met Sonnet Tempo ATA 66 kaart) loste dat alle problemen op.
(Low level format gaat niet)

[quote:1d6538acf5="olbo"]Probeer het bureaublad eens opnieuw op te bouwen.

Heb je geen DiskWarrior ofzo, want ik hoor nooit echt goede verhalen over Norton[/quote:1d6538acf5]

Diskwarrior is inderdaad beter voor OSX, maar kon toch de “keys out of order” op een Panther partitie niet verhelpen. Gelukkig kon ik toen nog de schijf herformatteren.

Ik heb de schijf kunnen herstellen door hem te initialseren en zeros te schrijven. Oef... Oorzaak: hij stond op slave en de G3 beige revision 1 ondersteunt geen slave drives.