Hallo heb groot probleem Nieuwe imac gekocht vorige week, efkes op gewerkt, werkte prima. Ging bestanden van andere computers kopieren om backups te maken en ervoor te zorgen dat alles in het begin de eerste keer op time machine zou staan. Drie harde schijven gekocht om alle bestanden over te zetten. Omdat ik steeds problemen had bij het kopieren heb ik de bevoegdheden van de externe harde schijven op lezen en schrijven gezet. Voor alle gebruikers, accounts, inclusief iedereen.... Voor het gemak, en helaas, heb ik dat ook van mijn HD gedaan van mijn imac. Heb dus ook nog geen time machine! Probleem 1: mijn externe HD kan ik niet meer aan (er staat een slot op en de bevoegdheden zijn "aangepast"). Ook ik als beheerder kan er niet meer aan. Ik kan het hangslotje nog veranderen naar open maar hij vraagt daar geen identiteitscontrole meer voor en ik kan niets aanpassen wegens "geen bevoegdheid" Ook naar mijn accounts gegaan, daar loop ik vast als ik op het hangslotje klik om de instellingen te wijzigen. Dat was het probleem met de harde schijven gisteren, ik kan ze ook niet terugvinden via andere computer (wel vinden, niet openen) Probleem 2 en nu mijn grootste, moest herstarten en nu start ik niet meer op!!! Met installatieprogramma de bevoegdheden via schijfhulpprogramma hersteld maar blijft hangen op grijs scherm.
Je hebt alles nog op die andere harddisks staan? Dan zou ik de schijf formatteren en OSX opnieuw installeren, lijkt mij de meest safe oplossing.
niet alles denk ik, ik kan het niet nagaan want ik geraak ook via een andere computer niet meer aan mijn external hardd rives want hij herkent ze niet meer.
Mocht ik zeker weten dat ik de data terug heb kan ik inderdaad helemaal van nul af aan beginnen, alleen weet ik het niet zeker en zou ik liever eerst wat overzetten naar bijvoorbeeld een vierde ( harde schijf of een imac account wat ik zonet heb aangemaakt.
Al via schijfhulpprogramma geprobeerd de bevoegdheden te herstellen? (e.v.t. na opstarten van af de DVD?)
ja, verscheidenen malen, en had het opgegeven en een nieuwe install gedaan maar heeft gefaald (raadpleeg fabrikant).
Had er wel al een ander programma van fabrikant opgezet met een “geplukte” code.
Ik durf hem dus ook niet binnendoen.
Als ik de schijf opnieuw zou wissen, is alles dan definitief weg? Misschien kan ik dat proberen en daarna opnieuw de software erop. Maar hoe formatteer ik dan? De ganse schijf of het volume die erop staat (Dus de “1TB ST3100052…” of de “Macintosh HD”)
En onder welke structuur (Journaled, HFS+, hoofdletterge Journaled, hoofdlettergevoelig of FAT)
In mijn manual staat er ook een optie “wis en installeer” om de fabrieksinstellingen terug te zetten maar die vind ik niet terug. enkel de optie aangepast en daar staat niets onder.
Selecteer Macintosh HD. En formatteer gewoon als HSF+ (Journaled) dat is de standaard. Let op: De partitie structuur [b:ba7c857718]moet[/b:ba7c857718] GUID zijn. Uiteraard ben je dan alles kwijt, moet er van alles opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd worden.
Verder is het zeer aan te raden om naast het beheerder account (heb je nodig nodig voor het installeren e.d.) een gebruikers account aan te maken en van daar uit normale werkzaamheden te verrichten. Je kun dan niet meer doen wat je nu gedaan had, en daar is zoals je nu begrijpt een zeer goede reden voor.
En als je toch bezig bent:
Via “aangepaste installatie” kun je kiezen om allerlei “extra’s” zoals vreemde talen en overbodige printer drivers weg te laten (kan meer dan 2GB schelen)
ok dankje wel voor de tip
heb ondertussen een externe HD geformatterd, er een systeem opgezet, aangesloten op mijn imac, vandaar al mijn files kunnen recupereren en dan interne schijf geformateerd en nieuw systeem opgezet
klein vraagje, hoe zet ik op deze site dat het opgelost is?
ok dankje wel voor de tip
heb ondertussen een externe HD geformatterd, er een systeem opgezet, aangesloten op mijn imac, vandaar al mijn files kunnen recupereren en dan interne schijf geformateerd en nieuw systeem opgezet
Bij je eerste post op ''Bewerk'' klikken, dan de titel aanpassen.
Goed dat je het aangeeft/aanbied!