schijfopruiming + defragmenteren

Als Ex -windowneez ben ik gewend regelmatig een schijfopruiming te doen en te defragmenteren. Bij mijn 'schitterende' G4 iBook kan ik hier echter niets over vinden. Is dit wel mogelijk/noodzakelijk? en, zo ja, hoe gaat dit in zijn werk. OSX, 256/933

Voor schijfopruiming kun je macjanitor gebruiken die, ruimt internet rotzooi en nog wat op. Voor defragmenteren heb je een programma nodig, techtool pro 4 is een aanrader maar, als je met kleine bestanden werkt dan defragmenteerd mac os X (10.3) zich zelf. Dus dat is niet vaak nodig. macjanitor kun je downloaden op www.versiontracker.com[/url] techtool pro 4 is een allround utilitie programma en kun je kopen bij Apple dealers.

Pete

p.s. welkom bij de club 8) en veel plezier met je ibook

edit: als je de zoekfunctie gebruik dan vindt je meer tips en truuks

Defragmenteren is eigenlijk helemaal niet nodig, tenzij je veel met video werkt. Mensen die regelmatig defragmenteren, zweren erbij. Maar het is net als met olifantenpoeder: ook zonder dat je strooit heb je gewoonlijk geen last van olifanten. :lol:

Lees en leer: http://www.tidbits.com/tb-issues/lang/nl/tidbits-nl-686.html#lnk3

Voor het overige is het wel verstandig om af en toe wat puin te ruimen. Je Mac doet dat vanzelf als je hem 's nachts aan laat staan, maar het kan ook met programmaatjes als MacJanitor of Macaroni.

ik zou je cocktail adviseren (zie versiontracker.com)

ik vind het een geweldig programmatje

Defragmenteren is in principe bijna nooit nodig. OSX houdt standaard al rekening met het veranderen van bestanden, en ook bij instalaties van programma's wordt alles zo slim mogelijk op de schijf gezet...

Ook als je de Mac 's avonds aan laat staan ( dus ook niet op sluimer ) gaat de Mac zelf zijn rommel opruimen en ordenen, dus eigenlijk wordt alles stilletjes op de achtergrond gedaan.

Wat je wel eens in de zoveel tijd kan doen, is het herstellen van je permissies. Dat is eigenlijk het enige wat je zo nu en dan zelf moet doen, ga hiervoor naar schijfhulpprogramma, en klik op je harde schijf, en klik op de knop “herstel volumebevoegdheden”.

En zoals eerder genoemd, Cocktail is een juweeltje van een programma wat de rest van de taken op zich kan nemen…

Ik ben geweldig geholpen door jullie. Cocktail is inderdaad wat ik bedoelde. Dank!!

Desondanks zou ik cocktail en andere tweak dingen NOOIT gebruiken tenzij je Mac echt raar doet.

Mac OSX heeft al dat gedefrag echt niet nodig.