Schone installatie Tiger....

Misschien is het al ergens aan bod gekomen, maar ik wil een schone installatie van Tiger uitvoeren oftewel alles wissen en lekker met een schone lei beginnen. Ik ben hiertoe ook enigzins genoodzaakt omdat met de basisinstallatie het niet wil lukken omdat bij het controleren van het doelvolume het volume moet worden hersteld maar dit lukt niet. (ook niet met schijfulpprogramma) Maar....kan iemand mij vertellen hoe ik het het makkelijkst, snelst, veiligst een goede back-up kan maken. Overal staat natuurlijk info zoals in mail, safari, iphoto enz. Hoe kan ik dit het best backuppen en weer daarna terughalen. Mijn dank is vast weer groot voor de reacties.....

Uiteraard al aan bod gekomen, inderdaad maar ik heb eventjes geen zin om te zoeken :P

Makkelijkste optie is (en veiligste, lijkt me) ‘Archiveer en Installeer’, dan slaat 'ie je ouwe systeem op MAAR formatteert 'ie niet.
Dus als je wilt formatteren zou je alle belangrijke dingen op een externe schijf of cdr/dvd parkeren en daarna formatteren mbv de Tiger install DVD (tegelijk met de installatie dus van Tiger).

Heb je externe harde schijf om op te backuppen?

Met superduper kan je een perfecte kopie maken van je harde schijf.Nadien installeer je tiger en op het eind van de installatie zal hij vragen om te connecteren met een andere computer om een en ander terug te plaatsen. als je dan je backup selecteert heb je de kans om je documenten, paswoorden, mail en zelfs programma's terug te zetten.

heb idd een externe schijf... zijn de ervaringen met superduper goed? Heb het bekeken en ziet er idd makkelijk uit. Ben wel benieuwd...

Ik vind SuperDuper! geweldig, de support is ook fantastisch, de maker reageert soms al binnen 10 minuten en neemt je vragen of eventuele problemen altijd serieus.

Als je SuperDuper! gebruikt, kies dan niet voor de Safety Clone, dit is een speciale kloon, waarmee je gebruikersgegevens niet gekloond worden, hier wordt alleen een verwijzing naar aangemaakt. Dit is ideaal wanneer je veel software test en zeker wilt weten dat je systeem niet beschadigd (je kunt altijd weer opstarten vanaf je belangrijkste schijf en hebt nergens meer last van), maar wanneer je denkt dat je Gebruikersaccount gekloond is, dan kom je van een koude kermis thuis.
Gewoon een backup van alles maken, dus Backup All. De demo werkt in dit geval volledig, dus probeer het eens en start op vanaf de kloon, dan weet je zeker dat het werkt. 8)

Wordt er dan idd aan het eind van de installatie van Tiger gevraagd om spullen terug te zetten? M.a.w. dan kan ik de BackUp daar ook vor gebruiken? Enne bedankt voor de snelle reacties allemaal!!

Ik neem aan dat je het over de Safety Clone hebt? Je schijf verdeel je in 2 partities. De eerste zo groot mogelijk en de tweede 10 GB. Maak dan met SuperDuper! een Safety Clone aan op de tweede partitie en laat SuperDuper! automatisch vanaf de tweede partitie herstarten. Je kunt nu rotzooien in je systeem wat je maar wilt, alleen in je Gebruikersaccount moet je oppassen, want alles wat je daarin wijzigt, wijzigt ook echt. :D In Tiger merkte ik dat Spotlight zo enorm groot was, dat de Safety Clone mislukte. Door zelf een script aan te maken (met behulp van de fabrikant) en SpotlightV100 niet in de Safety Clone te betrekken, lukte het me om alsnog de kloon succesvol te maken.

Probeer eerst het programma in Demo-mode, dus een kloon maken van alles naar je externe harde schijf, dan weet je zeker of je het programma prettig genoeg vindt. 8)