Schoolnetwerk

Op een brief van school stond, dat als je op het schoolnetwerk wou, je dit moest melden bij de ICT-dienst. Eenmaal daar zeggen ze dat je de laptop 15min moet afstaan. Heel leuk en aardig, maar toen ik vroeg of ze macintosh ondersteunden, zeiden dat het "certificaat" alleen op win2k en winXP werkte. Is er misschien een andere manier om dit te doen, of is dit gewoonweg onmogelijk?

via virtual pc ofzo misschien?? Wat voor een netwerk is het dan???

Het is naar mijn weten gewoon een ethernet-netwerk. Virtual pc was ook al in me op gekomen, maar i kweet niet of je die verbinding buiten de vm krijgt.

bij een ethernet netwerk is het gewoon een kwestie van instellingen goed maken. Kan ook gewoon op een mac. Anders gewoon laten proberen via vpc

Dat dacht ik dus ook, moet ik maar eens in een vrij uurtje de proxy's e.d. bij een andere pc overschrijven en die in m'n laptop ponsen.

dan zou het wel moeten werken denk ik ja. Gewoon proberen. er kan toch niks misgaan.

Werken ze niet met een VPN, want dan ga je het over Certificaten hebben. Dat werkt ook gewoon op een Mac, maar je moet even de juiste instellingen zien los te peuteren bij die ICT gasten.

Ik heb een mail naar de ICT gestuurd, om wat voor certificaat het gaat. Ik kon me ook niet voorstellen dat het niet werkt op een mac.

Loop dan gewoon langs de ICT en vraag het. Certificaten installeren moet mogelijk zijn op de Mac, al weet ik zelf niet hoe.

Ik ben daar vandaag langs geweest, maar ze zeiden dat macintosh niet ondersteund werd. :x

Laptop afstaan? dat doe je toch zeker niet........

[quote:07c08c48a5="CalmCruiser"]Laptop afstaan? dat doe je toch zeker niet........[/quote:07c08c48a5] Naja, je mag er gewoon bij blijven staan volgens mij.

[quote:148c182b00="Elmo1608"]Ik ben daar vandaag langs geweest, maar ze zeiden dat macintosh niet ondersteund werd. :x[/quote:148c182b00]

Wat een eiikels. Vraag ze eens naar dat certificaat anders. Er is vast wel ergens te vinden hoe je zo’n cert. installeert.

welke school is het? op http://www.macstudent.nl/ onder howto's staan handleidingen voor enkele schoolen (met name wireless, maar misschien....)

via ethernet willen ze misschien jouw MAC adress weten (in Network preferences, onder de naam ethernet ID)

[quote:028fb76549="wilko"][quote:028fb76549="Elmo1608"]Ik ben daar vandaag langs geweest, maar ze zeiden dat macintosh niet ondersteund werd. :x[/quote:028fb76549]

Wat een eiikels. Vraag ze eens naar dat certificaat anders. Er is vast wel ergens te vinden hoe je zo’n cert. installeert.[/quote:028fb76549]
Jep, mail is verstuurd, nu nog wachten op een antwoord. Op verschillende site’s is inderdaad te vinden hoe je certificaten doet installeren. (VPN e.d.)

Edit:

mjsanders: Hogeschool Zuyd, ik had al gekeken op die site :wink: maar toch bedankt

[edit nr2]eikels waren het niet echt, hij zei namelijk: worden WE weer gediscrimineerd hè[/edit]

Bij mij op school hebben ze op het bedrade netwerk alleen een proxy, die tikte ik in op mijn PowerBook en klaar...

"niet ondersteund" betekent bij ict afdelingen bijna altijd "ik weet het niet". gewoon volhouden!

een collega bij mij op school heeft zoiets ook meegemaakt: heeft ie eindelijk na jarenlang gezeur van mij een Imac gekocht, zegt de ict afdeling dat ze weliswaar een schoollicentie voor Office hebben maar dat 'ie alleen voor Windows geldt. afijn collega koopt office voor de volle mep. dagje later: ICT: oh sorry, ja eh het eh kan toch…

er valt dus nog wat zendingswrk te verrichten!

overigens gebruik ik de Emac (3 stuks) op school om video te edtitten (Imovie) en muziek op te nemen met Garageband en de leerlingen zijn er helemaal gek van.

op snt.utwente.nl staan verschillende handleidingen die voor de universiteit twente gelden deze zijn vrij algemeen en misschien gelden ze ook wel voor jouw.

certificaten klinkt als ssl of ldap vraag voor welk protocol de certificaten gebruikt wordt. Vraag dan of je een certificaat kunt krijgen/aanvragen.

Volgende stap is googlen hoe het voor je mac te doen machints.com ? etc.

Bekabeld netwerk gaat gewoon via een dhcp-server, geen probleem dus. Wireless gaat via een certificaat, dat geïnstalleerd wordt d.m.v. een windows-applicatie en kan niet los geleverd worden, dit gaat dus niet. Maarja, ik kom op internet, dus het probleem is opgelost, alleen worden mac (en *nix) users weer gediscrimineerd :x