Schoonmaken retina scherm

Beste mede OMT-ers,

Wat is de beste manier om het retina display schoon te maken? Ik blaas de stof vaak weg, maar kan niet voorkomen dat er spetters ( vanuit mijn mond, vies he ? :wink: ) het scherm opvliegen. Een medewerker van de mediamarkt adviseerde mij om het scherm schoon te maken met alcohol doekjes, maar voordat ik daar aan begin zou ik graag wat van een ander horen hoe het scherm schoon te maken.

Gr Jesper

Met een microvezel doekje met lauw water afnemen (wel goed uitknijpen).
Dan met een droog microvezel doekje afdrogen.
Doe ik ook bij mijn tv,ipad,telefoon.
Gaat prima.

Vochtig microvezel doekje en bij hardnekkig spul kun je van dat speciale screenclean spul halen. Dat spul bevat een klein beetje alcohol en is een heel stuk vriendelijker voor de coating van het scherm dan pure alcohol. Je kunt natuurlijk ook een beetje afwasmiddel gebruiken ipv alcohol, dat is nog vriendelijker. Meestal is het niet nodig en volstaat een vochtig microvezeldoekje. Als het goed is zit dat laatste tegenwoordig ook bij de Macs geleverd (zo niet, ze zijn vrijwel overal te koop voor een prikkie).

@iep

Ik had hem niet bijgeleverd, maar je heb gelijk, ze kosten niks en je krijgt ze overal.
Zou niks anders meer willen :wink: (y)

@daalhofmac
Deze hoort bij je Mac te zitten als je hem nieuw koopt, of wassie tweedehands?

Ik maak met een vochtige zakdoek (deze zijn zacht) mijn scherm schoon (diezelfde spetters) en hierna maak ik het droog met dat bijgeleverde microfiber doekje.

Dit gaat prima.

Let op; wanneer het scherm vochtig is en je het ‘afdroogt’ met het microfiber doekje, zul je eerst strepen en vegen zien ontstaan die lijken te schuren als je ze eraf probeert te halen. Dit is niet erg en die gaan vanzelf weg als je een paar seconden langer door blijft wrijven.

Droge zachte katoenen doek (b.v. een oudere zakdoek) werkt ook prima. Ik ben niet voor vochtig, dat geen vlekken. Gewoon goed wrijven.

@MacKevin11

Bij mijn nieuwe Air 2013 zat er geen bij, Bij mijn air 2011 wel.
Bij mijn ipad 2 zat er ook eentje, en bij mijn ipad mini niet.
Ze leveren bij nieuwe producten schijnbaar geen doekje meer?
Ik zit er niet mee, ze kosten toch niks.

Een droge microvezel doek is meestal genoeg. Anders 70% ethanol (alcohol) halen bij de drogist. Water (met of zonder zeep) kan strepen achterlaten. 70% alcohol is veilig voor elke vorm van optische coating en verdampt snel en zonder strepen.

Een mat scherm kan je dat het zelfde schoon maken of moet je daar meer mee uitkijken?

Ja hoor, geen probleem.

Oke Thanks! :wink:

Ik gebruik dit:

http://www.dixons.nl/hardware-supplies/schoonmaken/scherm-reinigers/311/icidu-tft-lcd-cleaner.html#.Ugji1aPCR9A

Veel MacBooks hebben geen coating. Gewoon glas. Toch?

Nee, er zit wel iets van een coating op, maar details weet ik niet. En als je wilt testen of er een coating op zit, ga er dan maar eens met een doek met aceton overheen :evil:

Oh. Nooit op gelet. Gebruik gewoon wat hier staat en wat me goed lijkt. Glassex tot nu toe het beste.

Antireflectie coating is het vaak. Als je er van zij op kijkt zie je het vaak wel: zo’n groene of paarse of rode gloed over het scherm.
Een mat scherm maak je niet anders schoon als een glossy scherm.

Met de alcohol zou ik oppassen. Er zijn zat mensen waarbij het mis is gegaan (helaas ook zelf te vaak in de praktijk gezien; heb je van die doffe plekjes of complete vegen op het scherm die je minder ziet als het scherm gewoon smerig is). Het is en blijft een oplosmiddel. Doorgaans zijn screencleaners waar een beetje alcohol in zit veilig. Voor brillenglazen, camera lenzen en verrekijkers zul je eenzelfde advies krijgen.

Gewoon méér ertegen spugen. Is-ie weer egaal :stuck_out_tongue:

Thanks iep!

Ik gebruik gewoon wat Glassex op een doekje. Nooit problemen mee gehad. :slight_smile:

Nee joh, insmeren met vaseline is effectiever. Heb je ook meteen een dromerige look op je Mac. Romantisch!