Screen capture in .PNG

Ik heb gemerkt dat wanneer ik nu onder tiger een screen capture maak (shift-apple-4) er een .png bestand wordt gemaakt i.p.v. voorheen een .pdf. Heeft iemand een idee waar je dit kunt instellen? (ik weet dat je het in preview bv. ff kan omzetten, maar ik zou graag direct een .pdf hebben)

dank

Waarom heb je een pdf nodig dan? in feite maakt het niks uit namelijk.

Omdat ik bv. graag een pdf-je verstuur en niet een png.

Maar ik vroeg dus of iemand wist óf je dat kunt instellen, en zo ja hoe?

oh, ik denk dat een PNGtje meer algemeen is ook omdat een windows pc die ten aller tijden kan opnen. Met Grab (Schermafbeelding) kun je een tiff maken. Maar ik denk dat je van je PDFje moet afstappen. Probeer anders een automater actie te maken die het voor je converteert.

type dit in je terminal:

[code:1:f4797c8294]
defaults write com.apple.screencapture type pdf
[/code:1:f4797c8294]

en om terug te veranderen kan je natuurlijk altijd weer pdf veranderen in png of tiff.

je moet hierbij wel je screenshots via de sneltoetsen maken (niet via preview>grab)

// Redmar

Dank je Redmar,

ik gebruikte sowieso al de sneltoetsen, dus geen probleem.

En Zout:

[quote:0e4673d3dc]oh, ik denk dat een PNGtje meer algemeen is ook omdat een windows pc die ten aller tijden kan opnen. Met Grab (Schermafbeelding) kun je een tiff maken. Maar ik denk dat je van je PDFje moet afstappen. Probeer anders een automater actie te maken die het voor je converteert.[/quote:0e4673d3dc]
aan dit soort antwoorden heb ik natuurlijk niets, je kent mijn omstandigheid helemaal niet, wellicht dat ik helemaal niets te maken heb met de 'windows pc" die dit ten aller tijden zou kunnen openen. (wat overigens helemaal niet altijd opgaat, maar dit terzijde) Dit soort antwoorden doen afbreuk aan de effectiviteit van forums als macOSX.nl. (die vooralsnog wel één van de betere in zijn soort is, mede dankzij de moderatoren en de meeste gebruikers)

Wat ik wil is een[b:0e4673d3dc]PDF[/b:0e4673d3dc], punt uit. Ik wil graag dat mijn computer iets doet wat IK wil en niet dat ik iets moet doen wat de COMPUTER wil. (anders had ik wel een ‘gewone’ pc gekocht i.p.v. een Mac)

Redmar toont gelukkig aan dat het ook anders kan, nogmaals dank.
Zijn antwoord bewijst dat forums toch kunnen werken.
:slight_smile: