screencaps in pdf formaat - ... sinds Jaguar

Ik ben benieuwd waarom sinds Jaguar de screencaptures (screendumps) ineens in pdf formaat opgeslagen worden in plaats van in tif. Iemand enig idee wat daar de reden van is?

Omdat dat meer platform-onafhankelijk is ;-)

Tif heb je voor peecee en mac.

Ze wegen veel minder dan .tif

Ik dacht dat tif ook voor pc's wel te gebruiken is. Met PDF's heb ik te weinig ervaring om verstand te hebben van de bestandsgrootte. Ik dacht dat het zelfs meer was. In ieder geval heb iknu twee redenen. Tnx jongens  :)

Kijk maar es in PhotoShop Tiny: wanneer je een bestand wil opslaan als tif, kan je kiezen tussen een tif voor pc OF macintosh, al dan niet met LZW-compressie.

Wat de bestandsgrootte van pdf betreft: Wanneer je bijvoorbeeld de opmaak van een A1-poster verzamelt (voor druk, dwz met fonts, afbeeldingen, opmaak en profielen) zijn mapjes van 100 Mb geen uitzondering. Wanneer je een pdf maakt van je opmaak, kan dit bestandje vaak nog maar 4Mb groot zijn (of zelfs minder!). En alles zit er ingekapseld (fonts, afbeeldingen enz)

Tnx voor de extra uitleg over PDF. Zoals ik al zei, ik heb er weinig ervaring mee. De enige ervaring die ik heb met het maken, is onder OS X via de print dialog box. Vaak zijn ze dan onnodig groot. Maar ik kan ze dan ook niet tweaken (compressie van de beelden instellen en zo). Anyway, bedankt voor de uitleg.  :D

Je hebt nu idd een extra stapje nodig als je er een jpg van wilt maken... waarom is het trouwens niet instelbaar hoe je een schermafbeelding klikt?

mk