Screendump.

Hallo MacOSX'ers. Ik ben hier nieuw. En ook op de Mac. Maar kan je op een Mac ook een screen afbeelding maken. Bij Windows drukte je op 'Prt Scrn' En dan plakte je het ergens en dan had je de afbeeldingen van je bureaublad of waar ja dan aan het surfen was. Maar hoe kan/moet dit op een Mac??

Alvast bedankt.
Applezone

appeltje+shift+3

en voila
ie staat op je bureaublad,

je kan ook de widget screenshotplus installeren

gr
Boris

TNX! :D [size=1:e78801423e](er zullen van mij nog veel domme vragen komen. Ben een Switcher)[/size:e78801423e]

graag gedaan!

En natuurlijk Appletje Shift-4 voor een zelf te kiezen gedeelte van het scherm. ;-)

SHIFT-APPEL-3 = het hele scherm SHIFT-APPEL-4 = kies deel van het scherm met vizier SHIFT-APPEL-4 en daarna SPATIE = kies een venster

Appeltje - shift - 4 en druk vervolgens op de spatiebalk. Hiermee kun je opjecten op je scherm ''fotograferen'.

CTRL-SHIFT-APPEL-3 = het hele scherm CTRL-SHIFT-APPEL-4 = kies deel van het scherm met vizier CTRL-SHIFT-APPEL-4 en daarna SPATIE = kies een venster

dan kan je het gewoon plakken met appel-v en komt het niet op de desktop te staan…

En dan is er nog het hulpprogramma Schermafbeelding.app (grab.app) Bij de info zie ik dat het © uit 2005 bij Apple Computer Inc. berust, dus het zou standaard in het systeem moeten zitten. Enig nadeel is dat het alleen opslaat in .tiff.

En .tiff is weer om te zetten in een ander bestand (jpg, gif, etc) met Voorvertoning/Preview, waar je dat screenschot toch al in bekijkt.

Thanxx :wink: Ik gebruikte "voorvertoning", maar dit is vele malen beter.

Dit is ook wel ff handig om te bekijken (als je nieuw bent met shortcuts en zo ;-))

http://www.macosx.nl/?p=tips-toetsen

[b:2a33158ad6]SCREEN SHOTS[/b:2a33158ad6] Apple+Shift+3 Take a picture of the screen will leave a .png file on desktop Apple+Shift+4 Take a picture of the selection will leave a .png file on desktop [b:2a33158ad6]Apple+Shift+4, Control Take a picture of the selection, place in clipboard[/b:2a33158ad6] Apple+Shift+4, Spacebar Take a picture of the selected window will leave a .png file on desktop

Nieuw of minder nieuw hier of met OSX: Dit hoort onder "Het OS".