Screensaver doet 't niet meer!

M'n screensaver gaat ineens niet meer aan!? Iemand enig idee hoe dat kan? Interactieve hoeken werkt ook niet, en dat vond ik juist zo relaxed ...

Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik m’n home map heb verplaatst (en de link ernaartoe heb veranderd in netinfobeheer)?

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Groeten,
Rogier

Ik neem aan dat je de standaard instellingen al hebt doorgelopen? En als je een screensaver in de preferences test, doet 'ie het dan wel?

Yep, in de preferences kan ik gewoon alles netjes instellen en testen. Het lijkt alsof de initialisatie van de screensaver gewoon ergens hapert.

Zijn er meer problemen waar je tegenaan loopt? Wel eens permissies herstelt? Schijfhulpprogramma of andere reparatieprogramma's gedraaid?

Eergisteren heb ik MacJanitor gedraaid. Niet dat ik er veel van snap wat die allemaal doet, maar ik las hier dat het wel gezond is voor je systeem. Verder diskwarrior op m'n 2e partitie; heeft 'ie netjes schoongemaakt. Ik zit nog wel met 11000 nogwat fouten op m'n opstartvolume, maar daar kan DW niks aan doen. Dat moet ik waarschijnlijk vanaf een andere Mac of vanuit OS9 oplossen?

Kun je DiskWarrior niet vanaf CD draaien? Wanneer je op je 2de partitie ook een systeem zet, dan kun je opstarten van je 2de partitie en DiskWarrior draaien om je 1ste partitie te repareren. Om je 2de partitie te repareren, moet je een kopietje op je 1ste partitie van DiskWarrior zetten en vanaf die partitie opstarten. DiskWarrior kan inderdaad de opstartschijf niet repareren, maar ook niet de partitie waar hij zelf opstaat. 11.000 fouten zijn er best wel wat, dus wellicht helpt een reparatie... :roll: de kans is denk ik groot dat het helpt....

Welke versie van DiskWarrior is het? 2.1 of 3?

Ik heb versie 3.

Is dat de enige manier om de schijf schoon te krijgen? Ik heb nl. alleen OSX erop staan en ik heb an sich geen behoefte aan OS 9. Maar als het niet anders kan dan zij het zo …

Nee hoor, versie 2.1 kan het ook, alleen is versie 3 ietsje beter. Dus je kunt gewoon OSX ook op je 2de partitie zetten, moet je wel 10.2 en dan een combo ofzo naar 10.2.1 of 10.2.2 (hoger mag ook), want DiskWarrior 3 draait niet op 10.2, maar alleen op hoger, weet even niet meer of 10.2.1 al genoeg is.

Maar als je geen CD hebt, dan kun je er misschien een branden? Heb je een brander?

Moet wel zeggen dat draaien vanaf harde schijf een stuk sneller gaat, vooral het opstarten van X in vergelijking tot een gebrande CD met BootCD.

De oplossing zonder OpstartCD zit dus in het installeren van OS X op je 2de partitie, je kunt die installatie heel kaal doen, iApps en printers etc zijn niet nodig. Dan start je daarvan op en draait DiskWarrior vanaf je 2de partitie, repareert 1 en start weer daarvan op. Wanneer je dus op 1 ook DiskWarrior zet, dan kun je 2 ook repareren.

Succes!

Rest me nog 2 vraagjes. Is de data die ik nu op de 2e partitie heb staan veilig; m.a.w. de installatie van OSX op de 2e partitie jast toch niet alles eraf? En als ik het dan geinstalleerd heb en wil inloggen op de '2e partitie' OSX moet ik 'c' ingedrukt houden bij het opstarten?

Volgens mij is die data gewoon veilig, maar een backup is altijd aan te raden. Hoe groot is die partitie en hoeveel ruimte is er vrij? En is hij erg gefragmenteerd?

Met de C opstarten kan alleen met een opstartCd om van de 2de partitie op te starten, houd je de ALT-toets ingedrukt. Dan verschijnt er een keuze-menu en dan klik je de 2de partitie aan (je ziet alle bruikbare systemen verschijnen klikt dus op de 2de) dan druk je op enter of klikt op het rechter pijltje. Je kunt ook in Systeemvoorkeuren de opstartschijf kiezen, maar dan start hij de volgende keer automatisch weer van die schijf op, totdat je die weer gewijzigd hebt in Systeemvoorkeuren. Met ALT heb je dat probleem niet, die keuze is eenmalig, de volgende herstart is gewoon weer van je 1ste partitie.

Mocht je genoeg ruimte hebben op je 1ste partitie, dan kun je altijd tijdelijk daar een backup van je 2de partitie zetten, dan heb je meer zekerheid, maar volgens mij is het veilig, zolang je maar genoeg ruimte hebt voor Mac OS X op je 2de partitie en de boel van tevoren niet te gefragmenteerd is.

Ruimte voor een backup heb ik nog wel. Ik zat alleen net te denken dat ik nu op m'n 2e partitie systeemmappen (library en gebruikers en dat soort dingen) heb staan, en als ik OSX daarnaast zet gaat dat natuurlijk geheid interfereren met elkaar. Denk dat ik dus eerst maar 'ns ga proberen om het met een opstartcd op te lossen. En dan natuurlijk maar hopen dat het screensaver probleem weg is ... Maar het is sowieso wel lekker om de boel ff goed te diskwarrioren.

In ieder geval heel hartelijk dank voor jullie (en met name JeePee) hulp alvast!

Later,
Rogier

Oh ja, als antwoord op je vragen:

Huidige configuratie
partitie 1: opstartschijf met OSX, 14 GB (10 GB vrij), 11000 fouten
partitie 2: dataschijf, 14 GB (6 GB vrij), 0 fouten (want bij deze schijf kon ik wel met DW)

Graag gedaan hoor! Wanneer je een CD hebt gebrand met BootCD, dan duurt het erg lang met opstarten daarvan, dat is normaal, dus geduld... :wink:

Ik heb zelf een CD gebrand met BootCD waar DiskWarrior 3 en Drive 10 opstaan omdat vanaf de DiskWarrior CD en daarna van de Drive 10 CD opstarten een beetje omslachtig is, maar beide originele CD’s zijn wel een heel stuk sneller. Maar BootCD is natuurlijk ook nog in een ‘beta’-fase en het werkt, dus perfect programmaatje!

Overigens denk ik dat het interfereren wel mee zal vallen, zeker wanneer je die mappen tijdelijk een andere naam geeft of met z’n allen in een aparte map zet, maar goed voor de zekerheid is een CD natuurlijk ook handig.
Het kan zijn dat DiskWarrior een bug bevat op een zelfgebrande CD met BootCD. Wanneer je Preview aanklikt na een cyclus van DiskWarrior, krijg je een draaiende strandbal of horloge. Omdat de gebrande CD met BootCD erg langzaam is, kan het daaraan liggen, maar een poos terug heb ik de gebrande CD getest bij hem en omdat die strandbal/horloge er lang leek te gaan staan (het was nog maar een minuut ofzo) en we geen tijd hadden, hebben we hem geforce quit, dus ik weet niet of hij uiteindelijk gestopt was. Aanrader is dus om de Preview niet te gebruiken, maar misschien werkt het dus wel vanaf een gebrande CD. Het ligt in dat geval niet aan DiskWarrior, maar aan de CD en waarschijnlijk aan het erop gezette systeem. De originele DiskWarrior CD heeft er geen last van.

Ik heb wel verhalen gehoord over het niet opnieuw opstarten van 1.42 Ghz G4’s duals na gebruik van de DiskWarrior CD. Volgens Alsoft komt het door Apple die het systeem niet vrij zou geven ofzo, waardoor Fabrikanten niets kunnen veranderen aan het door Apple geleverde systeem. Apple schijnt maar 1 versie te leveren. Ook Micromat moppert daarover en komt nu met TechTool Pro 4 met een oplossing, namelijk het aanmaken van een aparte ‘geheime’ nood-partitie, waarvan je kunt opstarten met de E ingedrukt. Erg handig, want je hoeft niet meer steeds een nieuwe CD te branden, hoewel zo’n CD wel handig is, wanneer je harddisk niet meer werkt… :wink:

Oh ja, wanneer je met BootCD opstart, moet je de C natuurlijk ingedrukt houden en je krijgt een inlogscherm. Als User tik je: root in en als wachtwoord: bootcd

Succes!

[quote:f081aaf91d="Rogier"]partitie 2: dataschijf, 14 GB (6 GB vrij), 0 fouten (want bij deze schijf kon ik wel met DW)[/quote:f081aaf91d]

6 GB is genoeg 8)

%^$#@Kl*te! Opgestart met bootable cd gemaakt door BootCD met Diskwarrior erop. Netjes alles schoongemaakt en nog doet m'n screensaver het niet. En bij elke applicatie die ik opstart moet ik het wachtwoord van m'n sleutelhanger invoeren, merk ik nu. Wel een beetje irritant.

Weet iemand nog andere opties om uit te proberen?

Ik ben er inmiddels achter dat het probleem zit in mijn Home folder verplaats actie naar de 2e partitie. Er bevinden zich daar ook wat dubbele mappen volgens mij. Ik heb namelijk op HD2 een map Volumes/HD2/Library/Keychains en ../Preferences, maar die bevinden zich ook direct onder HD2/Library etc. Op zich dus niet onlogisch dat 'ie in de war raakt, maar hoe los ik het weer op?

[quote:714f85b1e2="Rogier"]M'n screensaver gaat ineens niet meer aan!? Iemand enig idee hoe dat kan? Interactieve hoeken werkt ook niet, en dat vond ik juist zo relaxed ...

Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik m’n home map heb verplaatst (en de link ernaartoe heb veranderd in netinfobeheer)?

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Groeten,
Rogier[/quote:714f85b1e2]

Ik denk dat ik eruit ben. Mijn eerste vermoeden was juist en het probleem is ontstaan door het niet juist kopieren van bestanden naar de nieuwe home map. Ik heb nu een nieuwe gebruiker aangemaakt en deze methode http://www.bombich.com/mactips/homedir.html gebruikt. Kan ik aanbevelen boven de combinatie Netinfo en Finder.

Groeten,
Rogier