Screenshot in hoge (drukwerk) resolutie?

Beste mensen, ik twijfel even over het volgende: als je een screenshot van bv een website moet aanleveren voor drukwerk, dan kun je toch nooit een hogere resolutie dan die van je scherm (in mijn geval 1280x1024) halen? Of zijn er truucs om toch op een hogere drukwerk resolutie (300dpi) uit te komen? Het screenshot moet geprint worden op een formaat van 21 x 29,7 cm (A4). Alvast bedankt voor jullie reaktie, grtz, Michiel

het enige wat volgens mij kan is opblazen in photoshop naar het juiste formaat en kijken of het acceptabel is

enige wat ik kan toevoegen is dat je misschien iemand kan vinden met een hele grote monitor ik haal zelf bijv. 1920x1440 pixels, dus laat maar weten.......

Ikzelf vind het nooit storend dat een screenshot op 72 dpi wordt afgedrukt. Vaak krijgt men juist het idee dat er te veel ge-shopt is wanneer een screenshot op een hogere resolutie is afgedrukt...

Het ligt er natuurlijk aan hoe groot je de afbeelding gebruikt. Indien de afbeelding niet zo groot gebruikt wordt kun je de screenshot in photoshop omzetten naar 300 dpi. Let dan wel op dat hij alles mee verkleint. In principe is het nu genoeg voor drukwerk. Dan zou je kunnen kijken hoe groot je m wilt hebben in je lay-out.

mmm. iets te snel gelezen. Ik had het A4 verhaal over geslagen.

[quote:5b44882165="Jasper"]het enige wat volgens mij kan is opblazen in photoshop naar het juiste formaat en kijken of het acceptabel is[/quote:5b44882165] Je kunt ook ergens tussenin gaan zitten (voor #60 kun je tot 228 of zelfs 150 dpi gaan, afhankelijk van de kwaliteitseis). Als je gaat interpoleren doe dat dan 'Nearest Neighbor', anders zal je beeld te vaag worden. Even uitproberen kan geen kwaad.

Een pagina van een website is altijd eerst gemaakt in bijvoorbeeld Photoshop en alle gebruikte foto's zullen (misschien) voor de bestaande pagina aanwezig zijn als 300 dpi bestand bij de maker van de site! Misschien heeft de ontwerper van de site nog de pagina liggen in een bestandsformat (PSD?) wat je kan omzetten naar 300 dpi. Ik zou die man/vrouw eens een belletje geven. Of jouw opdracht gever contact laten zoeken met zijn webdesigner.

Bedankt voor jullie reakties! Ik zal eens checken of er bron-psd's zijn van de site. Als dat niet lukt, denk ik dat het verstandig is om er een beetje tussenin te gaan zitten qua resolutie. Ik ga er mee aan de slag. grtz, Michiel

er is volgens mij een programmatje waar je de resolutie kunt invullen van de screenshot! Ik dacht dat het Snapz Pro was ofzo, zal zo even kijken...

ik heb hier een url: http://www.AmbrosiaSW.com/utilities/snapzprox/

staat op de site niks over resolutie zover ik kan zien, maar je kunt de demo even downloaden

update: je kunt geen resolutie opgeven ik heb net gekeken, je kunt wel een percentage invullen max. 400% maar dan blaast hij het gewoon zelf op dus kun je het net zo goed met photoshop doen.

alles wat op een website staat is 72 dpi, dus ook al zou je een hogere resolutie screenshot kunnen maken dan is het alsnog gewoon uit vergroten van een 72 dpi afbeelding, want groter is het goewoon niet.

ik geloof dat ik weer eens niet goed gelezen heb :P

Ok ik zal jullie even uit de brand helpen.

Optie van een grote monitor
Die werkt natuurlijk niet. Op een grotere monitor blijft je website even groot, er is wel meer van de background te zien. Al je in je drukwerk b.v. 7 cm hebt op je screendump af te beelden wordt de website zelf kleiner en niet leesbaar.

Optie van de originele psd bestanden.
Ik ontwerp zelf sites en maak ook eerst een psd. Maar nooit is het eindresultaat precies hetzlefde als dat psd ontwerp. Daar komt bij dat het mij raar zou overkomen om in drukwerk een ‘nagemaakte’ internet pagina tegen te komen. Plus dat die psd toch ook op 72 dpi is.

Mijn idee.
Gewoon de resolitie een beetje verhogen. Als je van 72 dpi nu 144 maakt wordt datt het mooiste. Een lijn van 1 pix wordt dan 2 px en niet 2,2 ofzo. Als je hem in het opmaakprogramma dan een stuk verkleind, zeg 50 % en hem CMYK zet komt die prima uit de drukpers.

ik denk alleen niet dat je een A4 opredt qua eindformaat...maar evengoed succes

Ik kom op 17x12 cm voor een 15" scherm op 144 dpi.

Laat je hem op 72 dpi staan (wat geen enkel probleem is, want het mag er ook gewoon uitzien als een 72 dpi), dan kom je op zo’n 35x25 cm. Ruim A4 dus.

Je kan ook een foto maken van het scherm. Dus kamer donker maken, camera recht ervoor op statief. Lange sluitertijd nemen en foto maken op dia of kleurnegatief. Scannen en klaar ben je. Werkt goed en de resolutie is zo hoog als je zelf wilt.

De laatste optie vind ik maar niks

Je beeldscherm op de scanner leggen en op 300 dpi scannen? :P :lol: :wink:

:innocent:

En nu voor het eggie....

In dit artikel staat hoe je een goed resultaat kunt krijgen.

Succes :slight_smile: