Ik werk nu een 3-tal maanden met m'n 1ste MacBook maar heb toch nog enkele vraagjes.
Vraag 1:
Ik lees op meedere sites dat je met shift-cmd-2 of shift-cmd-4 screenshots kan maken in Mac OS maar als ik dit doe gebeurt er helemaal niks? Moet ik dit ergens activeren ofzo?
Vraag 2:
Ik ben gewend van in Windows als ik foto’s naar m’n FTP wil uploaden dat ik gewoon het ftp-adres in verkenner intik. Hoe doe ik dit met Mac OS ? Ik wil gewoon bestanden naar m’n FTP kunnen slepen en wil niet speciaal een ftp-client ervoor gaan installeren.
Wat betreft screenshots, [command] [shift] 3 is het hele scherm, en met [command] [shift] 4 kun je een selectie maken en vastleggen.
Wat betreft FTP ben je toch aangewezen op een FTP client. In de Finder van OS X zit bewust geen echte FTP mogelijkheid vanwege de beveiliging. Je kunt wel met de Finder op een FTP server komen, maar in read-only modus.
[quote:4da425f741="Quirinu5"]Vraag 2:
Ik ben gewend van in Windows als ik foto's naar m'n FTP wil uploaden dat ik gewoon het ftp-adres in verkenner intik. Hoe doe ik dit met Mac OS ? Ik wil gewoon bestanden naar m'n FTP kunnen slepen en wil niet speciaal een ftp-client ervoor gaan installeren.[/quote:4da425f741]
Als je Firefox als browser gebruikt kun je FTP uploads doen (en veel meer) mbv de [url=http://fireftp.mozdev.org/]FireFTP[/url] plugin.
[quote:55058fecaf="Pieterr"]Als je Firefox als browser gebruikt kun je FTP uploads doen (en veel meer) mbv de [url=http://fireftp.mozdev.org/]FireFTP[/url] plugin.[/quote:55058fecaf]
[quote:d10f7d4549="unSOUND"]Wat betreft screenshots, [command] [shift] 3 is het hele scherm, en met [command] [shift] 4 kun je een selectie maken en vastleggen.
Wat betreft FTP ben je toch aangewezen op een FTP client. In de Finder van OS X zit bewust geen echte FTP mogelijkheid vanwege de beveiliging. Je kunt wel met de Finder op een FTP server komen, maar in read-only modus.
[quote:a0d52c2d9c="Gastonw"]Er was ook nog een optie om van één venster te screenshotten, hoe doe je dat?[/quote:a0d52c2d9c]
Er zijn nog veel meer mogelijkheden, en ze staan stuk voor stuk beschreven op je Mac...
Systeemvoorkeuren > Toetsenbord en Muis > Toetscombinaties >
[quote:efb784ca63="anderie"]je kunt ook in systeem voorkeuren de toetscombinatie aanpassen hoor.. heb ik ook gedaan.. ik heb command f8 geloof ik[/quote:efb784ca63]
bijvoorbeeld...
Die toetsencombinaties had ik idd ook op google gevonden, maar vreemd genoeg gebeurde er niets, vandaar dat ik dit topic startte.
Nadien werkte het wel. Het enige verschil was dat ik vmware had gesloten…?