Scriptie schrijven op Mac OS X

Ik vroeg me dus laatst af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het schrijven van een academische scriptie onder Mac OS X. Eigenschap van dit soort documenten zijn veel cross-references, voetnoten, literatuurverwijzingen, nummeringen, etc. Het betreffende programma moet dit allemaal zelf netjes bijhouden, zodat ik mij m'n kop niet hoef te breken over of de nummering nog wel netjes verloopt, de referenties nog wel goed verwijzen, etc.

[b:d84305b346]Microsoft Word[/b:d84305b346]
Word kan dit allemaal wel, en ik weet ook hoe, omdat ik er vaak genoeg mee heb gewerkt. Dat is ook meteen de reden waarom ik Word niet wil gebruiken: het heeft fratsen. Plaatjes springen ineens een paar pagina’s naar boven, en als je ze probeert terug te plaatsen crasht het hele zooitje, etc. Heb er al zo vaak gekke dingen mee gehad dat ik gezworen heb geen Word te gebruiken voor m’n eindscriptie :wink:

[b:d84305b346]Adobe InDesign / PageMaker[/b:d84305b346]
Ik heb begrepen dat deze programma’s wat nodige functies missen:

[quote:d84305b346]Desktop publishing programs, like Adobe InDesign, Pagemaker or Quark XPress, may appear to be a better option here, but these software applications do not have long-document features needed for academic publishing, such as automatic footnote renumbering.[/quote:d84305b346]Bron: http://ilp.anu.edu.au/training/grad/phd/printfaq.htm

[b:d84305b346]Adobe FrameMaker[/b:d84305b346]
Eigenlijk mijn favoriet. Gemaakt om gestructureerde documenten, zoals scripties, te maken. Heeft volgens mij alles in huis. Zou het ook graag gebruiken, waar het niet dat FrameMaker native niet onder Mac OS X draait, en dat vermoedelijk ook nooit zal doen. Classic omgeving heb ik niet op m’n Mac.

Wie o wie kan mij verder helpen?

Ik heb mijn scriptie onder Mac OS X geschreven in AppleWorks. Prima te doen, alleen heeft ieder programma z'n voors en tegens... Als ik wel eens een stuk per email stuurde naar iemand, wilde dit nog wel eens lastig te lezen zijn... Windows, etc. je kent het wel. Maar het is al weer een paar jaar geleden, het begin van OS X... :roll: :wink:

[quote:529fe9f33e="JeePee"]Ik heb mijn scriptie onder Mac OS X geschreven in AppleWorks. Prima te doen, alleen heeft ieder programma z'n voors en tegens... Als ik wel eens een stuk per email stuurde naar iemand, wilde dit nog wel eens lastig te lezen zijn... Windows, etc. je kent het wel. Maar het is al weer een paar jaar geleden, het begin van OS X... :roll: :wink:[/quote:529fe9f33e] Thanks. Zit eens in AppleWorks te kijken maar volgens mij kan hij bijv. literatuurverwijzingen niet aan, automatisch. Ziet er allemaal wel erg basic uit iig.

Het programma Endnote kan referenties gemakkelijk in elkaar setten en alles kan bewaard worden. Referenties sijn erg gemakkelijk op allerlei manieren in elkaar te setten. Het download samenvattingen van je artikelen van onder andere pubmed sodat je gemakkelijk je artikelen kan nasoeken of doorlopen. Het werkt echter alleen in combinatie met ms word. Docmenten sijn met windows versie is probleemloos uit te wisselen.

(sorry voor de verkeerd geplaatste S-en maar de laatste letter van het alfabet van mijn toetsenbord is kapot)

[quote:a850198e61="kokothebird"]Het programma Endnote kan referenties gemakkelijk in elkaar setten en alles kan bewaard worden. Referenties sijn erg gemakkelijk op allerlei manieren in elkaar te setten. Het download samenvattingen van je artikelen van onder andere pubmed sodat je gemakkelijk je artikelen kan nasoeken of doorlopen. Het werkt echter alleen in combinatie met ms word. Docmenten sijn met windows versie is probleemloos uit te wisselen.

(sorry voor de verkeerd geplaatste S-en maar de laatste letter van het alfabet van mijn toetsenbord is kapot)[/quote:a850198e61]
Het is helaas een plugin voor Word, en dat programma wil ik dus eigenlijk koste wat kost vermijden. Vandaar deze thread :wink:

Ik kan altijd nog FrameMaker binnen Virtual PC draaien. Maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling natuurlijk :frowning:

[quote:7121bd54ba="Nexus"] Het is helaas een plugin voor Word, en dat programma wil ik dus eigenlijk koste wat kost vermijden. Vandaar deze thread ;) [/quote:7121bd54ba]

daarom vroeg ik een tijdje geleden ook al op het forum of het mogelijk was om het in appleworks te krijgen, maar daar is nooit een antwoord op gekomen. Verder werkt het programma echter wel goed en spaart het wel een hoop typwerk!

[quote:9163ccf4dc="kokothebird"][quote:9163ccf4dc="Nexus"] Het is helaas een plugin voor Word, en dat programma wil ik dus eigenlijk koste wat kost vermijden. Vandaar deze thread ;) [/quote:9163ccf4dc]

daarom vroeg ik een tijdje geleden ook al op het forum of het mogelijk was om het in appleworks te krijgen, maar daar is nooit een antwoord op gekomen. Verder werkt het programma echter wel goed en spaart het wel een hoop typwerk![/quote:9163ccf4dc]
Ok, maar al het werk gebeurt alsnog in Word. Ik moest laatst een artikelenbundel opmaken (voor drukwerk), in Word formaat. Dat was me toch weer veel vloeken en schelden… kolommen die ineens niet meer kloppen, stijlen die verloren gaan, automatische inhoudsopgaves die ineens niet meer werken, plaatjes die verdwijnen, Word dat vastloopt, etc. etc.

Nee, ik heb dat programma echt geschrapt voor mezelf.

Zit nu eens OpenOffice voor Mac te installeren. Onder Windows werkte ik daar “vroeger” veel mee. Eens kijken hoe die versie voor de Mac draait.

Trouwens, is het eigenlijk mogelijk om Classic achteraf te installeren op een prima werkend OSX systeem?

Heb je Ragtime wel eens geprobeerd?

[quote:d914de39e4="Nexus"]Trouwens, is het eigenlijk mogelijk om Classic achteraf te installeren op een prima werkend OSX systeem?[/quote:d914de39e4]

Volgens mij is dat geen enkel probleem! En zeker wanneer je 9 los installeert op een aparte partitie. Maar ook zonder zo’n partitie kun je Classic later installeren met de ProgrammatuurherstelCD’s zoals ik die kreeg bij mijn iMac 17" G4.

Gewoon proberen, als je het echt nodig hebt…

[quote:78994a91e1="JeePee"]Heb je Ragtime wel eens geprobeerd?[/quote:78994a91e1] Ga ik eens proberen.

Alleen is RagTime Solo er weer niet voor OS X. Dus moet ik een demo van RagTime “Pro” proberen denk ik…

Ja, helaas geen Solo... Zou het nog terugkomen/verschijnen? :?

Over een poosje komt AppleWorks 7 / iWorks / iOffice… wellicht is dat een waardige opponent voor Office van Microsoft… :stuck_out_tongue:

En anders is over een hele poos OpenOffice echt klaar voor Mac OS X…

Maar ja, dan heb jij waarschijnlijk (hoop ik voor je) je scriptie al af… toch? :wink:

Ik wil graag de RagTime Demo proberen. Ik heb een demo-key aangevraagd en die is gemailed. Maar ik kan echt niet vinden waar ik die demo nou kan downloaden, of ben ik nu echt blind geworden? :)

[edit] Op MacUpdate gevonden… beetje gek dat die nergens op de site van RagTime staat…

Verrek.... Ik kan hem ook niet op hun site vinden, maarrrrrr wel hier.... [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/9792]Ragtime[/url]. Ik neem aan dat het de meest recente is... :D

Oh nee, deze is recenter: Ragtime

Dankjewel!

Ik vraag me eigenlijk af of er nog ooit FrameMaker voor Mac OS X komt.

Zo niet zal ik Classic moeten installeren dan. Maar ik wil iig niet mijn huidige OS X installatie vernaggelen :slight_smile:

Volgende probleem wordt dan aan FrameMaker/Mac zien te komen. Campuslicentie daarvan is 150 euro en dat vind ik toch nog echt veel te veel geld. :frowning:

Zit nu onder Virtual PC te werken binnen FrameMaker… kan natuurlijk niet de bedoeling zijn :wink:

[quote:4fc39ceb15="JeePee"]Verrek.... Ik kan hem ook niet op hun site vinden, maarrrrrr wel hier.... [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/9792]Ragtime[/url]. Ik neem aan dat het de meest recente is... :D

Oh nee, deze is recenter: Ragtime[/quote:4fc39ceb15]

Die eerste link (MacUpdate) geeft na installatie de fout dat de demo versie expired is.

De tweede link (versiontracker) daar kan ik geen download link vinden… :S

Gek is dat, maar je hebt inderdaad gelijk.... Ik zoek nog wel even...... :?

Solo voor 9 wel: http://www.ragtime-online.com/Content/download_rts_program/index.html

Maar voor X, lijkt er alleen nog een CD met demo te bestellen…

Nog even zoeken…

[quote:507dbb6925="JeePee"]Gek is dat, maar je hebt inderdaad gelijk.... Ik zoek nog wel even...... :?[/quote:507dbb6925] Wordt ons idd niet gemakkelijk gemaakt :)

Qua specificaties ziet het er wel leuk uit. Ben benieuwd of het alles in huis heeft (bibliografie, etc.)!

RagTime wordt overigens beschreven in MacFan 46 en krijgt daar 4,5 macjes van de 5.... Pagina 16 en 17

UPDATE: En op de MacFan CD 46 alleen Solo voor Mac OS 9… :cry:

Ik heb het idee dat er geen Beta meer is en de Beta's die er wel zijn, zijn oud en niet meer te gebruiken.... Waarschijnlijk komt versie 5.6.3 binnenkort uit (of is hij er al?) en is er nog geen trial..... :roll:

Hmmm, jammer… :?

Ik ben bezig aan mijn scriptie op dit ogenblik en gebruik zonder problemen Word for OSX... Natuurlijk, ik maak geen gebruik van veel afbeeldingen bv., dus daarvan heb ik niet echt last. Zeer veel voetnoten en grote documenten (meer dan 200 blz.), zijn echt geen probleem, heb nog nooit een echt probleem ermee gehad. Wanneer 't dan toch es durfde vastlopen, dan was er een zeer betrouwbare recovery-functie... Enfin, ik denk dat je er toch niet voor zal kiezen, maar ik wou toch zeggen da'k er geen slechte ervaringen mee heb.