scsi kaart overzetten

Hallo, weet iemand of het gewoon mogelijk om een scsi kaart over te zetten van een 8600/250 naar een g4 450?

bedankt frans

jep, geen enkel probleem. Alleen zien als het voor Panther is of ze nog ondersteuning geniet ...

als het een gewoon pci slot betreft wel, vraag is alleen of er osx drivers zijn

bedankt voor de reacties, het gaat om een machine waar classic op draait dus dat komt goed uit!

>> het gaat om een machine waar classic op draait dus dat komt

Ho, even oppassen. Ik neem aan dat je met Classic, OS9 booten bedoeld, want anders heb je alsnog een probleem.

Ik heb een scsi kaart in mijn Mac (g4 quicksilver 2002). Eerst draaide deze op os9. Daarna overgestapt op jaguar en Panther. De kaart blijft het doen. Ik heb geen enkele driver geinstalleerd omdat deze in Panther juist problemen gaf.

SCSI onder X is maar matig ondersteund. Zo ongeveer alleen de ATTO kaarten die Apple zelf verkocht heeft, de ROM-loze 2906 van Adaptec en de 2930 met ROM van Adaptec worden nog ondersteund. Dus niet de 2940 wat destijds een populaire extra SCSIkaart was. Vooral goed letten op terminatie.

[quote:fd4d8fb5e6="kanjerDOTcom"]>> het gaat om een machine waar classic op draait dus dat komt

Ho, even oppassen. Ik neem aan dat je met Classic, OS9 booten bedoeld, want anders heb je alsnog een probleem.[/quote:fd4d8fb5e6]

klopt, os 9

ik wilde net die kaart eruithalen, maar hij zit verbonden met de harde schijf. Met zo’n brede platte kabel. (het is uiteindelijk trouwens een groene g3 geworden waar de kaart wordt uitgehaald, in de g4 zit niet zo’n zelfde platte kabel om weer aan de kaart te zetten… heb je die wel nodig? Is het niet voldoende om hem in het moederbord te prikken?(die platte kabel zit er wel in maar is niet lang genoeg.)

[quote:fd4d8fb5e6=“Deskman”]
Vooral goed letten op terminatie.[/quote:fd4d8fb5e6]

moet ik daar ook opletten als ik hem plaats in een computer met alleen os9? En wat houdt dat precies in?

De SCSI kaart heeft twee of drie connectors. Als je 'm alleen voor externe zaken gebruikt heb je geen kabel nodig. In de G3 zit er kennelijk nog een SCSI-schijf aan.

Een scsi-keten kan 7-14 apparaten achter elkaar bevatten. Die worden uit eklkaar gehuoden door een ID, meestal met een schakelaartje op het apparaat of met een jumpertje op interne HD's. Aan het eind van de keten moet een weerstand zitten om een electronische echo te voorkomen. Vaak is dit ook een schakelaartje op het apparaat, maar anders heb je een 'terminator' nodig, een stekker die je op je tweede SCSI-uitgang op je apparaat moet zetten.

[img:966661e564]http://www.span.com/catalog/images/products/s/stcp.jpg[/img:966661e564]

OS9 was daar niet erg gevoelig voor, OSX des te meer.

Maar wat voor 'n kaart heb je en wat komt er aan?

[quote:51c716fbc0="Deskman"]De SCSI kaart heeft twee of drie connectors. Als je 'm alleen voor externe zaken gebruikt heb je geen kabel nodig. In de G3 zit er kennelijk nog een SCSI-schijf aan.[/quote:51c716fbc0]

er komt alleen een la-cie brander op dus dat moet dan goed gaan. Ik kreeg alleen een vraagteken op toen ik de kaart eruit had gehaald. Is dat toeval of kan dat aan de kaart liggen?

[quote:51c716fbc0=“Deskman”]Een scsi-keten kan 7-14 apparaten achter elkaar bevatten. Die worden uit eklkaar gehuoden door een ID, meestal met een schakelaartje op het apparaat of met een jumpertje op interne HD’s. Aan het eind van de keten moet een weerstand zitten om een electronische echo te voorkomen. Vaak is dit ook een schakelaartje op het apparaat, maar anders heb je een ‘terminator’ nodig, een stekker die je op je tweede SCSI-uitgang op je apparaat moet zetten.

[img:51c716fbc0]http://www.span.com/catalog/images/products/s/stcp.jpg[/img:51c716fbc0]

OS9 was daar niet erg gevoelig voor, OSX des te meer.

Maar wat voor 'n kaart heb je en wat komt er aan?[/quote:51c716fbc0]

ik dacht even dat je met terminatie bedoelde die jumpers achter op de harde schijf. Nu ik die foto zie kan ik het me weer herinneren, thuis op een oude machine heb ik ook zo’n stop zitten op de scanner, maar als ik me niet vergis heeft de brander een knopje voor die ‘stop’ net zoals de externe zip drives hadden.

Volgens mij moet het lukken zo, bedankt voor het duidelijke verhaal! :smiley:

[quote:a0e93630ea="frans de reijdt"][quote:a0e93630ea="Deskman"]De SCSI kaart heeft twee of drie connectors. Als je 'm alleen voor externe zaken gebruikt heb je geen kabel nodig. In de G3 zit er kennelijk nog een SCSI-schijf aan.[/quote:a0e93630ea]

er komt alleen een la-cie brander op dus dat moet dan goed gaan. Ik kreeg alleen een vraagteken op toen ik de kaart eruit had gehaald. Is dat toeval of kan dat aan de kaart liggen?

Volgens mij moet het lukken zo, bedankt voor het duidelijke verhaal! :D[/quote:a0e93630ea]
Ja lekkere vent ben jij. Die G3 heeft nu geen HD mee als je die van de SCSI-kaart hebt losgerukt. Moet je kijken of deze nog aan de interne SCSI-bus kan (ander snoertje, maar dat zal er nog wel in liggen omdat dat meestal overal tussendoor is gebouwd)

En anders heb je een probleem. Dan zou ik de goedkoopste IDE HD zoeken die er is en die er in prikken. (de BW G3 heeft allebei aan boord)

[quote:2e9a440cae="Deskman"] Ja lekkere vent ben jij. Die G3 heeft nu geen HD mee als je die van de SCSI-kaart hebt losgerukt. [/quote:2e9a440cae]

volgens mij was het juist zo’n doorluskabeltje, als ik het goed gezien had zat de hd gewoon nog ‘verbonden’. Toen ik hem terugzette kreeg ik in eerste instantie weer een vraagteken maar na een seconde of 15 verdween die weer en startte de computer gewoon weer op. Ik durfde het alleen niet nog een keer te proberen want het was de computer van een collega die ik aan het slopen was en hij had het nogal druk…

Altijd leuk mensen extra stress te bezorgen met een vraagteken. Morgen maar weer proberen.

Ik kan niet helemaal lezen wat je bedoelt, maar ik ga er van uit dat je de kaart weer terug hebt gepoot in de G3. Ik vrees toch dat het de SCSIkaart is waar die aan hangt. Ik dacht dat de G3 BW ook een SCSI bus aan boord had, maar dat is volgens [url=http://www.apple-history.com/noframes/body.php?page=gallery&model=g3blue]Apple-history[/url] niet zo. De G3 werd geleverd met een ATA harddisk. Als er dus een SCSI in is gezet dan zal die het niet meer doen zonder de SCSI-kaart.

Misschien is het veiliger een ander SCSI-kaartje te kopen of gewoon het avontuur vergeten.