scsi onder OSX

Weet iemand hoe ik onder OSX mijn oude scsi cd brander kan gebruiken? Ik heb al bij Adaptec een OSX driver voor de scsi kaart gedownload en geïnstalleerd. Toast 6.0.7 ziet hem gewoonweg niet.

Iemand de gouden tip?

Nico

Kijk eerst 's in systemprofiler of je kaart gezien wordt en welke het is. De Adaptec 2906 en 2930 worden al standaard door OSX ondersteund, het is niet raadzaam daar die extra driver voor te installeren.

In Toast worden nog maar heel weinig CD-branders ondersteunt met SCSI in OS X. Mijn oude CD-brander werkte prima tot de 10.2.4 update uitkwam, daarna kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat (ook niet als ik Classic draaide in OS X). De enige mogelijkheid was toen voor mij de computer te herstarten in OS 9 (is een oude G4 die ook nog in OS 9 kan opstarten) en dan te branden via Toast. Werd daar uiteindelijk zo moe van (kostte me veel te veel tijd om even een CD te branden) dat ik ben overgestapt op een FireWire CD-Brander (die ook CD-RW kan branden) en het veel sneller doet dan mijn SCSI-brander.

Ik had die overigens via een Adaptec 2906 SCSI kaart aan mijn G4 hangen, met de extra driver van Adaptec geïnstalleerd (want zonder driver zag OS X hem niet).

Mijn advies derhalve: ga op zoek naar een brander met FireWire aansluiting.

Groet,
Job

[quote:7492432c1e="JobKuipers"]Ik had die overigens via een Adaptec 2906 SCSI kaart aan mijn G4 hangen, met de extra driver van Adaptec geïnstalleerd (want zonder driver zag OS X hem niet). [/quote:7492432c1e]

Normaal wordt deze driver met een schone installatie met OSX geinstalleerd: Adaptec290X-2930.kext
Ik weet nog van een forumlid, een jaartje geleden ofzo, die door de van de Adaptec site gedownloade driver te installeren z’n hele systeem vernaggeld heeft. Misschien heeft ie zelf iets stoms gedaan maar uiteindelijk heeft ie een schone installatie moeten doen. Ik heb 2 macs met een adaptec kaart, een 2906 en 2930, ik heb er nooit ene driver voor geinstalleerd.

[quote:dfb6b04b41="TonE"]Kijk eerst 's in systemprofiler of je kaart gezien wordt en welke het is. De Adaptec 2906 en 2930 worden al standaard door OSX ondersteund, het is niet raadzaam daar die extra driver voor te installeren.[/quote:dfb6b04b41]

Ton,

Dit was de gouden tip. Driver ge"uninstalled" en Toast ziet hem ineens.
Overigens in het systeemprofiel (kom je daar via “About this Mac”?) zie ik alleen dat de kaart in een pci slot zit, geen type of merk, maar onder scsi zie ik niks, ook de schrijver zelf niet, terwijl Toast hem dus wel kan vinden.

Nico

De naam is idd nogal cryptisch, er zal waarschijnlijk iets staan van pci900xxxx scsi bus controller. De 2906 is itt de 2930 niet bootable, de cd brander moet dus aan staan tijdens het opstarten van de mac. Als je Patchburn download en installeert zou het me ook niet verbazen als je via itunes en de finder kan branden.

http://www.macupdate.com/info.php/id/16466

Succes