SCSI Refresh op OS X?

Goed, ik probeerde van de week eens iets met SCSI schijven onder OS X te doen. Tot mijn stomme verbazing kon ik nergens een "Rescan SCSI bus" knopje vinden in Disk Utilty of elders in OS X! Ik moest noodgedwongen herstarten na elke verandering aan mijn 'chain', hetgeen ondoenlijk is! Is er toch een manier om die bus opnieuw te scannen na een opstart, of is dit echt zo imbeciel geregeld?

Natuurlijk werk ik met SCSI altijd met OS 9, Hard Disk Toolkit en andere meesterlijke utilities hebben nooit hun weg naar OS X gevonden, maar ja, als je een raw device image wilt maken…

Alvast bedankt!

Apple heeft begin 1999 voor haar machines SCSI afgeschaft. Aanvankelijk, in OS9 bleef het nog wel werken. OSX bleek het breekpunt. Er is nog wel een fabrikant die kaarten maakt voor de Mac, maar ondersteuning komt niet van Apple. In Cupertino hebben ze zes jaar geleden volledig ingezet op firewire, hetgeen geen slechte zaak is gebleken. Het was toentertijd wel even wennen.

Dus: geen knopje?

Dat is dan redelijk idioot. Firewire is niks bij SATA en SATA is al helemaal niks bij UW SCSI 360 wat snelheid en zoektijden betreft (8 tot 12 ms tegenover 1 tot 2 ms); driemaal raden wat mensen die écht snelle schijven nodig hebben gebruiken…
Nu ja, dan maar eindeloos herstarten voor de images en als de donder terug naar OS 9. Goddank heb ik meerdere Storecase kastjes.

hey

als je een atto kaart gebruikt en die update naar de laatste versie, die scant automatisch bijna net als firewire.
Anders is fiberchannel misschien een optie, daarmee haal je 3Gb/s wat met genoeg sata schijven weer net een beetje sneller is als scsi, en het is een stuk flexibeler.
Helaas zijn er nog geen sata schijven met 15k rpm, maar sata schijven zijn wel weer een stuk groter

groet

[quote:d48a506319="Len"]Dus: geen knopje?

Dat is dan redelijk idioot. Firewire is niks bij SATA en SATA is al helemaal niks bij UW SCSI 360 wat snelheid en zoektijden betreft (8 tot 12 ms tegenover 1 tot 2 ms); driemaal raden wat mensen die écht snelle schijven nodig hebben gebruiken…
Nu ja, dan maar eindeloos herstarten voor de images en als de donder terug naar OS 9. Goddank heb ik meerdere Storecase kastjes.[/quote:d48a506319]
Nee, geen knopje.
Voor zover ik weet is SATA voor (de twee) interne schijven (in een G5) en is firewire voor alles wat je er aan de buitenkant aanhangt.
Ik ken ook wel de raid- en UW-SCSI gebruikers die in bijvoorbeeld de non-lineaire videomontage zweerden bij SCSI. Ik ben zelf ook ooit begonnen in NLE met Ultra-Wide, maar ik moet constateren dat sinds de komst van firewire 800 veel UW-aanhangers ‘switchen’. Voor mij, als DV-gebruiker, was dat punt al eerder bereikt. Firewire 400 was eenvoudigweg snel genoeg voor programma’s als EditDV (1998, aanvankelijk nog met UW), Premiere (iets later, met firewire) en later Final Cut Pro. De 3,6 MB/sec werd ruim gehaald, dus waarom moeilijk doen?
OS 9 is een weg die is doodgelopen. Probeer eens een Firewire 800 schijf aan een moderne computer, ik garandeer je dat het je goed zal bevallen.