SCSI

Mijn scsi kaart en of scsi scanner doet het niet onder MacOsX help!!! :cry:

1: geef meer info: computer, welk OS, merk scsi kaart en scanner 2: kijk in je systeemprofiel of daar je scsi kaart staat 3: eerst scanner aanzetten, na volledige opstart de computer 4: probeer eens vuescan (kijk bij www.versiontracker.com)

succes

QuickSilver G4, adaptec scsi, Linotype/Heidelberg scanner. Drivers van adaptec en van Linotype/Heidelberg geinstalleerd, niks doet het.

LinoType / Heidelberg heeft zijn scanners nooit verder ontwikkeld dan Systeem 9.2.2. Het beste is om deze scanners onder Classic te laten werken. SCSI en OS X gaan niet zo goed samen.

dat wordt dus een nieuwe scanner aan schaffen........ :(

FF wachten, vanavond zitten er hier meer te kijken. Ik zou wel de titel van je topic veranderen. SCSI zegt zo weinig. Probeer ook zo veel mogelijk technische gegevens te verzamelen, en een korte historie van wat je inmiddels ondernomen hebt.

Linocolor werkt niet in OSX of classic. zou andere software gebruiken als ik jou was, bijvoorbeeld silverfast!

Pieter

Heb je dat Vuescan al geprobeerd waar Ferdinand het over had?

Welek scsi card van adaptec heb je overigens?

inmiddels al geprobeerd: silverfast, imageview, SF launcher kaart en scanner blijven onzichtbaar

Heb toevallig dezelfde vraag gesteld aan een Macdealer. (Macline/Brussel)

Welk SCSI-kaart heb ik in mijn G5 nodig om de Saphir Ultra II aan te sluiten?

antwoord:
Adaptec 29160 LVD Ultra160 Scsi card one channel incl Internal LVDcable

Op een G4 werkt de goedkope 2906 van Adaptec ook: 2906/Saphir Ultra II/Vuescan. Wel checken of de juiste scsi driver voor je kaart is geinstalleerd. Nadeeltje van de 2906 is dat de scanner moet aanstaan tijdens het opstarten.

Heb net ff de kast losgehaald... en ik heb een 2906, heb alle drivers geprobeerd maar niks lukt onder macosx

Heb je de 1.1 driver geprobeerd?

http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.jsp?sess=no&language=English+US&cat=/Product/AVA-2906

(onderaan de pagina)

Probeer 'm ook 's in een ander scsi slot te plaatsen.

yep geprobeerd

Hmm, kaart doet het wel geboot met OS9xx? (niet overleden dus?)

macos9 gaat zeker wel, maar ik werk in macosx en daar moet het onder werken.

Ik wil helemaal native macosx draaien, en inprincipe geen macos 9 voor mij

Ok, ok, ik vroeg het alleen om mogelijkheden uit te sluiten. Anyway, exact dezelfde configuratie als de jouwe doet het bij mij met deze driver:

Adaptec290X-2930.kext

Nogmaals, scanner moet helemaal operationeel zijn dus met continue brandende leds
alvorens te (re)booten. System profiler zou hem moeten zien met de naam pci9004,7850 onder pci cards.

Succes.

Zie je wel de kaart in je systeemprofiel? Als dat niet zo is is verder zoeken zinloos Zie je dan wel je scanner (onder volumes) in je systeemprofiel? Zo nee dan kun je ook vergeten dat software werkt.

SCSI in OSX is lastiger dan in OS9. Is ook erg gevoelig voor de juiste terminatie. Dus zorg voor een terminator op je SCSI-bus.

SCSI kaarten van Adaptec zijn langzamerhand het onderspit aan het delven. Alleen de 2906 en de 2930UW werden nog ondersteund, maar met Panther zijn er alleen maar problemen bijgekomen.

De enige software die het nog zou moeten doen in combinatie is VueScan, 7.76 Ik zie dat nu 8.0.2 uit is. heb ik nog niet geprobeerd.

(Linotype Saphir - adaptec 2930UW - Panther - G4 dual450)

Vergeet na deze klaagzang niet dat er niets zo goed is / was als Linocolor! Voor af en toe scannen zou ik lekker onder 9 terug gaan.

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16765]Probleem is niet uniek....[/url].

Dat systeemprofiel van OS X is bijzonder brak in het herkennen van scsi apparatuur. Ik heb zelf een adaptec 2906 kaart, met een microtek scanner d'r aan en een ZIP drive, en in het systeemprofiel krijg ik slechts de melding 'No information found' ( (500 MHz MP, zowel onder 10.2 & 10.3). Maar met Vuescan krijg ik de scanner wel degelijk aan de praat, en de ZIP drive doet het gewoon. Soms is na een herstart de scanner echter opeens niet te vinden, en moet ik weer rebooten.

Bij een vriend van me, die vrijwel dezelfde machine en kaart heeft lukt het echter helemaal niet om zijn scsi apparatuur aan de praat te krijgen.

Conclusie: scsi is onder OS X nog meer voodoo dan onder 9. De enige tip die ik nog kan bedenken: verander het id van je scanner (vergeet de terminatie niet) een paar keer, en kijk bij iedere id-nummer of het na herstart wel werkt.