SCSI

Ik heb nog al wat SCSI apparatuur, kan ik die ook op mijn nieuwe Powerbook en iMac gebruiken ? Zoja hoe ?

:finderoud:

aangenomen dat je SCSI bedoeld, bespaar je de moeite met het gehannes met verloopstekkers/adapters! weg met die ouwe meuk!

mijn persoonlijke mening!

Ik bedoel inderdaad SCSI.

Weg doen is wel erg zonde, heb een prima tapestreamer en die zou ik best wel weer willen gebruiken.

er zijn firewire -> scsi aansluitingen te koop kijk maar eens op de belkin site, maar ook SCSI-> USB (Adaptec USBXchangeª (USB naar narrow SCSI en/of SCSI-2 c.q. HD-50) SCSI oplossing voor iMac en Cube G4.ex. btw € 59,00 bij mail a mac)[/img]

[quote:43c0719da2="Macosx"]Ik bedoel inderdaad SCSI.

Weg doen is wel erg zonde, heb een prima tapastreamer en die zou ik best wel weer willen gebruiken.

:finderoud:[/quote:43c0719da2]

je zult wel een Tapestreamer bedoelen :stuck_out_tongue:

Is nog maar de vraag of zoiets werkt met een scsi naar usb/firewire oplossing. Eerst uitproberen voordat je iets aanschaft!

Zoals Ferdinand schreef kan het wel, maar ik raad het af.

Ik zou niet voor de eerder aangedragen USB-SCSI oplossingen gaan; héél traag, en ook niet altijd even betrouwbaar. Als je een PowerMac hebt, zou ik gewoon een SCSI-kaartje kopen. Zijn niet duur, voor een eurootje of 50 heb je een heel redelijk kaartje denk ik.

[quote:9b32127cbc="tricksel"]Ik zou niet voor de eerder aangedragen USB-SCSI oplossingen gaan; héél traag, en ook niet altijd even betrouwbaar. Als je een PowerMac hebt, zou ik gewoon een SCSI-kaartje kopen. Zijn niet duur, voor een eurootje of 50 heb je een heel redelijk kaartje denk ik.[/quote:9b32127cbc] Waar zet jij in een iBook en in een iMac een SCSI kaartje??

Verder, al zou het kunnen, niet doen. SCSI is voor oude randapparatuur onder 10.3.X niet een echt betrouwbaare connectie. Voor de G5 zijn de SCSIkaarten al helemaal uit zicht verdwenen.

Hum, ziet er niet echt goed uit dus :oops:

Het geld dat je uit gaat geven voor verloopstekkers en/of kaarten kun je inderdaad beter besteden aan nieuwe usb of firewire hardware. Zelf heb ik nog een Agfa snapscan 600 scanner die nog draait op een scsi kaart in mijn G4. Maar deze is verouderd en de enige reden dat ik deze scanner nog gebruik is dat ik geen geld heb voor een nieuwe scanner.

In hetzelfde vaarwater: Kan ik probleemloos een serieel-USB verloopstekkertje gebruiken om een seriele stekker op mijn iMac USB bus aan te sluiten? Ik moet / wil voor een prototype een microcontroller met een seriele poort in contact kunnen brengen met mijn computertje. Anders ben ik veroordeeld tot de wat oudere PC's, geloof ik.

[quote:98d8603461="Deskman"] Waar zet jij in een iBook en in een iMac een SCSI kaartje??[/quote:98d8603461]

Ik had het toch ook over een PowerMac, en niet over een iBook?

[quote:98d8603461=“Deskman”]
Verder, al zou het kunnen, niet doen. SCSI is voor oude randapparatuur onder 10.3.X niet een echt betrouwbaare connectie. Voor de G5 zijn de SCSIkaarten al helemaal uit zicht verdwenen.[/quote:98d8603461]

Onzin. SCSI is véél betrouwbaarder dan IDE/ATA. (Ookal komt Serial-ATA inmiddels enigszins in de buurt.) Daarnaast, als je kijkt naar bijvoorbeeld Adaptec worden er nog steeds -hele goede- SCSI-kaarten gemaakt en verkocht.
SCSI is al jaren een must als je een échte server wilt gebruiken, waar betrouwbaarheid troef moet zijn. Het is niet voor niks zo dat je bij je XServe een Ultra320 kaart (en ja, als PCI-X kaart) als optie kunt kopen…!

Netwerkje maken met ouder goedkoop Appeltje met scsi op 0s9 en daar de ouwe meuk aanhangen?

[quote:5671501a99="tricksel"][quote:5671501a99="Deskman"] Waar zet jij in een iBook en in een iMac een SCSI kaartje??[/quote:5671501a99]

[quote:5671501a99=“Deskman”]
Verder, al zou het kunnen, niet doen. SCSI is voor oude randapparatuur onder 10.3.X niet een echt betrouwbaare connectie. Voor de G5 zijn de SCSIkaarten al helemaal uit zicht verdwenen.[/quote:5671501a99]

Onzin. SCSI is véél betrouwbaarder dan IDE/ATA. (Ookal komt Serial-ATA inmiddels enigszins in de buurt.) Daarnaast, als je kijkt naar bijvoorbeeld Adaptec worden er nog steeds -hele goede- SCSI-kaarten gemaakt en verkocht.
SCSI is al jaren een must als je een échte server wilt gebruiken, waar betrouwbaarheid troef moet zijn. Het is niet voor niks zo dat je bij je XServe een Ultra320 kaart (en ja, als PCI-X kaart) als optie kunt kopen…![/quote:5671501a99]

als je in het begin al goed gelezen had wist je dat het hier geen powermac betrof.

ben het wel met je eens dat SCSI betrouwbaarder is dan IDE/ATA, echter niet als het gaat om het aansluiten van “antieke” devices via allerlei knutseloplossingen.

[quote:05eecce694="tricksel"][quote:05eecce694="Deskman"] Waar zet jij in een iBook en in een iMac een SCSI kaartje??[/quote:05eecce694]

[quote:05eecce694=“Deskman”]
Verder, al zou het kunnen, niet doen. SCSI is voor oude randapparatuur onder 10.3.X niet een echt betrouwbaare connectie. Voor de G5 zijn de SCSIkaarten al helemaal uit zicht verdwenen.[/quote:05eecce694]

SCSI is al jaren een must als je een échte server wilt gebruiken, waar betrouwbaarheid troef moet zijn. Het is niet voor niks zo dat je bij je XServe een Ultra320 kaart (en ja, als PCI-X kaart) als optie kunt kopen…!
Ik ben schizofreen, en ik ook. En ik ook[/quote:05eecce694]
Je hebt allebei niet gelijk. Het ging de vragensteller om een Powerbook en iMac. Die hebben allebei geen mogelijkheid PCI-kaarten in te bouwen.
Jouw verhaal gaat op voor (zware) serveroplossingen met een heel hoge en betrouwbare dataoverdracht. Niet voor scannertjes, zipjes en welicht een tapestreamertje.
Adaptec is ongeveer van Apple af. De laatste kaarten die voor OS10.3 nog ondersteund werden waren de 2906 (wat een niet bootable baggerkaartje is, alleen voor een klein scannertje in te zetten) en de 2940. Voor de G5 is op dit moment volgens mij helemaal geen Adaptec kaart meer beschikbaar.
Een Ultra320 kaart zal het vast leuk doen, maar kost bijna meer dan de hele bult aan SCSI-randapparatuur nieuw kopen in FireWire of USB2 versie.

@Deskman

Op het gevaar af voor een mierenn**ker te worden versleten:

Het is wel degelijk mogelijk SCSI in je PowerBook te plaatsen. Adaptec levert nog steeds de 1480 SCSI PCMCIA adapter die het wonder boven wonder óók onder 10.3.4 nog steeds doet. Overigens alleen in PB’s met PCMCIA-slot.

Nee hoor, alleen loze betweterigheid is dat lot beschoren. Mooi dat dat nog werkt, hoewel Adaptec zelf het bij alle [url=http://www.adaptec.com/worldwide/support/techspecs.jsp?sess=no&language=English+UK&cat=%2FProduct%2FAPA-1480B&prodkey=APA-1480B_UK]smaken Windows[/url] houdt.

Volgens mij is SCSI ook technisch gezien verouderd voor randeapparatuur. De oude versies zijn te langzaam, het is gevoelig (ooit een externe SCSI harddisk losgetrokken terwijl de computer in slaap stond? Ben je alle data van je interne SCSIdisk kwijt…), je moet altijd opnieuw opstarten. je weet nooit of je terminatie goed staat, als je intern een snelle HD er aan hebt hangen maar xtern een oude SCSI scanner dan scakelt het systeem terug naar een lage overdrachtssnelheid etc.

Dus wat mij betreft zijn de snelle SCSI kaarten en harddisks uitsluitend en alleen voor datawarehousing bedacht en is het voor randapparatuur links en rechts inghaald door USB en FireWire. Verder zijn wel eens denk ik… :lol: