Sinds de update naar Big Sur krijg ik in de Finder-zijbalk mijn SD-kaarten niet meer te zien als ik deze in mijn lezers (zowel USB-C en USB-A) doe. Ik kon ze niet benaderen, totdat ik ‘laat zien op bureaublad’ aanzette. Ik ben gewend dat ze gewoon in de zijbalk komen te staan.
Het gekke is dat dit alleen bij SD-kaarten zo is. Mijn externe SSD (USB-C) en HDD (USB-A) worden wel zichtbaar onder het kopje ‘Locaties’ in Finder.
Sterker nog: als ik een SD-kaart rechtstreeks in de lezer van mijn iMac stop, verschijnt nergens een icoontje. Maar als ik hem eruit trek, krijg ik wel de melding dat ik hem veilig had moeten verwijderen.
Kortom: het is een rommeltje. Ik heb van alles nagelopen en geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Jij wel?
<p class="cite">Night op 14 december 2020 om 18:33</p>
Je bent niet de enige. Het lijkt erop dat een SMC reset hiervoor de oplossing is (voor de meeste personen die met hetzelfde probleem als jij kampten):
Ik heb het geprobeerd, maar dit heeft helaas geen effect op zowel mijn iMac en MacBook Pro. Schijfhulpprogramma ziet de SD-kaart wel, maar verder is deze nergens te vinden.
Zowel de SMC reset als de PRAM reset (gewacht tot het tweede startup geluid) werken niet voor dit probleem. Mijn Finder instellingen zie je hieronder, ik heb alle vinkjes geprobeerd. Toevallig heb ik gisteren de 11.1 update geïnstalleerd in de hoop dat er een fix voor was, maar helaas.
Ik vermoed dat het wachten wordt totdat veel mensen zich hierover gaan beklagen en Apple het met een update oplost. Voor nu is het even een omweggetje gebruiken.
<p class="cite">GoeieDag op 15 december 2020 om 10:25</p>
Heb je niet eens alles aangevinkt bij locaties? Want ik heb ook wel eens een opslag medium gehad wat blijkbaar onder DVD’s, etc viel.
Dus zet nou eens overal een vinkje.
En Big Sur update 11.1 al gedraaid? Misschien lost het jouw probleem ook wel op.
Zoals ik al zei heb ik alle vinkjes geprobeerd, zonder resultaat. En zoals ik ook al zei heeft ook de 11.1 update geen resultaat gegeven
From your Finder "Go" menu > "Go to folder" and enter
~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist
Click Go.
Delete the plist file.
Then do the same for com.apple.sidebarlists.plist
Then, restart, or log out and in again.
Je bent dan wel alle Finder instellingen kwijt. Eventueel kan je ook eerst proberen via een schoon nieuw account in te loggen, dat zou hetzelfde effect moeten hebben.
Het is opgelost! Ik heb ditzelfde bericht ook op het Apple Forum geplaatst en iemand kwam met een (tijdelijke) oplossing. De SD-kaart vanaf de computer een andere naam geven (bijvoorbeeld de naam van de camera), verwijderen en opnieuw laten lezen. Dan verschijnt de kaart wel in het Finder menu.
Het nadeel hiervan, is dat ik de SD kaarten altijd in-camera formatteer. De camera geeft geen naam aan de kaarten, dus dat is even een workaround. Maar voor nu is het opgelost.