sdram uitbreiden g4 - waarom niet tot 2 gig?

Ik wil mijn ram-geheugen na twee jaar eens gaan uitbreiden. Toen iki hem kocht was het al veel om 256 mb geheugen te hebben, maar dat heb ik nu nog en ik vind alles een beetje langzaam worden. Dus het liefst zou ik gewoon 2 Gig ram in mijn G4 gooien maar volgens apple kan er maar 1,5 Gig in. Dus ik heb 1 Gig extra besteld zodat ik zo op 1,2 gig kom (nog aardig).

Maar mijn vraag: waarom kan ik niet al mijn slots vullen met elk 4x 512 mb dimms?

Als het goed is zit in je eerste geheugenbankje een vastgesoldeerde geheugenmodule, kun je officieel niet verwijderen, maar is wel mogelijk.

Heb ik bij m'n iMac ook, kan wel, maar schijnt niet verstandig te zijn om zelf te doen zonder de juiste technische achtergrond.

Ik zou zeggen schroef 'm (oh nee, klik 'm) eens open. :slight_smile:

Ik heb het mijn enige geheugenmodule van 256mb al een keer verwijderd. Maar als je kijkt op de Apple store dan kun je een G4 ook maar met ten hoogste 1,5 gig kopen. terwijl er vier slots inzitten.

Is dat niet genoeg dan? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan de hardware configuratie het gewoon niet aan.

Geloof mij, 1.2 gig geheugen is wel genoeg!

Ik geloof ook wel dat 1,2 gig genoeg is ik heb nog nooit gehoord dat er zoveel in een computer zat, maar ik was gewoon benieuwd waarom je niet meer dan 1,5 gig kan.

Ik ben wel zwaar benieuwd als ik dan volgende week ofzo de eerste keer opstart met 1,2 gig zal wel lekker snel gaan want hij begint nu toch echt trager te worden sinds ik vaak photoshop gebruik!

Ik ben benieuwd wat voor zin zoveel geheugen heeft ? is het puur om een hele boel apps tegelijk te openen ?  

Ik heb zelf een g4 met 384 mb, en ik gebruik hem intensief, en ben nog nooit tegen geheugen tekort aangelopen.  
Ik doe er videobewerking en foto bewerking mee.

Ik gebruik mijn mac zeer intensief. Ik draai meestal 5 programma tegelijk en sinds kort merk je wel dat hij steeds langzamer loopt. Ik koop nu expres in één keer zoveel want dan kan hij weer een tijd mee. En de prijzen van RAM zijn nu echt zeer laag.

Het is wel heel veel maar 2 jaar geleden was 256 mb ook zeer veel. En ik wil dat deze mac zeker nog een paar jaar mee gaat.

Volgens mactracker kan er wél 2 gig in onder macosx en 1,5 gig onder macos9! Dus als Apple dit nu ook even op hun website zet is het wel zo handig!

Hmm en over welke mac beschik jij dan wel?

ik ben namelijk van plan om een powermac dual 800 mhz te kopen voor 2500euro

een 933 mhz kost precies evenveel!

raar maar waar
nu er zo een aanbieding is kan ik dat gewoon niet negeren dacht ik.

wat denken jullie?! kopen of niet
2500 euro voor een mac die ZEKER 4 jaar mee zal gaan, dit is toch GEEN geld!?

engiste nadeel misschien is dat die videokaart geen 2 schermen kan aansluiten, dus als ik nog een 2de scherm wil aansluiten, dan hoef ik nog een extra kaartje bij te steken :frowning:

of zou ik toch nog wachten tot de volgende macworld in parijs?! (die is in september geloof ik)  want geruchten gaan de ronde dat er dan nieuwe powermacs zullen voorgesteld worden. Dan dalen de oude uiteraard in prijs…

wat denken jullie?!

BoeSBoeS

ps: www.x-alt.be zien jullie die ongelooflijke prijzen

Als er in september nieuwe powermacs op de markt komen zullen dat hoogst waarschijnlijk G5's zijn. (denk ik) Maar wat Apple altijd heeft gedaan met een nieuw model is het oude model gelijk eruit gooien. Bij de iMac hebben ze dit niet gedaan maar bij iBook, Powerbook en Powermac wél!

Dus als ik jou was zou ik ervoor gaan want 2500 euro is niet veel voor een dual 800. En je zult altijd zien dat de prijzen over een tijd lager zijn en er nieuwe modellen zijn, maar dat is de tijd waar we in leven. Je koopt nu de nieuwste en snelste computer en volgende maand is hij weer oud (alhoewel dit bij apple meevalt). Ik heb twee jaar geleden ook f 14.000,- voor deze combinatie neergelegd (G4 500 Mhz met 15" studio display, dvd-ram, zip, 256mb werkgeheugen en 2 HD(45 Gig samen)), maar hij is nu nog steeds zeer bruikbaar!

Dat geheugen geldt alleen voor de Powermac G4 AGP Graphics en de Powermac G4 gigabit. Dus niet voor de Quicksilver daar kan maar 1,5 gig in.

ik denk dat ik toch maar overga tot de aankoop van die dual 800. Daar ben ik gerust 3 jaar goed mee, veel langer zelf denk ik. Gewoon nog wat ram bijsteken om al die grafische programma's (photoshop illustrator indesign) wat vlot te laten draaien, en dan zit ik goed. Alhoewel ik juist las dat er nieuwe G4's uitkomen in juli... msischien daalt de prijs van de dual 1ghz misschien wel?! maar ja, zo kan je blijven wachten hé

BoeSBoeS

Dat weet ik wel zeker dat je dan kan blijven wachten. Alleen wat ik altijd het liefst doe is het beste model kopen of het hoogste dat je je kunt permiteren. Want een lager model gaat er sneller uit dan het hoogste!

Succes ermee!

2GIG werk Alleen onder 10 en niet onder 9? het geheugen werkt wel in 9 maar een 512MB word aangestuurd in het systeem os 10 kan dat wel tot oneindig veel geheugen hoeveel is niet bekend. je kan best 2 GIG kopen maar wat heb je er aan, meer dan 512 is meer dan voldoende je gebruikt zelfs nooit 2 GIG mits je plaatje maakt van 1GIG in Photoshop wat mij sterk lijkt. en alleen een G4 Agp Eerste model heeft 4 geheugen plaatsen, en anderen niet wil je op een nieuwere G4 meer dan 1.5GIG dan is dit onmogelijk vanwegen het moederbord, dit vraagt namelijk meer stroom. goedkoop geheugen die werkt kun je op de zwarte markt HAlen in beverwijk voor een 512 module voor rond de 120 € o