Search engine's en Flash website's

Hallo, ik hoop dat iemand mij wat info kan geven over hetvolgende, we hebben nu een html sit voor onze kapslon www.jitty.nl en deze wordt behoorlijk goed gevonden door google. Als je bv haarkleuren en highlights invult dan staan we bovenaan in google! Nu is op dit moment een een flash site in ontwikkeling door een vriend van mij. Grafisch ziet het er perfect uit alleen zoeken we nog naar de oplossing om de site in de toekomst weer goed vindbaar te houden. Ik heb onze site nooit aangemeld bij google, er staat wel metatext in onze site, maar je kan merken dat we voornamelijk gevonden worden door de text die in een specifieke pagina staat. Toets je bv hotoil in op google dan staan we op nummer drie. Ik heb een aantal vragen over hoe dit nu met onze flash site te doen. Ten eerste zodra ik de flash site upload is het raadzaam om de oude html site nog voor een periode voor een paar maanden te laten staan totdat de searchengine hopelijk onze nieuwe site gevonden heeft of brengt dit juist problemem met zich mee? Hoe kan ik zorgen dat de nieuwe flash site goed gevonden wordt door bv google, ik begrijp dat google niet de text van een flash site ziet, meta text of scripts wat is de oplossing hiervoor?

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Groetjes,
Ronald

Je kan meta gebruiken én commentaar op de pagina plaatsen:

<!–
Inhoud van de website en commentaar.

Als alles in een database zit, dan kan je die gewoon laten weergeven en niemand die het ziet.

sorry ik ben geen programeur, deze tekens en mijn text moet ik in mijn flash pagina plaatsen?

Nee, in je html pagina tussen je body.

Sorry misschien is mijn vraag niet duidelijk of ik begrijp het niet.

Ik wil een komplete flash site gaan draaien, moet ik parallel een html site draaien om toch gevonden te worden?

Sorry voor mijn trage begrip maar ik ben je zeer dankbaar voor deze antworden.

Thnks,
Ronald

Je moet de flash website die de extensie .swf draagt in een html pagina gaan laden. Als dus kan je die commentaar code <!-- ........ -->

In diezelfde pagina zetten.

Duidelijk, bedankt voor deze tip. Zijn er geen nadelen om een komplete flash pagina in een html pagina te plaatsen?

Thnks,
Ronald

Zoals? Een flash website wordt toch altijd in een html pagina geplaatst voor zover ik weet.

Ik weet het niet, we gaan het zo proberen. Ondertussen vond ik via google dat je in de flash applicatie een programmatje swfhtml hebt wat speciaal ontwikkeld voor searchengine's Maar als ik jou verhaal begrijp dan hoeft dit niet toch?

Dank je wel,
Ronald

Dan hoeft dat indd niet.

Top! Bedankt voor de ze antworden.

Rest mij nog de vraag, moet ik de oude html site nog een periode in de lucht houden of verward deze alleen maar de zoekrobots.

Ja kan de oude eraf halen zodra de nieuwe erop staat. Je kan eventueel dezelfde meta gaan gebruiken.

Ok dank je,

Groet,
Ronald

Zit de laatste dagen een boek door te lezen over zoekmachinemarketing, wellicht dat je met mijn nieuw verworven inzichten je voordeel kunt doen....

Flash-sites zijn om twee redenen problematisch voor zoekmachines:

1. De navigatie en koppelingen (links) zijn niet te indexeren door de zoekmachines
  2. De tekst is niet te indexeren.

Beide elementen leveren een belangrijke bijdrage aan je pagerank in bijvoorbeeld Google. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen, heeft Macromedia inderdaad een plug-in uitgebracht voor zoekmachines. De zoekmachines welke gebruik maken van deze extensie kunnen nu wel de titel, tekst en de links van een Flashpagina indexeren, andere elementen niet. Verschillende zoekmachines hechten waarde aan bijvoorbeeld opsommingen, alt-teksten bij afbeeldingen, vet weergegeven teksten, en dergelijke elementen. Deze zullen dus nog steeds niet worden geindexeerd met mogelijke negatieve gevolgen voor je huidige fraaie ranking.

De suggestie om metatags te gebruiken heeft mijn inziens niet zoveel waarde in jouw situatie. Ten eerste worden de metatags door vrijwel iedere zoekmachine genegeerd; de tags Description en Keywords zijn in het verleden zo dusdanig misbruikt dat zoekmachines ze gemakshalve maar overslaan. Daarnaast zal de nieuwe Flash-site waarschijnlijk bestaan uit een (complexe) Flashmovie die op 1 html-pagina wordt aangeroepen. Die ene pagina zou dan alle metadata voor de gehele site moeten bevatten. Deze overkill aan metadata wordt door de laatste zoekmachines die wat met metadata doen waarschijnlijk gezien als een vorm van spam… en dus genegeerd.

Naar mijn bescheiden idee heb je twee mogelijkheden om je hudige pageranking te beschermen:

1. Maak een site waarin je Flash en HTML combineert. Maak bijvoorbeeld de navigatie en de gewone tekst op in en met behulp van HTML en CSS en gebruik Flash voor de eye-candy. Gebruik Flash dus voor mooie portfolio-filmpjes en ander grafisch materiaal.

2. Maak een introscherm waarbij je de gebruiker voor de keuze stelt welke site hij/zij wil bezoeken: Flash of HTML. Met een robot-tekstbestand verwijs je nu de zoekrobots naar de HTML-site.

De tweede optie heeft als bijkomend voordeel dat je ook de mensen met een afkeer van Flash of zij die geen Flash-player geinstalleerd hebben, kunt bedienen. Het nadeel is natuurlijk dat je twee sites te onderhouden hebt…

Het is een behoorlijk uitputtend verhaal geworden, hopelijk heb je er iets aan! Mochten er nog vragen zijn, stel ze dan gerust!

Welk boek heb je gelezen?

Als je in flash een dbase aanroept is het eigenlijk vrij eenvoudig. De pagina's die je dbase aanspreken bevatten alle code. Die code zet je in een paar bestanden in een aparte map.

Het zijn die pagina’s die de zoekrobot zal vinden. Met htaccess zorg je er dan voor dat ze allemaal doorverwijzen naar je flashsite.

Het boek dat ik momenteel lees over zoekmachinemarketing is:

• Zoekmachinemarketing
  • auteur: Keesjan Deelstra
  • prijs: ongeveer 21 euro
  • uitgeverij: Van Duuren Media

Het is een boek uit 2005, dus nog redelijk actueel. Naast het boek is er een website in de lucht ter aanvulling van het boek - de ontwikkelingen staan immers niet stil! Mijn bevindingen omtrent het boek zijn zeer positief. Naast de nodige technische verhalen, staan er ook duidelijke en goede tips in om in de praktijk het zoekrestultaat te verbeteren.

Voor mijn komende internetprojecten ga ik dit boek zeker in de praktijk brengen, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten…

ah, staan de gloednieuwe flash webdata -techniques er in?

[quote:b6c1550893="Phaedrus"]De suggestie om metatags te gebruiken heeft mijn inziens niet zoveel waarde in jouw situatie. Ten eerste worden de metatags door vrijwel iedere zoekmachine genegeerd; de tags Description en Keywords zijn in het verleden zo dusdanig misbruikt dat zoekmachines ze gemakshalve maar overslaan.[/quote:b6c1550893][b:b6c1550893]Klopt[/b:b6c1550893] google zoekt meer op titel, h1 (headersdus), en inhoud van zichtbare tekst. Maakt zelfs onderscheid in het contrast van tekst t.o.z.v. achtergrond.

Mijn advies: begin in je index.html of index.php zonder flash en met een goede omschrijving met alles wat je belangrijk vindt.

Laat je bezoeker daarna (bv dm.v. taalkeuze) doorgaan naar de flashpagina

Phaedrus heeft gelijk.

Zoekengines houden met zoveel parameters rekening dat de METATAGS je echt niet meer gaan helpen. De enige optie om even hoog te blijven scoren is ook een HTML site uit te werken.

Eerlijk gezegd denk ik dat dat nooit gaat veranderen. Een flash site kan je zelf scripten, dus het is voor zoekmachines zo goed als onmogelijk uit te vissen wat je precies aan het maken bent. Sommige zoekmachines kunnen enkele dingen onderscheiden, maar lang niet alle opmaak en indeling die je in HTML kan steken.

En los van van het nut van flash enz. blijft het eigenlijk ook een feit dat een HTML site functioneler is naar content toe. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen flash, werk er zelf veel mee, en weet dat het erg sterke vlakken heeft.
Om maar een voorbeeld te geven: een link naar een bepaald deel plaatsen in flash is een hele senicure, en heeft zeker geen ‘standaard systeem’ alleen dat al beperkt de zoekmachines erg in het plaatsen van resultaten met een link naar de tekst die je wou lezen.