Ik zat toevallig laatst in mijn activiteitenweergave te kijken en het viel mij op dat er er een proces is die aardig wat cpu verbruikt, nu staat deze proces er meerdere kere tussen en ze verbruiken allemaal ongeveer 20% cpu.
Het proces heet ‘sed’ en de gebruiker is ‘root’
Hier is een foto er van: www.droman.nl/foto/sed.png
Is dit normaal? want ik heb wel de laatste tijd vaak dat mijn mac bevriest of dat er een strand bal komt.
Sed is een stream editor. Daarmee kun je bestanden (of eigenlijk gegevens stromen) bewerken/omvormen tot andere bestanden. Wat er bij jou precies gebeurt hangt ervan af welke bestanden het om gaat en welke commando's er door sed op worden uitgevoerd.
En nee, ik zou het niet normaal vinden als ik dat zo zag. Waarschijnlijk weet je zelf het beste wat je de laatste tijd zoal hebt geïnstalleerd en gedaan… vertel eens, zou ik zeggen.
Het stomme is dat ik mij dat niet meer kan herinneren, ik heb al een tijdje geen programma er meer op gezet.
het bevriezen en de strandballen gebeurde uit het niets :S
Kan ik ergens zien waar die processen vandaan komen?
Als je reset, zijn ze dan weg? Misschien kun je dan gemakkelijk zien wat je doet op het moment dat ze weer terugkomen?
Als je een sed selecteert (in Activiteitenweergave dus) en op de Info knop klikt, kun je te zien krijgen welke bestanden en poorten het ding open heeft. Misschien geeft dat een idee.
Ik heb de activiteiten weergave even zitten volgen na een herstart van mij computer.
in het begin heb ik alleen safari aan, na ongeveer 5 minuten zonder wat anders aan te hebben verschijnt sed met 100% cpu en naar een paar minuten weer eentje, ga zo maar door.
bij moment opname staat dit er bij:
Ik had een paar uur geleden ook zoiets, alleen dan was het een ander proces. Gebruikte in totaal ook 200% van mijn CPU, forceer stop gedaan en niets meer van terug gezien.
volgens mij wordt sed soms ge- 'spawned' door spotlight (mdutil .. &all)
net zoals je bv. meerdere 'find' processen kunt tegenkomen als er geïndexed wordt.
als dat idd zo is, dan is er niets om je ongerust over te maken.
Beetje stom dat Activiteitenweergave niet de Parent PID (PPID) laat zien, ik kon ook niet vinden hoe je dat aan kunt zetten (en als voormalig unix-gebruiker gebruik ik ook niet die activity viewer voor dit soort dingen, het zou er dus best in kunnen zitten).
Type in de terminal ‘ps -ef | grep sed’
Dan krijg je iets dat er zo uitziet:
$ ps -ef | grep sed
670 1004 489 0 0:00.00 ttys000 0:00.00 grep sed
670 1002 978 0 0:00.00 ttys001 0:00.00 sed
De derde kolom is het proces-id van het proces dat sed gestart heeft.
Die kan je ook weer vinden met ps:
ps -ef | grep 978
670 1006 489 0 0:00.00 ttys000 0:00.00 grep 978
670 978 977 0 0:00.01 ttys001 0:00.01 -bash
670 1002 978 0 0:00.00 ttys001 0:00.00 sed
De 2de kolom is nu degene waar het om gaat. Je kunt dus zien dat 978 (een bash-shell dus) sed heeft opgestart.
Mijn gok is dat de standaard Apple onderhoud scripts dit doen, bijv. om de informatie de je krijgt als je locate intypt te bewerken, of iets dergelijks. sed zelf is onschuldig.
Oh maar activiteitenweergave kan wel degelijk de Parent PID (PPID) aangeven. Zoek rechtsboven naast het zoekvak maar eens naar Alle Processen, hiërarchisch, dat is voor niet zo fervente Unix gebruikers net iets makkelijker
Het zou inderdaad best kunnen dat Spotlight sed gebruikt. Misschien dat een blik op de openstaande bestanden iets zegt (zoals ik al aangaf). En dan is er natuurlijk ook de mogelijkheid om even te kijken of je het bekende puntje in het Spotlight icoontje ziet...