selecteren in Indesign CS

Toch blijf ik het lastig vinden...

Als ik een paar tekstkaders over elkaar heb staan en ik wil bijv. de tweede van boven selecteren en daar tekst aanpassen wordt ik altijd erg verdrietig van Indesign…

Kader selecteren gaat best, maar als ik dan tekst wil selecteren… grrrrr … zit ik weer in het kader dat bovenop staat! Echt ik loop hier 85 keer per dag over te **%$##… En om nou telkens ieder kader in een eigen laag te zetten…

In Quark is dit makkelijker, daar blijf je gewoon in het kader dat geselecteerd is.

Doe ik iets fout? Of heeft Quark toch iets goeds?

:sick:

hmmm...apart! Als ik een onderliggend kader met tekst selecteer, en dan met mn tekstcursor de tekst ga selecteren zit ik nog steeds in het goede venster... zou zo even niet weten of je iets verkeerd doet, en wat... :?

Okay... ik leg 5 tekstkaders bijna over elkaar... selecteer met appeltje-klik het derde kader... klik dan met het tekstgereedschap en: jawel hoor het bovenste kader wordt geselecteerd...

:cry:

Zie dat het vooral gebeurt als er nog geen tekst in staat...

even geprobeerd, maar geen probleem hier... zowel met het dichte pijltje als selectiegereedschap (appeltje-klik, appeltje-klik > 'T' om het tekstgereedschap te selecteren > klik) als met het tekstgereedschap (appeltje-klik, appeltje-klik > klik)...

dit heb ik met lege en gevulde tekstkaders geprobeerd… ook het selecteren van tekst in onderliggende, actieve kaders is geen probleem met het tekstgereedschap. :?

software: indesign 3.0.1 / 10.3.8

Je kunt na een selectie van een (verkeerd) kader te hebben gemaakt naar boven en naar beneden toe stappen door je stapel heen. Maar ook voor de andere mogelijkheden is een toetscombi.

[command] [ctrl] -klikken door de stapel heen naar beneden
[command] [option] -klik door de stapel naar boven

[option] [shift] [command]- ] selecteert het bovenste element
[option] [shift] [command]- [ selecteert het onderste element

[option] [command]- ] selecteert element hoger
[option] [command]- [ selecteert een element lager

vaag hoor, hier werkt het gewoon ook.

Heb je al eens geprobeerd je kaders te selecteren met de texttool? Door de appel in gedrukt te houden?