senarechten

Hey,

Zou iemand alles over de senarechten en internetstream kunnen vertellen, staat er ergens het wetartikel op internet want alles wat ik vind is dus blijkbaar niet compleet…

grtjs benj

http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/bsinterxtranet/home

hmmmmmmm, heb ik al gezien

zegt sena's website www.sena.nl hier niets over?

Het enige dat ik ervan weet is dat ik als uitvoerende een verkoopkanaal voor mijn produkt (muziek) moet hebben wil ik in aanmerking komen voor uitkering.
Ik heb ooit gekozen voor het commercieel aanbieden via internet, en de Sena accepteert dit.

Sena is in het leven geroepen voor diegenen die in tegenstelling tot bv producers en artiesten, geen vergoeding-naar-verkoop krijgen voor hun werk. Denk aan studiomuzikanten die alleen worden ingehuurd om hun kunstje te doen in een opname, bv omdat ze heel erg goed zijn in net dat ene slaggitaartje waar de producer naar op zoek is. Of backing zangers/zangeressen. ('heb je even voor mij'). Of een trio blazers.

Totdat Sean werd opgericht kregen die mensen alleen een eenmalige vergoeding voor hun werk. Terwijl ze natuurlijk wel degelijk bijdragen aan het slagen (of floppen natuurlijk) van de plaat.
Dus men vond dat dat anders moest. Als Sena-lid vul je op een formuliertje netjes in aan welke productie je hebt meegwerkt en in welke hoedanigheid, en als de Sena z’n werk goed doet krijg je daarvoor een paar keer per jaar een (overigens vrij sumiere) vergoeding op je bankrekening.

Succes,
O.

Voor mij is Sena belangrijk omdat ik ook wel eens muziek maak voor bedrijfspromo's, beurzen, commercials, dansscholen, enz. Dit wordt niet op CD uitgebracht (tenminste niet zoals een band of artiest dat doet), maar de rechten moeten wel geregeld worden. Ik krijg dan dus geen geld voor elk CD' tje dat verkocht wordt, maar wel als de opdrachtgever mijn muziek vaker wil gebruiken.

[quote:fc9afed525="Eprom"]Voor mij is Sena belangrijk omdat ik ook wel eens muziek maak voor bedrijfspromo's, beurzen, commercials, dansscholen, enz. Dit wordt niet op CD uitgebracht (tenminste niet zoals een band of artiest dat doet), maar de rechten moeten wel geregeld worden. [/quote:fc9afed525]

?
sena heeft toch niet zoveel met rechten van nummers te maken? Meer met het inspelen van tracks…
ik ben wel benieuwd hoe jij je rechten met sena regeld… Ik zou dat toch echt met buma/stemra doen. Vooral als je commercials maakt!
en volgens mij keert de sena niet uit als je muziek maakt voor dansscholen beurzen en bedrijven. Alleen als de door jou ingespeelde tracks op radio/tv worden gedraaid…

Yep, SENA gaat over de rechten die je hebt als je een nummer uitgevoerd hebt, dus als jij andermans nummers uitvoert kan je daar toch wat voor vangen. Stemra gaat over de auteursrechten van jouw nummers op geluids- en beelddragers. Waar Eprom volgens mij op doelt is de Buma.

Euh.... ja. :oops:

sorry was op vakantie, ma was eerder in verband met internetradio